Miten te nukutatte yksvuotiaan?
Niin että millä menetelmällä? Nukutatteko hänet viereen, laulatteko ym. ite käyn viemässä hänet pinnasänkyynsä ja lähden, käyn välillä kurkkaamassa ovelta että joko nukahti. tuntuu vaan tyhmältä jättää hänet yksin pimeään, haluaisin nukuttaa sen kuin silloin ku se oli vauva, omaan viereen ja katsoa kun hän nukahtaa, mutta nykyään sellanen ei onnistuis, hän vaan leikkisi minulla. nukutanko lapseni väärin ja miten te nukutatte?
Kommentit (41)
eli taputtelen pepulle ja saatan laulaa tai hyräillä jotain. Lapsi nukahtaa usein muutamassa minuutissa, välillä tapittaa silmiin ehkä vartin..Kaiken kaikkiaan nukahtaa siis mielestäni helposti ja rauhallisesti.
En ole koskaan voinut jättää lasta vain nukahtamaan omaan sänkyynsä. Vaikka eihän siinä mitään väärää ole.
Älä valita! Saat lapses nukkumaan just niin kuin kaikki äidit toivoisivat saavansa lapsensa nukkumaan!!
Meillä tyttö ei pysy paikoillaan ja rupeaa huutamaan jos poistun huoneesta, joten syli on ainut paikka mihin nukahtaa, ja sen jälkeen kannetaan omaan huoneeseen nukkumaan. Eiköhän tämäkin vaihe helpotu kun oppii kävelemään kunnolla.
tyttö 13kk
Meidän 1v2kk kuopus nukahtaa tissille meidän sänkyyn ja siihen jätän nukkumaan, nukutaan perhepedissä nuorimman kanssa.
Kolme vanhimmaista nukutetiin 1-vuotiaina niin, että jätettiin satujen, halien ja laulujen jälkeen pinnasänkyyn unilelun kanssa unta odottamaan, eikä ongelmia ollut.
Nyt kuopuksen 1,5 v nukutan tissille, jos olen kotona, mies vuorollaan nukuttaa syliin tai kainaloonsa sängylle. Edelleenkään ei ole ongelmia, mutta näin sitä vaan mekin lipsuttiin...
itsekseen omaan sänkyynsä. Imetin 10 kk ja sen jälkeen annoin maitopullon sylissä, lapsi rauhoittui siihen ja sitten nostin omaan sänkyyn ja jäi sinne ihan kiltisti odottamaan unta, massu täynnä maitoa. Nykyään nukahtaa myös päiväunille näin ja ilman pulloakin.
Nukkuu vieressämme. Pinnasänkyä vihaa, kuten veljensäkin vihasi. Ei suostu menemään sinne hereillä eikä nukkuvana, ei päivällä eikä yöllä.
Meidän kolmas tottui nukahtamaan maitoa juodessa syliin. Unikoulutin pehmeästi ja nyt hän juo maidon sylissäni olohuoneessa, josta kannan hammaspesun jälkeen sänkyyn, jonne nukahtaa yksin.
Unikoulutin seuraavasti (kerron sen vinkiksi, minusta se kävi niin helposti, kun esikoista huudatettiin vanhan opin mukaan: Ensin istuin sängyn vieressä ja luin lehteä. Välillä annoin pois heitetyn tutin ja unilelun takaisin, mutta yleisesti annoin hemmon heilua. Vähän toista tuntia meni ekalla kerralla.
Toisella kerralla nukahti nopeammin, minä luin lehteä. Sitten siirryin aina vähän kauemmas sängystä, joka nukahtamiskerralla olin edellistä kauempana. Sitten kun olin ovella asti, ei tarvinnut jäädä enää odottelemaan, vaan hän nukahti jo kurkkimatta missä olen.
Ja näin toimin sekä yö- että päiväunille käydessä. Yksin nukahtamisen oppimiseen meni näin muutamia päiviä, itkua ei ollut kuin ehkä ensimmäisellä kerralla.
Suosittelen kokeilemaan, kenellä on ongelmia lapsosen nukahtamisen kanssa.
T: äiti jolla menee hermot nukuttamisessa
Annatteko maitoa (tavallista vai esim. Nannia) nukuttaessa. Entä vielä herätessä yöllä? Meillä 1 v 1 kk:n kanssa jouduttu takaisin yöpullon antamiseen ja uusi unikoulu on suunnitteilla...
suhteen. Kade olen. Voin hellitellä lastasi muuten. Anna hänen nukahtaa itse, jos todella olet noin ihanassa asemassa.
T: Meidän lapsi 2,5v nukahtaa nykyään jo pian, menee vain 2 h.
Meidän kolmas tottui nukahtamaan maitoa juodessa syliin. Unikoulutin pehmeästi ja nyt hän juo maidon sylissäni olohuoneessa, josta kannan hammaspesun jälkeen sänkyyn, jonne nukahtaa yksin. Unikoulutin seuraavasti (kerron sen vinkiksi, minusta se kävi niin helposti, kun esikoista huudatettiin vanhan opin mukaan: Ensin istuin sängyn vieressä ja luin lehteä. Välillä annoin pois heitetyn tutin ja unilelun takaisin, mutta yleisesti annoin hemmon heilua. Vähän toista tuntia meni ekalla kerralla. Toisella kerralla nukahti nopeammin, minä luin lehteä. Sitten siirryin aina vähän kauemmas sängystä, joka nukahtamiskerralla olin edellistä kauempana. Sitten kun olin ovella asti, ei tarvinnut jäädä enää odottelemaan, vaan hän nukahti jo kurkkimatta missä olen. Ja näin toimin sekä yö- että päiväunille käydessä. Yksin nukahtamisen oppimiseen meni näin muutamia päiviä, itkua ei ollut kuin ehkä ensimmäisellä kerralla. Suosittelen kokeilemaan, kenellä on ongelmia lapsosen nukahtamisen kanssa. T: äiti jolla menee hermot nukuttamisessa
teillä siis vielä pinnasänky käytössä?
