periytyykö narsismi? entäs miten
skitsofrenia, alkoholismi?
oon ihan paniikissa ku mietin mitkä sukurasitteet mun tytön geeneissä molemmilta suvuilta, enkä oo osannu olla niin hyvä vanhempi ku oisin halunnu ja ois pitäny (alusta asti yh vahinkolapsen kans)
Kommentit (15)
tulee siitä, mitä lapselle on tapahtunut joskus 1-3 - vuotiaana. (iästä en ole ihan varma, mutta ei nyt ihan vauvana, mutta pienenä kuitenkin). Se ei ole periytymää, vaan kasvatuksen tulosta.
saa tarpeeksi huomiota ja ettei vanhempi pysty eläytymään vauvan7lapsen/nuoren tarpeisiin. Miten itsekeskeinen narsisti voisi ottaa toisen huomioon? Joten häiriöllä on hyvin vahva taipumus periytyä ympäristöolosuhteiden vuoksi.
saa tarpeeksi huomiota ja ettei vanhempi pysty eläytymään vauvan7lapsen/nuoren tarpeisiin. Miten itsekeskeinen narsisti voisi ottaa toisen huomioon? Joten häiriöllä on hyvin vahva taipumus periytyä ympäristöolosuhteiden vuoksi.
narsistinen persoonallisuushäiriö kehittyy varhaislapsuudessa ja lapsuudessa koettujen traumojen takia.
Alttius skitsofreniaan ja alkoholismiin periytyvät.
Ja ymmärtääkseni puolella suomalaisista on geeneissään alkoholismia "tukevaa" geenistöä. Sen kanssa et siis ole yksin. Skitsofreniaa on myös lähes joka suvussa, ainakin jos ruvetaan tutkimaan isovanhempien läheisiä. Et ole siis siinäkään yksin.
Pääasia on että olet kyllin hyvä vanhempi. Hankit apua itsellesi, jos väsyttää.
ja todistetusti, vähän alkoholia käyttävien ja tupakoivien lapsilla on taipumusta käyttää keskimääräistä vähemmän alkoholia. eli tämän voit tehdä itse. Elämäsi päihteettömäksi, jos se ei sitä ole.
rakentuneet "luonteenpiirteet", mitä narsismi on, eivät.
Narsismi ei ole geeneissä, vaan on seurausta ulkoisista olosuhteista, on siis tavallaan "hankittu ominaisuus", joka ei periydy geneettisesti.
Tunnen pari perhettä, joissa toinen vanhempi on kusipää ja niin on osa lapsistakin. Osa lapsista taas ei. Lapsuudet ovat kuitenkin olleet aika samanlaiset, joten kyllähän siinä synnynnäinen luonteenpiirre on takana.
aivan varmasti myös jokaisen lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhde on omanlaisensa, vaikka kyseessä on siis saman perheen lapset. Lapset myös reagoivat temperamenttinsa puitteissa eri tavoin toiseen ihmiseen ja asioihin, mikä aikaansaa erilaisia kokemuksia ja jotka sitten muokkaavat lapsen persoonallisuutta.
Kusipäisyys ei siis periydy geneettisesti, vaan vuorovaikutuksessa toiseen, merkittävään ihmiseen. Se selittää erot lasten persoonallisuudessa.
huolta lapsesi suhteen. Jos et sitä itse ole ja päävastuu lapsesi kasvatuksesta on sinulla.
jotka kyllä periytyvät. Erilaisen perustempperamentin omaavat ihmiset reagoivat samaankin ympäristöön eri tavalla ja kehittävät erilaisia toimintamalleja. Lisäksi yhdessäkään perheessä ei kaikilla lapsilla ole samanlainen lapsuus.
Synnynnäistä on myös tietty herkkyys. Tietynlainen, joustava ja toipuva lapsi kestää paljon enemmän huonojakin asioita vaurioitumatta pysyvästi kuin herkempi ja vähemmän joustava sisaruksensa. Huonoissa oloissa tällaisesta "herkemmin särkyvästä" lapsesta tulee sitten hyvinkin rikkinäinen (vaikka ihan persoonallisuushäiriöön asti), vaikka hyvässä kasvuympäristössä hänestä olisi kasvanut aivan toisenlainen. Samaan aikaan se joustava ja vähemmän herkkä sisarus pystyy poimimaan korvaavia kokemuksia, mistä vain saa ja paikkaamaan kehitystään.
Mitä tulee alkoholismin ja skitsofrenian periytymiseen (tai bipolaariuden, se on myös vahvasti periytyvää), niin selvästä perinnöllisyydestä huolimatta kyse ei ole mistään kohtalosta. Esimerkiksi skitsofrenikon lapsen riski sairastua on n. 10-15 % ja ympäristön merkitys on keskeinen. Jos lapsi ei ole tämän skitsofrenikkovanhemman kasvattama, riski on pienempi kuin jos lapsi elää sairaan vanhemman kanssa. Joka tapauksessa jos toinen vanhempi sairastaa skitsofreniaa, on lapsista kuitenkin 8 tai 9 kymmenestä terveitä. Ei siis pidä liikaa näitä perintötekijöitä surra, vaan pyrkiä vain antamaan vakaa ja turvallinen lapsuus lapsilleen.
Tunnen pari perhettä, joissa toinen vanhempi on kusipää ja niin on osa lapsistakin. Osa lapsista taas ei. Lapsuudet ovat kuitenkin olleet aika samanlaiset, joten kyllähän siinä synnynnäinen luonteenpiirre on takana.
jostain olen lukenut, että alkoholismi on periytyvää. Mun äidin isä kuoli viinaan, oli siis alkkis, mutsi on alkkis, mutta hengissä. Itse olen absolutisti, olen nyt nähnyt mitä viina saa aikaan...