Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-luokkalaisen koulupäivä päättyy jo klo11, miten

Vierailija
18.08.2009 |

järjestäisit lapsen loppupvän hoidon ja turvan olettaen että itse (tai miehesi) kotiutuisi töistä vasta klo 15.30-17?

:((

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ymmärrä, että ilmeisesti klo 11-> se kakkosluokan ope opettaa jotain toista luokkaa (tai luokan jakoryhmää, voisiko lapsesi siinä tapauksessa vaihtaa toiseen ryhmään?) eikä tietystikään itse pääse kotiin!

Vierailija
42/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ja en puhu yltiöpäisestä törsäämisestä tai siitä että pitäisi voida vaikkapa matkustella (sekin kyllä olisi kivaa lähemmäs 10v tauon jälkeen) tai ostaa ruoka ulkoa joka päivä (tai edes 1x/vkossa) vaan ihan muusta. Enempää en taloudellisesta tilanteestamme tässä yhteydessä halua puhua koska se on täysin hyödytöntä ja itse sen tällä hetkellä hyvin kirpaisevasti tunnemme.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette halua valita toisin niin mulle on ihan sama, miksi ette. ja jos kaikki tiedän seudun muutkin ihmiset on tuolloin töissä niin en minä sillekään mitään voi. Kyllä se teidän tokaluoikkalainen varmaan selviää sen 5 tuntia yksinkin, senhän sä haluat kuulla, vai mitä?

Vierailija
44/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ymmärrä, että ilmeisesti klo 11-> se kakkosluokan ope opettaa jotain toista luokkaa (tai luokan jakoryhmää, voisiko lapsesi siinä tapauksessa vaihtaa toiseen ryhmään?) eikä tietystikään itse pääse kotiin!

Kyllä opettajat lomailevat mm koko kesän 10 viikkoa, eikä 1- ja 2. luokan ope juurikaan joudu valmistelemaan tunteja. Kaikki ihmiset ovat 8h töissä ja 4+1 viikkoa lomalla vuodessa (noin pääpiirteissään) mutta opet lomailee kaikki samat lomat kuin koululaiset.

Vierailija
45/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinne voi järjestää ip-hoitoa? Meidän koulussakin se järjestyui vanhempainyhdistyksen avulla,aktiiviset vanhemmat hoiti järjestelyn ( tosin jo ennen mun lapsen kouluun menoa, mutta vanhempainyhdistys edelleen hoitaa) Eikä kyseessä ole mikään pelkkä säilytyspaikka, toimintaa johtaa koulutettu henkilö, joka on paikalla aamulla ja alkuiltapäivän, Iltapäivällä paikalla on myös 4 muuta hoitajaa. Lapsi on hiukan yli 50 nykyään, siellä on tilaa myös osalle kolmasluokkalaisia, ja kaikki eka- ja tokaluokkalaiset saa varmuudella paikan. Maksaa ehkä enemmän kuin kunnan järjestämät ( 80-160e, hoitoajasta riippuen) mutta kyllä on sen väärti.

Vierailija
46/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän minusta vielä 5h pärjää yksin kotona, senpä vuoksi tässä kipuilenkin näin. Ja valvon öitä, ja olen saanut vikan parin viikon aikana sydämen rytmihäiriöitä ja itkenyt. Koko tämän nykyisen tilanteemme.

Ap

Vierailija
47/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kerhoon hakijoita oli 35+2-luokkalaiset ja ainoastaan 1-luokkalaiset otettiin, jotkut erityisoppilaat 2-luokalta. Ei riitä (koulutettu) palkattu väki eikä tilat perustamaan esim toista ryhmää.

Ap

Vierailija
48/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti ei voi miehesi jäädä hoitovapaalle?

Vierailija
49/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi, meillä on 1. ja 2. luokkalaiset jotka molemmat ovat iltapäiväkerhossa - eli meillä on hyvin pullat uunissa.

Silti ihmettelen millaisessa todellisuudessa ja työelämässä täällä av:lla eletään. Kuka vaan saa koska vaan osittaista hoitovapaata kun se on laki tai voi jäädä "sossun rahoille" ja talouden pystyy milloin vain kuka tahansa järjestämään niin, että toinen vanhempi voi olla pysyvästi kotona. Lisäksi on tietenkin pilvin pimein naapureita, mummoja ja opsikelijoita jotka saa hätiin kun tarvitsee. Ja jos ei ole, voi turvaverkon aina "rakentaa". Tai töitä voi tehdä etänä kun vaan kysyy ja jos moiset ehdot ei onnistu pitää vaan vaihtaa työpaikkaa.

