Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niska/hartiavaivat ja puutuminen.. Tuntuu että tulen hulluksi.

Vierailija
21.08.2009 |

Niskat olleet ennen useinkin jumissa ja särkenyt päätä. Loppukeväästä alkoi puutumisoireet, sain lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan jossa olen käynyt nyt 5 krt.

Ahdistaa suunnattomasti nämä puutumiset - tulee helposti vainoharhainen olo että kyseessä onkin jotain vakavampa. Töissä puutuu sormenpää ja käsivarsi ja leukaa polttaa/kiristää sekä kasvoja välillä pistelee.

Venytellyt olen ft:n mukaan kotona, mutta ei ainakaan vielä ole sanottavammin ollut apua. Niskan sivuttaisvenytyksessä niska rutisee ja paukkuu, sama hartioita pyöritellessä.

Onko muilla ollut näitä oireita, millä olette saaneet helpottumaan? Varsinkin tuo leuan puutuminen ihmetyttää.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.08.2009 klo 21:40"]

Niskat olleet ennen useinkin jumissa ja särkenyt päätä. Loppukeväästä alkoi puutumisoireet, sain lääkäriltä lähetteen fysioterapiaan jossa olen käynyt nyt 5 krt.
Ahdistaa suunnattomasti nämä puutumiset - tulee helposti vainoharhainen olo että kyseessä onkin jotain vakavampa. Töissä puutuu sormenpää ja käsivarsi ja leukaa polttaa/kiristää sekä kasvoja välillä pistelee.
Venytellyt olen ft:n mukaan kotona, mutta ei ainakaan vielä ole sanottavammin ollut apua. Niskan sivuttaisvenytyksessä niska rutisee ja paukkuu, sama hartioita pyöritellessä.
Onko muilla ollut näitä oireita, millä olette saaneet helpottumaan? Varsinkin tuo leuan puutuminen ihmetyttää.

[/quote]

Vierailija
2/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin et tosiaankaan ole tässä puutumis asiassa, useimmilla ikä ihmisillä on nämä vaivat varsinkin ovat olleet vaikkapa nyt metsätöissä aktiivi aikanaan ta käyttäneet jotain muuta tärisevää konetta Hartioitten ja niskan paukkumista on lähes kaikilla ikä ihmisillä ja se on yjeensä johtuvaa kuluneista nivelistä. En tahtoisi pelotella sinua, mutta näitä ns neulotteluja ja puutumista on pidetty enne halvausta olevina oireina. Kyllä kehoittaisin menemään kunnon tutkimukseen. Juuri siksi kun puutumiet yleensä on yöllä ja silloin kun ihminen on levossa, mutta sinulla puutuu töissäollessa, sitä pidän vakavana oireena. Minä olen jo 74 v ja minulla on myöskin näitä sormien puutumisia ja käsien puutumista, mutta minun tapauksessani se jo kuuluu paremmin niihin ikä ilmiöihin joita meille jokaiselle aikanaan tulee. Sinun on erijuttu kun sinä olet vielä työikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 13:14"]

Yksin et tosiaankaan ole tässä puutumis asiassa, useimmilla ikä ihmisillä on nämä vaivat varsinkin ovat olleet vaikkapa nyt metsätöissä aktiivi aikanaan ta käyttäneet jotain muuta tärisevää konetta Hartioitten ja niskan paukkumista on lähes kaikilla ikä ihmisillä ja se on yjeensä johtuvaa kuluneista nivelistä. En tahtoisi pelotella sinua, mutta näitä ns neulotteluja ja puutumista on pidetty enne halvausta olevina oireina. Kyllä kehoittaisin menemään kunnon tutkimukseen. Juuri siksi kun puutumiet yleensä on yöllä ja silloin kun ihminen on levossa, mutta sinulla puutuu töissäollessa, sitä pidän vakavana oireena. Minä olen jo 74 v ja minulla on myöskin näitä sormien puutumisia ja käsien puutumista, mutta minun tapauksessani se jo kuuluu paremmin niihin ikä ilmiöihin joita meille jokaiselle aikanaan tulee. Sinun on erijuttu kun sinä olet vielä työikäinen.

[/quote]

hohhoijaa....

Käsien pistelyyn hermovenyttelyä. Googleta ohjeet, löytyy sieltä. Kiropraktikko tai omt-fyssari osaa aukaista hyvin rintarangan lukot. Pitkiä venyttejä voi tehdä-. syvälihasvenyttelyyn tarvitaan jopa yli 2 minuutin venytyksiä

Keppijumppaa, aktiivisesti, joka päivä.

Hierontaa välillä

kaksi tennispalloa kiinni toisiinsa ja se rintarangan alle- 

ja mummo voi siellä suksia kuuseen halvaantumishöpötyksineen

Vierailija
4/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla ei puutumista, mutta niskat jumissa ja päänsärkyä. Parhaiten auttaa pahvitötterö, jonka päällä makailen selälläni sängyllä ja hieron eri kohtia eli takaraivoa, niskaa, lapoja, selkärankaa. Tätä teen joka päivä tunnin, ainoa mikä mulla auttaa on tämä, särkylääkkeen lisäksi. Panee ilmeisesti kuona-aineet ja veret kiertämään. Sama idea tennispalloissa.

