G: Suurperheiden vanhempien ammatit
Uteliaisuudestani kyselen, mitkä on monilapsisten perheiden vanhempien ammatteja. Ja monilapsisella tajattelen nyt vähintään neljää lasta.
Itse olen työssä, jossa kohtaa päivittäin paljon ihmisiä, mutta harvemmin on tullut vastaan suurperheiden äitejä/isiä. Joten taitavat löytyä muulta alalta nämä ihmiset. Mutta mistä, sitä hakisin. Eikä esim. äidin tarvitse olla juuri nyt työelämässä, vaan minkäalan koulutus/työkokemus löytyy.
Kommentit (38)
Meillä mies muusikko, minä olen tehnyt sitä sun tätä, lähinnä lastenhoitajan/-ohjaajan töitä, ei koulutusta mutta nyt aikuislukiossa ja joku sosiaalialan ihminen musta varmaan tulee.
Mutta nykyinen päivähoitojärjestelmä yksityisen hoidon tukineen jne. takaa sen, että töihin on mahdollista lähteä ja ehtiä olla vuosikaudet. Useimmat tuntemani suurperheiden äidit ovat sitoutuneet perheisiinsä siten, että vaikka ovatkin töissä, kykenevät samaan aikaan osallistuvaan vanhemmuuteen. Työura on aika harvalla ykkösenä tai edes kakkosena elämässä. Luulen, että myös puoliso sitoutuu usein toisella tapaa kuin keskiverto "1,75" lapsen perheessä. Useimmille suuri perhe ei ole tullut vahingossa vaan seurauksena elämänarvoista ja -tavasta (;D)
5lasta. Olemme maatalousyrittäjiä ja mies tekee lisäksi koneurakointia. Minä hoidan lapset, talon ja lihakarjan n.120kpl ja mies konehommia maailmalla.
Minä olen kätilö ja mies on timpuri.
Hoitoalalla tuntuu olevan paljon naisia joilla iso perhe. Tästä listastakin sen huomaa ja omassa työssäni kätilönä olen huomannut että kollegoilla on järjestään 3-4 lasta joillakin enemmänkin.
Varsinkin jos nuorena aloittaa lasten teon ja tasaiseen tahtiin kuitenkin opiskelee niin kyllä siinä ehtii ison katraan hankkiakin.
Yhdellä lääkärikollegalla (synnytyslääkäri) on kiirettä pitänyt. Lapsia 7kpl. Lapsia tullut 2v välein ja eka lääkiksen alussa. Koskaan ei ole varsinaista äitiyslomaa pitänyt. Mies on opettaja ja aina jäänyt kotiin lapsia hoitamaan että äiti on heti päässyt jatkaan opintoja ja töitään. Onko tuo sitten hyvä vai ei, siitä en tiedä. Itse ainakin oon nimenomaan nauttinut äitiyslomista ja siitä että saa rauhassa olla vauvan kanssa.
Ei mikään hyvä palkka, mutta ainakin vapaa-aikaa jää riittävästi perheen kesken. Ja meillä isäntä osallistuu TOSI paljon kotitöihin/lastenhoitoon iltaisi ja viikonloppuisin. Minä nyt kotona vauvan ja 3v. kanssa.
viisi lasta, mies ja minä ollaan molemmat opettajia.
mies pilotti minä sairaanhoitaja, tosin nykyään pph.
Äiti hammaslääkäri ja isä kuljetusalan yksityisyrittäjä, lisäksi yhteinen ravintola-alan yritys.
kriteerisi täyttävä perhe eli neljä lasta ;) Äiti sairaanhoitaja (opiskelen tosin it-alaa eli tulevaisuudessa minut löytää sieltä) ja mies diplomi-insinööri.
ja äiti sairaanhoitaja ja isä raskaskoneasentaja
mies yrittäjä/myyntipäällikkö, minä opettaja
muita tuntemiani suurperheitä
10 lasta: mies valtion virkamies, vaimo luonnontieteen tohtori
6 lasta: mies rakennusalalla, vaimo muusikko
6 lasta: mies maalari, vaimon ammattia en tiedä
4 lasta: mies insinööri, vaimo sosiaalialalla
4 lasta: mies insinööri, vaimo jumppaohjaaja
5 lasta: mies insinööri, vaimo sosiaalialalla
5 lasta: mies johtaja, vaimo kaupan myyjänä
4 lasta: mies johtaja, vaimo opettaja
7 lasta: mies en tiedä, vaimo taitelija
4 lasta: mies insinööri, vaimo sairaanhoitaja
...
onhan niitä muitakin,mutta tässä ne, jotka ensinnä tuli mieleen
...
mies on operaattori, minä toimin lähihoitajana
Olemme kai kummajaisia tässä ammattiryhmässä. Tuntuu, että kollegoillamme on kaksi lasta, kultainen noutaja ja näppärä uusi talopaketti tilattuna tontilleen :D
äiti sairaanhoitaja, isä IT-konsultti.
Itse olen opiskellut hoitoalalle ja mies rakennus.
Tuntemissani perheissä mm.:
- 6 lasta, äiti KT, isä teknikko
- 9 lasta, äiti erityisopettaja, isä FM
- 4 lasta, äiti fysioterapeutti, isä insinööri
- 4 lasta, äiti hammaslääkäri, isä mat.aineiden opettaja
- 8 lasta, äiti juristi, isä DI
- 5 lasta, äiti hammaslääkäri, isä englanninopettaja
- 6 lasta, äiti MuM, isä MuM
- 9 lasta, äiti yo-merkonomi, isä maansiirtourakoitsija
- 11 lasta, äiti lastentarhanopettaja, isä insinööri
- 8 lasta, äiti kuvataiteilija, isä DI
13 lasta, äiti suurtalouskokki, isä rakennusalan yrittäjä
minä tutkija, miehen työnimike kehitysjohtaja
Minä hanketyöntekijä (tradenomin papereilla) ja mies ylempi toimihenkilö pörssiyrityksessä (KTM). Kotiäiti en ole, toki olen ollut pitkään kotona. Vielä mietitään, haluttaisiinko lisää lapsia..