Neuvolassa käskettiin rajoittaa viikon ikäisen vauvan tissillä oloa!
Että näin täällä Helsingissä. Käytiin vauvan kanssa ensimmäisessä neuvolassa, ja terkka kyseli jaksamisesta. Minä sitten sanoin että on varmaan ensimmäinen tiheän imun kausi ollut nyt päällä (5-7vrk iässä) kun poika on koko ajan kiinni tississä, mutta siis ihan imee kunnolla eikä pidä tuttina. Terveydenhoitaja kauhisteli ettei saa totuttaa liiaksi kiinni rintaan "kun muuten sulla ei ole omaa aikaa kohta ollenkaan!" ja käski rajoittaa syömiset varttiin per tissi. Tiheän imun kausista ei ollut kuullutkaan. Ei mikään ihme jos mammoilta maito loppuu tuollaisella ohjeistuksella! Ihan pimeetä touhua... Sama täti sanoi tuolla samaisella visiitillä että pitää alkaa kääntämään vuorokausirytmiä kohdalleen niin ettei anna nukkua päivällä yli kahden tunnin pätkiä. Ja kyse siis tosiaan tasan viikon vanhasta lapsesta... Kiva jos ja kun ohjeistaa näin äitejä joilla ensimmäinen lapsi kyseessä ja jotka oikeasti tarvitsevat sitä tietoa neuvolasta imetyksen ja nukkumisien suhteen... Surullista. Se on varma että noilla ohjeilla maito loppuu ja lapsen nukkumisesta tulee yksi hemmetin huudatusrumba...
Eli sanottiin, että pitää mennä täysin vauvan tahtisesti ja antaa vauvan imeä juuri niin kauan kuin rinnalla viihtyy.
Okei, ei kyllä ihan kirjaimellisesti kannata tarkkaan tehdä juuri niin, eikä näin. Muita lapsia olen imettänyt niin, että en ole antanut kokoajan olla tissillä, vaan välillä olen vaan kylmästi ottanut lapsen siitä pois. Nyt nuorimmainen on mennyt neuvolan ohjeen mukaan, ja täytyy sanoa että on kyllä ollut oikea tissitakiainen.
Ei varmasti kyllä jokaisen äidin rytmiin sovi, etät vauva on kiinni jatkuvasti. Meillä nyt 8kk vanha, enkä hetkenkään omaa aikaa ole saanut ja vieroitus ei tunnu edes järkevältä vielä tässä vaiheessa, koska lapsi on todellakin saanut syntymästään asti itse määrätä tahdin. Mutta tässä pitää ottaa huomioon myös lapset, jotka ovat erilaisia.
Toiset jäävät " kiinni" toiset eivät.