Vierailija
5/28 |
19.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös eräs joka kärsii samoista vaivoista! Ei tarvitse tehdä kuin yksikin ns. väärä liike päivässä (tänään kurkkasin sängyn alle etsiäkseni pojan kenkää) kun kuuluu naks. Ostin viikko sitten kaksi kahden kilon punttia, ja teen punttijumpan päivittäin. Kokeilen tätä jumppaa nyt 3vk ajan ja katsotaan, onko hyötyä.

Vierailija
6/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kokeneelle osteopaatille tai omt-fysioon.

Vierailija
7/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut rosenissa käsittämättömän voimakkaita fyysisiä vapautumisreaktioita (itkun ja naurun lisäksi).

Vierailija
8/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinaista puutumista kasvoissa ei ole (toisessa kädessä välillä), mutta muita oireita sitten vaikka millä mitalla :( Kestänyt jo monta kuukautta ja tuntuu olevan loputon kierre. Kesällä oli jo vähän parempi, mutta nyt taas töissä ja niskat ihan jumissa. Tavallinen hieronta ja fysioterapia auttaa hetken, mutta suosittelen esim. omt-fysioterapettia, joka osaa avata nikamalukkoja. Sellaisella olen käynyt muutaman kerran ja on tosi tehokasta! Selvisi, että kaikki hengenahdistuskohtauksetkin johtui siitä, että kylkiluut eivät päässeet laajenemaan kunnolla.

Lääkäreillä olen ravannut ja viimeksi ihan neurologillakin. Tavalliset lääkärit tuntuu määräävän vain mielialalääkkeitä, vaikka tällaiseen vaivaan en halua niitä alkaa syödä. Tosin kaikkein outojen oireiden takia olen saanut välillä paniikkikohtauksia. Onneksi välillä on parempiakin päiviä :) Minulla myös niska rutisee inhottavasti ja päätä käännettäessä kuuluu muutenkin omituista ääntä. Sirdaludia syön silloin, kun tunnen olevani ihan jumissa. Mutta en tiedä onko siitäkään ollut kovasti apua. Nyt neurologi määräsi toista lääkettä, mutta katsotaan... Tsemppiä, tämä on inhottava vaiva!

Vierailija
9/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunta? siis niska-hartiajumppa, sauvakävely, ergonominen tyyny jne. onko pakko mennä lääkäriin?

Vierailija
10/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulin, että sormies, käsien puutuminen johtui niskoista tai hartioista, mut mulla olikin lopulta rannekavaoireyhtymä, joka leikattiin molemmista käsistä. Autolla ajaessakin kädet puutui joskus, ei kaikki sormet, mut osa. Leikkaus kesti 2min ja sairasloma 5 vkoa/käsi

Käy terkkarilla ja pyydä lähete hermoratatutkimukseen. Tämä vaiva on tosi yleinen. Hierominen ja varsinkin akupunktio pahentaa tilannetta tosi paljon. Kirurgi sanoi mulle, et akupunktio on kaikista pahinta mitä kädelle voi tehdä siinä tilanteessa ja hieronta pahentaa myös tulehtunutta kättä.

Vierailija
11/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina harrastanut paljon liikuntaa; jumppia, kuntosalia, lenkkeilyä yms. ja sauvakävelynkin aloitin keväällä, kun ajattelin sen olevan hyväksi. Kolme erilaista ergonomista tyynyä olen ostanut, joista kahdesta olen aamuisin ollut vain enemmän lukossa. Uusin ostos on testauksessa.

Lääkäriin menin ensimmäisen kerran sen tähden, että saisin lähetteen fysioterapiaan. Oireet on välillä olleet sen verran pelottavia, että oman mielenrauhan takia olen käynyt lääkärillä/neurologilla.

Vierailija
12/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nykyin ft on saanut pari lukkoa välillä selästä auki, mutta jotain jumia vielä löytyy, pää ei esim. nyt käänny kunnolla toiselle puolelle, joku ottaa vastaan. Monesta kohtaa ranka joustaa ok, mutta on kohtia missä on jämäkämpiä paikkoja.

Oli parin viikon tauko lomani aikana, mutta täytyy nyt käydä ainakin kerran viikossa.

Rannekanavaoireyhtymästä.. Onko niin että siinä on aina kipuja? Mulla ei kipua ole, puutumisia ja ihmeellistä ihonalaista kihelmöintiä kylläkin.

Vierailija
13/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti pidät hyvää huolta itsestäsi kuitenkin. Onko sinulla rangassa jokin todettu vaurio tms, josta oireilu johtuu?