Kun ainakin juuri tällä hetkellä työelämä on ainakin omalla,mieheni ja käytännössä kaikkien yksityisellä sektorilla työskentelevien kavereideni työpaikoilla todella julmaa ja kylmää, ja koko kaupungissa työllisyystilanne aika järkyttävä. Lomautuksista on tullut pysyvä keino vastata hiljaisiin aikoihin ja YT:t on vähintään kerran vuodessa. Sähköpostiin saa listan 15 minuutin vuoroista esimiehen juttusille, jossa sitten saa kuulla tarvitaanko sun työpanosta firmassa enää. Kun kavareiden kanssa puhuu, on esim. lyhennetyn työajan tekemisestä joutunut silmätikuksi ja tulilinjalle seuraavissa YT:ssä. Virallinen syy se ei tietenkään koskaan ole. Itse en asu pk-seudulla eikä mulla todellakaan ole mitään uraa enkä sure jotain ylennysten väliin jäämistä, kunhan nyt säilyttäisi tän nykyisenkin työpaikan. Pelkään vain ihan todellakin asemaani työmarkkinoilla ja pelkään oikeastaan aika kylmää ja kamalaa pomoani. Tiedän tästäkin firmasta lähteneen 3 naista muutaman vuoden sisällä kun "vapaa-aika kiinnosti työtä enemmän".

Vierailija
50/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysele olisko jollain muullakin tarve. Vois löytyä joku eläkeläinen joka vois ainakin parina iltapäivänä hoitaa lasta, joka teillä tai omassa kodissaan. Näin mun ntyökaveri järjesti hoidon, lapsi kävi 3 päivänä viikossa erään eläkeläismummon luona, josta tuli oiekin ystävä koko perheelle.

Vierailija
51/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vauva ja hakevat puolilta päivin eskarilaisen tai pienen koululaisen kotiin. Yhdestä iltapäivästä hieman tienestiä voisi sopia jollekin hyvin.

Ja mulla meni vähän ohi (jos jo kerroit), että miten ne luokkakaverit tän asian on siis hoitamassa?

Vierailija
52/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsii kotiäitejä ja sinne vain lapset koulun jälkeen.

Kaunis ajatus. Mutta olen ruokkinut ja ollut ilmaisena iltapäivähoitopaikkana muutaman vuoden (tällä hetkellä teen lyhennettyä päivää).

Esikoisen aikaan se tuntui söpöltä, mutta kun muutaman vuoden sisällä täällä on kulkenut lauma nälkäisiä 1-3 luokkalaisia ilmaiseksi hoidossa, alkaa tympiä. Tai eihän he hoidossa ole vaan tulevat suoraan koulusta kylään kun ei kotona ole ketään. Sekin vielä menisi jos lasten äidit edes kiittäis, että lapset saa olla meillä. Mutta kun ei sanaakaan sanota, eikä edes kysytä, sopiiko se meille.

Olen kamppaillut omantuntoni kanssa kun lapsi tulee meille ja sanoo, että ei saa ovea auki kun lukko on jäätynyt kiinni. Voiko tulla meille. Niin, jätänkö lapsen ulos tunneiksi odottamaan vaan annanko tulla päivä toisensa jälkeen meille.

Ja kun sana kiirii, että meillä on äiti kotona, on oven takana jono näitä pikkukoululaisia. Oma lapsi jo totesi keväällä, että ei jaksa aina kavereita koulun jälkeen.

Talous ei kaadu siihen, että olen ruokkinyt useamman vuoden näitä pikkukoululaisia, mutta se joskus ärsyttää, että pitkää päivää tekevät naiset pitävät päivänselvänä asiana, että joudan huolehtimaan heidän koululaisensa kun olenhan vain "kotiäiti" tai teen vain lyhennettyä päivää.

Olisipa ollut joskus kiva jos joku äiti olisi reilusti tullut kysmään, että saako hänen Nikopetteri tulla lyhyinä päivinä meille iltapäivähoitoon ja hän maksaa välipalat. Olisi tuntunut ihan eriltä koko homma. Nyt vain moni näiden koululaisten äiti kehuskelee, kuinka itsenäisiä heidän lapset on ja kuinka he säästävät iltapäivähoidon rahat kun lapset eivät enää iltapäivähoitoa tarvitse. No ei tarvitse kun norkoilevat meidän ovella kerjäämässä meille iltapäiviksi.

Vierailija
53/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis rahallista korvausta vastaan oli ehdotukseni!

t.42

Vierailija
54/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai miksi sitä nyt teilläpäin sanotaankaan. Se on varmasti järkevin vaihtoehto, vaikka tuo yksi päivä viikossa.