Annatteko maitoa (tavallista vai esim. Nannia) nukuttaessa. Entä vielä herätessä yöllä? Meillä 1 v 1 kk:n kanssa jouduttu takaisin yöpullon antamiseen ja uusi unikoulu on suunnitteilla...
Meillä saman ikäinen lapsi. Rasvattomaan maitoon siirryttiin kun tuli vuosi täyteen. Pitkään päästiin jo ilman yösyömisiä, mutta takahampaiden tulon takia herää yöllä kovaan itkuun, eikä rauhoitu kun pullolle, ja ihan sitä samaa rasvatonta annan.
Aluksi luulin että itkee maha vaivoja ja annoin nannia iltaisin ja öisin, mutta nyt tiedän että itkee hampaitaan, niin normi maitoa.
Minä en ole ikinä edes toivonut että lapseni nukahtaisivat yksin, saati yrittänyt sitä. Meidän lapset nukahtaa silittelyyn tai satuun iästä riippuen, en tahtoisi pienen nukahtavan yksin.
Edellinen jatkaa.. eli meillä aivan sama juttu. Eli menimme jo pari kuukautta ilman yösyöttöjä, mutta hampaiden tulon aikaan ei herättyään rauhoittunut millään, vain Nanni auttoi. Nyt herää lähes poikkeuksetta kello 3 ja 5-6 ja itkee maitoa. Täytyy vain saada tuo nyt pois kitkettyä (ja siirryttyä meilläkin tavalliseen maitoon).
Minä en ole ikinä edes toivonut että lapseni nukahtaisivat yksin, saati yrittänyt sitä. Meidän lapset nukahtaa silittelyyn tai satuun iästä riippuen, en tahtoisi pienen nukahtavan yksin.
Se olisikin ihanaa jos nukahtaisi omaan sänkyynsä kun vain silittelisi tai lukisi satuja, mutta tuo sylissä keinuttaminen, niin kuin meillä tehdään, rupeaa olemaan aika raskasta.
äiti rv39 ja vauva13kk
1v ei ole vielä koskaan nukahtanut ilman syliä. Sitä ei myöskään voi siirtää sylistä sänkyyn, tai se herää, siis jos en itse mene mukana ja pidä kättä sen ympärillä.
Voi miten ylellistä olisikaan jos se suostuisi nukkumaan yksin, niin kuin isoveljensä aikanaan... Miten voikin kaksi sisarusta olla niin täysin erilaiset, vaikka ne ihan samalla tavalla on kasvatettu???
ja aina on jätetty omaan huoneeseen yksin ja aina on nukahtanut.
ihan pienestä pitäen on nukkunut siis omassa sängyssä omassa huoneessaan.
ikinä ei ole ollut ongelmaa.mutta jos lapsen opettaa pienestä pitäen viereen hän on siinä tyyliin eskari ikään saakka.kokemusta on myös tästä ja sen verran viisastuin että lapsi ei nuku koskaan meidän vieressä vauvana.meillä vauvana annettiin ruoka ja takasin nukkumaan omaan sänkyyn.
tosin meijän poju kävi nukkumaan yöt läpeensä 3 viikon vanhana vellin avulla.
ei sitä ennen vanhaankaan syötetty pelkkää maitoa.läski soossit ja pullamössöt on annettu.mitään ongelmia ei ole koskaan tullut.
ei ole juuri koskaan nukutettu lapsia. Iltatoimien jälkeen lapsi sänkyyn, tutti suuhun ja unilelu kainaloon, sinne ovat nukahtaneet ilman sen kummempia nukuttamisia.
lapsesi taitavat nukahtaa melko nopeasti tai sinulla on iltaisin tuntikausia aikaa silittelyyn ja satuihin. Meidän kuopus jaksaa riehua pitkästi toista tuntia vaikka on ihan selkeästi väsynyt ja nukkumaanmenoajat mielestäni kohdallaan, joten kyllä minusta ajatus itsekseen nukahtavasta lapsesta olisi todella houkutteleva.
ja aina on jätetty omaan huoneeseen yksin ja aina on nukahtanut.
ihan pienestä pitäen on nukkunut siis omassa sängyssä omassa huoneessaan.
ikinä ei ole ollut ongelmaa.mutta jos lapsen opettaa pienestä pitäen viereen hän on siinä tyyliin eskari ikään saakka.kokemusta on myös tästä ja sen verran viisastuin että lapsi ei nuku koskaan meidän vieressä vauvana.meillä vauvana annettiin ruoka ja takasin nukkumaan omaan sänkyyn.
tosin meijän poju kävi nukkumaan yöt läpeensä 3 viikon vanhana vellin avulla.
ei sitä ennen vanhaankaan syötetty pelkkää maitoa.läski soossit ja pullamössöt on annettu.mitään ongelmia ei ole koskaan tullut.
Jotenkin surullista luettavaa. Enkä viitsi sitä edes oikein kommentoida, sorry vaan.
mutta hyökkää sängystä pois samantien. vierekkäin pötkötellään