Montako leikkikaveria 5-7-vuotiaalla lapsellasi on "vapaa-ajalla"?
Kommentit (14)
Ei ole oikein halunnut muita kavereita, mutta ystäväperheiden kautta olemme saaneet hänelle joskus leikkikavereita. Jonkun kanssa on jokin yhteinen juttu ja jonkun toisen kanssa toinen juttu, mikä on hyvä asia. Oppii leikkimään erilaisia leikkejä.
Sisarusten lisäksi samassa talossa yksi kaveri, naapurustossa muutama jonka kanssa satunnaisesti leikkii. Lisäksi sitten tietysti perhetuttujen lapsia, joita tavataan sovitusti silloin tällöin.
pääsääntöisesti on 4 sellaista joiden kanssalähes päivittäin. sit ehkä 10 sellaista joiden kanssa viikottain. Meidän neiti on ekaluokkalainen, ja nyt kun koulu alkoi on uusia naamoja alkanut vilistä vielä noiden lisäksi.
Asutaan uudehkolla omakotitaloalueella, jossa paljon samanikäistä seuraa.
reviiri laajentunut tässä kesän aikana ja nyt kavereiden kanssa ollaan tekemisissä päivittäin. Ihana juttu, asutaan omakotialueella ja ehdin jo huolestua, kun kavereita ei sillä tavalla ole naapurissa kuin kerros/rivitaloissa!
Lisäksi tuttavaperheiden lapset, joita näkee satunnaisesti.
lapset ja joitakin kavereita kerhon ja harrastuksen kautta, jotka tulevat satunnaisesti leikkimään.
Tavataan ystäväperheiden lapsia aina silloin tällöin ja leikkipuistoissa tavataan välillä sieltä tai päiväkodista tuttuja kavereita. Pikkuveli 1.5v nuorempi, lähinnä veljekset leikkivät keskenään vapaa-ajalla.
tytöllä on 6, 4-7v kaveria joista kolmen kanssa leikkii joka päivä ja kaksi muutakin ovat lähes päivittäin mukana leikissä. Kaikki asuu tässä samassa rivitalossa.
on tuttavaperheen lapsi ja heitä nähdään noin kerran viikossa. Ja toinen kaveri on 3v vanhempi tuttavaperheessa ja samoin nähdään noin kerran viikossa.
Lisäksi on paras kaveri joka muutti kauas :/ Pojat kirjoittelevat kirjeitä noin parin kk välein ja näkevät kerran puolessa vuodessa.
yllä ystävyyttä 12 kaveriin viikottain? Olisi aika saavutus aikuisellekin. :) Vai onko nämä päikkäriryhmäläisiä tms?
lapset ja joitakin kavereita kerhon ja harrastuksen kautta, jotka tulevat satunnaisesti leikkimään.
on kaksi hyvää ystävää, joiden kanssa hän leikkii noin jokaviikko, välillä useita kertoja viikossa. Lisäksi on esikoulukaverit (saa nähdä tuleeko uusia ystäviä tästä joukosta), leikkipuistotutut, harrastustutut, ystävä- ja sukulaisperheiden lapset.
On vielä kaksi muutakin "ystävää", jotka haluaisivat tavata lastani useamminkin. He ovat tuttuja siksi, että minä vanhempana olen ollut aktiivinen ihan kaiken varalta ts varmistaakseni, että lapsellani olisi ikäistään seuraa. Lapseni löysi kuitenkin seuransa ihan itse, joten nämä ovat jääneet vähemmälle. Lisäksi heidän vanhempansa näkevät, että meihin on hyvä pitää yhteyksiä. Koska näiden kahden lapsen vanhemmat eivät itse ole aktiivisia tai se akitiivisuus on niin päälle liimattua (haluaisivat, että minä auttaisin, mutta eivät itse näe vaivaa vastapalveluksista tai tue lapsiaan konkreettisesti ystävien saamiseksi) ei suhteet ole päässeet syvenemään arjen tasolla. Lähinnä leikkivät meillä, jos minä lupaan heille arjen lastenhoitoapua ottamalla lapsia meille (aina en lupaa!).
Lapseni ystävä- ja kaveritilanne on tällä hetkellä siis oikein hyvä. Olen kyllä nähnyt paljon vaivaa viemällä lastani ystävyys-suhteiden syntymisen kannalta otollisiin ytmpäristöihin ja puhumalla reippaasti tuntemattomien lastenkin vanhempien kanssa.
Lisäksi lapsi leikkii pari vuotta nuoremman sisaruksensa kanssa.
yllä ystävyyttä 12 kaveriin viikottain? Olisi aika saavutus aikuisellekin. :) Vai onko nämä päikkäriryhmäläisiä tms?
nuoremman sisaruksen ja aktiivisen äidin kanssa.
Ja kaksi jotka ovat välillä tuossa naapurissa.
+ sitten kavereiden lapset jotka kyläilevät joskus useammin , joskus harvemmin.
lapsi, jotka käyvät satunnaisesti kylässä