Taasko ne p....ulkomaiset pakastevadelmat syynä?
Kuopiossa on puhjennut (jonkun kylpylän yhteydessä) vatsatautiepidemia. Onko taas ne ulkomaiset pakastevadelmat taudin aiheuttajana? On se ihmeellistä miten on mahdollista etteivät kaikki boikotoi ulkomaisia vadelmia tai edes kuumenna niitä oikeaoppisesti (siis min. 2 min vähintään 90 asteen kuumuudessa!)
Kommentit (11)
kymmenen vuotta sitten A-hepatiitin pakastevadelmista koulu ruuasta (olin töissä).
jopa kaupassa lukee pakastealtaalla että muista kuumentaa ulkomaiset vadelmat ennen käyttöä. mutta jotkut älyn riemuvoitot ei silti tajua.
no oma on häpeä. harmi vaan että tossakin viattomia ihmisiä sairastuu eikä se joka ruuan on valmistanut.
Usein näitä vatsatautiepidemioita on juuri noiden ulkomaisten pakastemarjojen kautta tullut...Syynä on ulosteperäisellä vedellä huuhtelu, siis lähtömaassa.
Ymmärtääkseni kaikki ravintolat, kylpylät, hotellit jne. ovat kyllä saaneet ohjeistuksen mikäli välttämättä haluavat (jostain ihmeen syystä?!) käyttää ulkomaisia pakastemarjoja, mutta jostain käsittämättömästä syystä ei käsittelyohjeita noudateta...!
Hiljattainhan, oisko ollut kesäkuussa? joku (laadukas) hotelli oli käyttänyt ulkomaisia pakastevadelmia, ja ohjeistuksesta huolimatta kyseiseeä hotellissa ei ohjeista välitetty...seurauksena raju vatsatauti epidemia.
muuten vain leväperäistä keittiötyöntekijää, saako ruokailijat taudin vai ei. Pitäisi saattaa edesvastuuseen vastuunalaiset tyypit näissä. Kyse on mielestäni pahoinpitelyyn rinnastettavasta asiasta, jos omalla toiminnalla aiheuttaa ihmisille yrjötaudin.
kannattaisi tehdä rikosilmoitus tms. ravintolasta/sen työntekijöistä. Voisi kummasti vähentyä nämäkin.
olleet noudattamatta niitä?! He olivat muistaakseni vain kaataneet keittetyä hyytelösokeria jonkun vadelmakakun päälle, mutta eivät olleet keittäneet itse vadelmia!!!!! Uskomatonta toimintaa! Täytyy järjenjuoksussa olla jotain vialle jos ei kykene toimimaan annettujen valmistusohjeiden mukaisesti. Ei nimittäin ole ainoa kerta kun epidemia on ryöpsähtänyt valloilleen juuri ulkomaisista marjoista.
En mä niitä keittänyt koskaan ole, eikä täällä siihen edes kehoiteta.
juuri pakastemarjoihin, erityisesti vadelmiin liittyen. Marjat on huuhdeltu lähtömaassa ulosteiden saastuttamalla vedellä...
Ihmettelen, jos kerran aina saman maan vadelmista tulee epidemioita, niin miksi niitä samoja pitää sitten aina uudelleen tilata?
Ihmettelen, jos kerran aina saman maan vadelmista tulee epidemioita, niin miksi niitä samoja pitää sitten aina uudelleen tilata?
kun lounaalla tarjottiin vadelmakiisseliä... itse en onneksi ollu lounaalla, ja ainoa meistä joka oli,sairastu sunnuntaina... oli siis paikallisosuuspankkien kesäjuhlat...