Olen aina harrastanut paljon liikuntaa; jumppia, kuntosalia, lenkkeilyä yms. ja sauvakävelynkin aloitin keväällä, kun ajattelin sen olevan hyväksi. Kolme erilaista ergonomista tyynyä olen ostanut, joista kahdesta olen aamuisin ollut vain enemmän lukossa. Uusin ostos on testauksessa. Lääkäriin menin ensimmäisen kerran sen tähden, että saisin lähetteen fysioterapiaan. Oireet on välillä olleet sen verran pelottavia, että oman mielenrauhan takia olen käynyt lääkärillä/neurologilla.

Vierailija
14/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga tekee ihmeitä! Googleta esim. Kylli Kukkin jooga DVD.

Vierailija
15/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puutui ja pahimmillaan leukaa pisteli ja kasvoja. Jalat tuntuivat etenkin öisin puupökkelöiltä eli oli tunne kovasta turvotuksesta vaikka näkyvää turvotusta ei ollut. Kävin 3 kertaa fysioterapeutilla ja hän totesi mun olevan tosi lukossa ja voi että miten ihanan rento olo siellä käymisestä aina tuli! Aloin iltaisin venytellä harvakseltaan kotonakin jumppakuminauhan avulla ja oireet hävisin lähes kokonaan.

MUTTA: olen huomannut varsinkin tuon kasvojen ja leuan pistelyn johtuvan/lisääntyvän stressistä. Eli paineiden ja ahdistuksen mukana myös pistely alkaa helposti.

Vierailija
16/28 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti pidät hyvää huolta itsestäsi kuitenkin. Onko sinulla rangassa jokin todettu vaurio tms, josta oireilu johtuu?

Olen aina harrastanut paljon liikuntaa; jumppia, kuntosalia, lenkkeilyä yms. ja sauvakävelynkin aloitin keväällä, kun ajattelin sen olevan hyväksi. Kolme erilaista ergonomista tyynyä olen ostanut, joista kahdesta olen aamuisin ollut vain enemmän lukossa. Uusin ostos on testauksessa. Lääkäriin menin ensimmäisen kerran sen tähden, että saisin lähetteen fysioterapiaan. Oireet on välillä olleet sen verran pelottavia, että oman mielenrauhan takia olen käynyt lääkärillä/neurologilla.

Osasyynä varmasti työ näyttöpäätteellä, stressi, nuorimmaisen kantaminen tms. Hartiat melkein aina kivikovat + niska ja selkä lapojen välistä.

Vierailija
17/28 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekurille aika varattuna josko pääsisin eteenpäin tutkimuksiin.

Vierailija
18/28 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla niska-hartiaseutu oli ollut lukossa ja kädet/sormet lähes koko ajan puutuneet. Aloin venytellä väh. 15min joka ilta ja päivällä lyhyempiä venytyshetkiä. Venyttelin niin paljon, että lihakset jopa hieman kipeytyivät. Vaihdoin myös tyynyn.

Nyt vaiva on hävinnyt melkein kokonaan.

Vierailija
19/28 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kateissa, mutta tässä välissä löydettiin dilatoiva kardiomyopatia... Ts. sydän oireili niska-hartiaseudun kipuina, päänsärkynä ja puutumisena.

Nyt sydän on paremmassa kunnossa, ja oireet ovat helpottaneet. Mitkään hieronnan eivät kylläkään auttaneet, mutta sopiva liikunta toimii.

Vierailija
20/28 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et uskokaan, miten tutulta viestisi kuulostaa. Minullakin on ollut puutumista ja vaikka mitä muita oireita, niskat jumissa, olen ravannut lääkäreillä ja neurologillakin, olen ahdistunut oireista ja saanut kerran paniikkikohtauksen, niska ja selkä rutisevat... ja kaikki tämä on tuntunut loputtomalta kierteeltä. Joten kohtalotovereita on! :)

Olen kyllä nyt tietoisesti lakannut kiinnittämästä huomiota oireisiin, koska neurologin mukaan syytä huoleen ei ole. Sekin jo helpottaa elämää suuresti, kun antaa joidenkin asioiden vain olla. Olen huomannut, että itse asiassa pärjään ja voin aika hyvin!

Ja AP:lle: tiedän miltä tuntuu, kun alkaa epäillä puutumisten taustalla olevan vakavampia syitä. Minulla on puutumista ollut kaikissa raajoissa, kasvoissa ja kielessäkin. Neurologin mukaan puutuminen on itse asiassa varsin yleinen oire, jolle ei aina löydy selitystä. Minulla ei tullut neurologisessa tutkimuksessa tai verikokeissa esiin mitään poikkevaa, joten nyt tilannetta vain seuraillaan. Jos oireet pahenevat, niin sitten magneettikuvaan lähinnä MS:n poissulkemiseksi.

Toistaiseksio oireet eivät ole pahentuneet, pikemmin helpottaneet. :)