Mulla on myös toppuluokkalainen ja harkitsen sitä, että yhtenä päivänä viikossa kun lapsi pääsee klo 12, hän tulisi yhden tietyn kaverinsa kanssa aina meille tai heille siksi iltapäiväksi. Muuten on lyhyemmät iltapäivät

Vierailija
55/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opettajien kesäloma liittyy siihen, minkä mittaiset koulupäivät lapsella on? Jos lapsella loppuu koulu klo 11, niin silloin opettaja opettaa luokan toista puolikasta, ns. jakotuntia tai sitten hänellä on jonkun muun luokan tunti. Hän voi opettaa esim. musiikkia, liikuntaa, käsitöitä, englantia jollekin toiselle luokalle. Yritäkää nyt edes sen verran perehtyä siihen mitä siellä koulussa tapahtuu, että ymmärrätte, että lapsen ja opettajan koulupäivät eivät ole saman pituiset. Ei voi kuin ihmetellä, mistä tällaisia idiootteja sikiää

Vierailija
56/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olet idiootti, kun koulupäivät ovat liian lyhyitä ja lomat liian pitkiä Suomessa, myös kesäloma-aika on vaikea järjestää lapsille hoitoa. Euroopassa lapset ovat koulussa n klo 9- 16 ja lomalla elokuun. Suomessa koulupäivät ovat 3 tuntia ja kesäloma 2,5 kk...onko ihan oikeesti tarpeellista? Koulu voisi järjestää paljon enemmän mm taide- aineita ym.

Vierailija
57/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ei suotaisi lomaa, eikä lyhyempiä koulupäiviä koska se on SINUSTA hankalaa. Jos tekee lapsia, on oltava valmis myös ottamaan niistä vastuuta, eikä sysätä sitä vastuuta koululle ja yhteiskunnalle, että niiden pitäisi säilöä lapsesi sen aikaa kun sinä käyt töissä teet jotain muuta. Pienille lapsille lyhyet koulupäivät on todellakin tarpeen, sillä moni ekaluokkalainen on jo sen 4 tunnin päivän jälkeen ihan puhki. Ja koulu ei valitettavasti päätä sitä, kuinka paljon taideaineita opetetaan. Sen määrittelee valtakunnallinen opetussunnitelma, jonka tekee opetushallitus. Kannattaisiko vähän ottaa asioista selvää, ennenkuin vaahtoaa täällä?

Vierailija
58/61 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko jonkun kaverin vanhemmat päivällä kotona ja voisiko lapsi lyhyinä koulupäivinä olla maksua vastaan heillä leikkimässä.

Itse ainakin ihan mielelläni ottaisin lapsen kavereita meille jos sitä kysyttäisiin. Tai siis onhan noita meillä muutenkin lähes joka päivä kun tyttö soittaa saako se ja se tulla leikkimään. Vastavuoroisesti omani on sitten välillä jollain kaverilla. Ja jos tosiaan siitä saisi piennen korvauksen niin mielelläni vielä ruokkisinkin sen pienen koululaisen.

Meillä ratkaistu omien työvuorojeni ajaksi niin että mummo tulee hoitaaan. Eli meillä on aina joku aikuinen kotona.

Vierailija
59/61 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee tosi inhottava tilanne, jos/kun tämä ei haluakaan yhtä ylimääräistä lasta sinne kotiinsa leikkimään. Itse en ainakaan haluaisi, en mä mikään lapsenvahti ole, vaikka kotona olenkin. Leikkimään meille saa tulla koulun jälkeen, mutta en halua olla vastuussa vieraasta lapsesta, kuten olisin, jos olisin "virallinen" hoitaja. hanki ap ihan oikea hoitaja teille kotiin, niin ne kaikki muutkin tekee tuossa tilanteessa. Miten muuten olet järjestänyt muut iltapäivät? Eikös kuitenkin tokaluokkalaisella koulu lopu aina joskus viimeistään yhdeltä, mitä hän silloin tekee? Ei kai yksin ole?

Vierailija
60/61 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai omien töiden uudelleenjärjestely, mies 6 h työpäivää tekemään.

Olisiko mahdoton ajatus että lapsi olisi kuitenkin yksin on sentään jo kakkosella.

Tuntuu siltä ettet tajua että lapsesi on kasvanut leikki-ikäisestä koululaiseksi.

Tiedän perheen jossa lapsi on joutunut pärjäämään yksin paljon pidempään ja ykköseltä saakka, äiti kotiutui vasta kymmenen paikkeilla iltaisin. Kyseessä yh jolla yksi tytär.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi