Mitäs tekisitte, 5 v ja uusi vauva
Meillä on yksi lapsi. Hän nyt kohta 5 v ja ollut päikyssä 2 v. Odotan toista, aikamoinen ihme! Koska koko tää aika on oltu ehkäisyttä.
Kun vauva syntyy, päiväkotia olisi vielä yli puoli vuotta. Ensi syksynä alkaa eskari. Pitäisittekö tän kevään kumminkin päivähoidossa, esim. 3 päivää viikossa tai puolipäiväisenä tai kuten nytkin (noin 7.30-16)?
Meidän päiväkodissa on eskari, joten ryhmästä siirtyy eskariin koko tuttu porukka. En oo varma, onko hyvä ottaa pois kokonaan ja kumminkin hän menee eskariin syksyllä... Jos hän ei nää kavereitaan puoleen vuoteen + kesään, niin mahtaako tuonikäisten kaveruus enää olla kuosissa?
Mitä te tekisitte?
Kun menee syksyllä eskariin, niin pidän vaan eskarin verran siellä, se riittää kyllä.
Kommentit (37)
kun mun on pitänyt olla klo 8 töissä.
Onko jollain kokemusta 3-päiväisestä viikosta? Oisko parempi, että 3 päivää on putkeen (esim. ma-ke)? Nyt ainakin tuntuisi järkevämmältä kuin että olisi vapaapäivät välissä.
ap
eli vein 9 ja hain 13. 4 päivänä viikossa.
nyt onkin sit eskarissa ja sinne meno oli helppoa koska kaikki opettajasta lähtien oli tuttuja.
puolipäiväisenä, ja hyvä järjestely oli, lapsi tykkäsi. 8-12 on minusta paras aika, silloin on muitakin puolipäiviäsiä paikalla, ja saa olla mukana aktiviteeteissa, mutta ei mitään turhia päivälepoja.
päivää. Ehkä neljänä päivänä viikossa.
Meidän lapset käy kerhossa, kun ovat kotihoidossa. Ja onhan niilläkin koko kesä kerhotaukoa, ja silti ihan hyvin syksyllä homma taas jatkuu.
Mutta ymmärrän kyllä, että on ihan perusteltua pitää hoidossa, jos niin haluat. Uskon, että molemmat ratkaisut ovat oikein hyviä.
Toinen lapsi syntyy tammikuussa ja esikoinen menee sitten syksyllä eskariin. Esikoinen on ollut hoidossa 1-vuotiaasta, ensin pph:lla neljä vuotta ja nyt aloitti päiväkodissa. Kaverit on tärkeitä ja muita kavereita ei ole lähellä kuin noi hoitokaverit. Minä en tee mitään. Mies sanoi heti, että missään tapauksessa ei kokonaan pois hoidosta, ellei lapsi itse sitä halua, mutta mun kanta ei ole noin ehdoton. Me ajateltiin tehdä niin, että mennään lapsentahtisesti. Aluksi en ilmoita mitään (jatkaa siis kokopäiväisenä) ja katsotaan, miten esikoinen itse haluaa jatkaa hoitoa. Jos haluaa olla paljon kotona, niin muutetaan paikka puolipäiväiseksi. Jos haluaa jäädä kokonaan kotiin, sekin käy. Kaveruussuhteet muakin jännittää, koska esikoinen on ujo ja ei helposti löydä uusia kavereita.
Päiväuniaikaa en kyllä pitäisi, siinä ei kaverisuhteita auteta kun nukutaan. Lisäksi 3-4h päivä on tuon ikäiselle lapselle ihan riittävä. Jonkun vapaapäivän pitäisin viikossa, olisi ihana nukkua pitkään ja ottaa rennosti kiiruhtamatta mihinkään.
Voihan niitä kamuja (pysyykö se ryhmä tosiaan niin kasassa, ettei väki yhtään koskaan vaihdu?) nähdä muulloinkin kuin virka-aikaan, ja siksi toisekseen päivähoidossa on rankkaa, loma siitä on paikallaan.
Puolipäiväiset jäävät sitä paitsi tavallaan vähän ulkopuolisiksi päiväkodissa, ei heitä nyt syrjitä mutta kun eivät ole koko aikaa paikalla niin leikit siitä jonkin verran kärsivät.
Itse hoitosuhdetta ei kannata muuttaa puolipäiväiseksi, sillä myöhemmin sen muuttaminen takaisin kokopäiväiseksi voi olla hankalaa. Maksat siis mieluummin kokopäiväpaikasta, olkoonkin että se voi joidenkin mielestä olla itsekäs ratkaisu.
