Kokeneemmat! Kuinka te toimit´te, jos 1-vuotias kieltäytyy silloin tällöin syömästä?
Esim. pitää suutaan kiinni lounaan ajan. Annatteko te jotakin muuta vai saako lapsi sitten odottaa seuraavaan ruokailuun?
Tätä ei tapahdu meillä kovin usein, ehkä kerran viikossa. Mietin siltikin, että miten tulisi toimia.
Kommentit (18)
Jos kyse on siitä että lapsi inhoaa ko ruokaa niin saatan antaa jotain muutakin, tai sitten en...ei se haittaa jos joskus jää lounas syömättä. Maistuupahan sitten seuraavalla aterialla paremmin.
Joskus syynä on esim hampaiden tulo, ja silloin menee muutama pv ettei syö.
En taistele syöttämisen kanssa, kun seuraavaan ateriaanhan on vain kolmisen tuntia jos sitäkään.
Meidän 1 v lopetti syömisen lähes kokonaan. Valehtelematta, ruokailut oli yhtä stressiä minulle 5 kertaa päivässä. Paino tippui, oltiin seurannassa. Yritin kaikkea, mitä keksin, mutta mikään ei tepsinyt. Ttöllä oli vain muutama ruoka, jota suostui syömään ja niitäkin ehkä 2 lusikallista kerrallaan.
No minkä siinä voi? Fyysisesti ei voi pakottaa toista syömään. 1 v on nin pieni, ettei paljoa vielä ymmärräkään. Itse tein niin, että löysäsin pipoa ja tarjosin muutamaa lusikallista vähän useammin...en oikein enää muistakaan, miten muuten siitä selvittiin.
Nyt 2,5 vuotiaana tyttö syö edelleen kuin hiiri ja on todella nirso. Paino kumminkin kehittyy ja nyt voi luottaa siihen, että jotain syö joka päivä. Parhaiten menee selkeät ruuat, joita voi syödä sormin/ haarukalla. Kaikki ruoka-aineet erikseen.
niin sen enempää sitä ihmettelemättä kiitos ja pois pöydästä. Välipaloja ennen seuraavaa ruokailua ei annetta (meillä ei kukaan napsi ruokailujen välillä välipaloja paitsi mä joskus karkkia kamalaan himoon :). Mitään muuta ei tarjota sille jolle ei esillä oleva ruoka kelpaa.
Asiasta ei kannata tehdä ollenkaan numeroa eikä maanitella ja houkutella kovinkaan kirjojen tai lelujen kanssa. Äkkiä lapsi oppii siihen,ettei hänen tarvitse syödä ellei samalla lueta 5 eri kirjaa ja leikitä leluilla.
Sitten taas toisina päivinä syö parikin lautasellista/ruokailu. normaali sopusuhtainen poika
kun olen itse syönyt, korjaan ruoat pois ja seuraavan kerran tulee taas ruokaa pöytään kun on ruoka-aika.
mutta en myöskään antanut vaihtoehtoja. Seuraava ruoka ajallaan.
jos ruoka ei maistu, saa kyllä halutessaan välipalaa (1 v 4kk). Jättää syömättä vain silloin kun ei ole nälkä, joten mielestäni on kohtuutonta pitää sitten nälässä, jos se nälkä tulee vaikka tunnin päästä lounaasta. Minä luotan siihen, että lapsi tietää paljonko ruokaa tarvii ja koska. Enkä nyt tarkoita, että meillä sitten koko ajan naposteltais, eihän silloin ruoka kelpaisi. mutta herran jumala, kyllä näin pienten lasten kanssa on joustettava. Kouluikäiset on sitten asia erikseen.
Tosin seuraavan ruoan saatan antaa vähän aiemmin jos lapsi vaikuttaa nälkäiseltä.
Oma laiha lepseni oli vaikea ruokailija kunnes täytty 2 ja jäi hoitajan kanssa kotiin.
lapsi on aina ollut hoikka, on edelleen ja siksi ruokalut kiristivät omia hermoja lähes joka päivä. AIVAN TURHAA!
Kyllä terve lapsi syö kun on tarve mutta noin pienellä kyllä täytyy tarjota sitten ruokaa ehkä useammin.
Itse antaisin lounaan ja jos ei syö niin jääkaappin lautanen ja kokeillaan tunnin päästä uudestaan. Välipaloja en antaisi jottei syömättömyys vaihdu nirsoiluksi (kalakeitto versus hedelmäsose ei ole monelle 1 v vaikea valinta).
Mutta enenkaikkea; rauhoitu itse! Kyllä se lapsi syö minkä tarvitsee jos muuten on terve. Tsemppiä!
Pieniruokainen lapsi. Joskus on ihan normaali määrä 1/4-osa peruna ja lihapullan puolikas. Mä en usko erityisesti olevan väliä mitä ruokaa on, välillä ei vaan ole nälkä. Siis välipalatkaan eivät välttämättä aina mene.
Lapsi siis osaa säädellä ruokahaluansa.
Ruokahalun menettää kovin pienellä, esim. jos antaa vaikka tuntia ennen lounasta keksin tms., niin lounaalla ei mene kyllä sitten mitään.
Avain ainakin meillä on todella se, että ruoat tarjoillaan ruoka-aikoina. Meillä on 1,5-vuotias noin 11 h hereillä vuorokaudesta ja viisi ateriaa, joten ei siinä nälässä kovin kauaa jouda olemaan.
Alle 2-vuotiaalle ei syömättömyyskausista ole haittaa, kun kuitenkin saavat vielä rintamaitoa.
jos yhdellä kerralla ei syö hyvin niin kyllä sitten seuraavalla kerralla maistuu. onhan teillä ittelläkin välillä päiviä ettei ruoka oikein maistu ja tulee syötyä hieman vähemmän.
Alle 2-vuotiaalle ei syömättömyyskausista ole haittaa, kun kuitenkin saavat vielä rintamaitoa.
hyi, ei kai kukaan 2-vuotiasta imetä
ja tarjoan sitten seuraavan aterian vähän aiemmin, jos vaikuttaa nälkäiseltä. Missään nimessä en pakota syömään. Meidän muksu on jo tosin vähän päälle kaksivuotias - ja minä kyllä imetän häntä vielä :)
Seuraavalla ruualla varmaan jo maistuu paremmin. Ja mitä rauhallisempi olet ja olet tekemättä asiasta sen suurempaa numeroa, sen nopeammin menee ohi.