Meilläkin lapset jättivät kotona ollessaan päiväunet jo parivuotiaana pois, mutta vetelivät vielä eskariaikaankin päiväunet arkisin.
Mun mielestäni hoitopaikassa pitäminen turhan takia on turhaa. Kavereita voi tavata muutenkin.
muut vaan ovat päiväkodissa, joten vähälle se iltanäkeminen jää heillä + monilla viikonloppuisin omia harrastuksia ja perheen menoja.
Meillä ryhmässä on 11 5-vuotiasta ja kaikki menevät samaan eskariryhmään. Jokuhan voi muuttaa mutta noin pääsääntöisesti näin. Eikä parhaiden kaverien perheet nyt ainakaan oo muuttamassa.
Jos kuitenkin näkee säännöllisesti niin yhteys säilyy kyllä paremmin kuin jos on kotona ja näkee joskus viikonloppuna. Plus on sekin homma, että vastaavia sopivan ikäisiä kavereita ei oo kotihoidossa eli seurana puistossa ym.
Olen todennäköisesti 3 v kotona, kuten esikoisestakin. Joten oon sen eskarivuoden ja ekan luokan.
ap
Voihan niitä kamuja (pysyykö se ryhmä tosiaan niin kasassa, ettei väki yhtään koskaan vaihdu?) nähdä muulloinkin kuin virka-aikaan, ja siksi toisekseen päivähoidossa on rankkaa, loma siitä on paikallaan.
Puolipäiväiset jäävät sitä paitsi tavallaan vähän ulkopuolisiksi päiväkodissa, ei heitä nyt syrjitä mutta kun eivät ole koko aikaa paikalla niin leikit siitä jonkin verran kärsivät.
taidan pitää alussa tilanteen kuten ennenkin. Kun vauva syntyy, niin katsotaan, miten vaativa vauva sieltä tulee. Ja olisko sitten joku 3-4 päivää noin 8-15 ok ratkaisu, kerkeää leikkimään ja olemaan vauvankin kanssa kotona.
Hän on nyt jo ihan innoissaan vauvasta, varmaan mustasukkaisuuttakin tulee, mutta siihen on jo sovittu keinoja (että on kahdenkeskistä aikaa isonkin kanssa jne.)
ap
Toinen lapsi syntyy tammikuussa ja esikoinen menee sitten syksyllä eskariin. Esikoinen on ollut hoidossa 1-vuotiaasta, ensin pph:lla neljä vuotta ja nyt aloitti päiväkodissa. Kaverit on tärkeitä ja muita kavereita ei ole lähellä kuin noi hoitokaverit. Minä en tee mitään. Mies sanoi heti, että missään tapauksessa ei kokonaan pois hoidosta, ellei lapsi itse sitä halua, mutta mun kanta ei ole noin ehdoton. Me ajateltiin tehdä niin, että mennään lapsentahtisesti. Aluksi en ilmoita mitään (jatkaa siis kokopäiväisenä) ja katsotaan, miten esikoinen itse haluaa jatkaa hoitoa. Jos haluaa olla paljon kotona, niin muutetaan paikka puolipäiväiseksi. Jos haluaa jäädä kokonaan kotiin, sekin käy. Kaveruussuhteet muakin jännittää, koska esikoinen on ujo ja ei helposti löydä uusia kavereita.
Meni kun aamupiiri alkoi ja ehti kuitenkin leikkiä myös iltapäivällä ulkona.
Ja ne loput 2 päivää tyttö itki kotona kun ei pääse päiväkotiin (huonot kotiolot :-)
Sillä ei niitä ikäisiä kavereita 5-vuotiaalla tosiaan päivisin ole muualla ollenkaan ja talvisin ei iltaisinkaan...
jos ei ole hoidossa? Me on oltu nyt pitkä kesä kotona ja 5-vuotias on tosi yksinäinen. Kaveria on nähty ehkä 2-3 kertaa 2kk:n sisällä ja jotain juttuseuraa oli jossain laivalla. Eihän tuon ikäisiä ole kuin päiväkodissa ja ei ne päiväkotilapset taas iltaisin voi koko ajan leikkiä toisten kanssa, kun perheetkin haluaa rahoittaa iltoja. Lisäksi meillä ei asu yhtään lasta meidän lapsen lisäksi koko kadulla, joten ne kaverit pitää hakea aina kauempaa.
Minusta ap paras on, että katsotte tilanteen rauhassa. Lapsella voit pitää vaikka kokopäiväpaikankin ja pitää välipäiviä tarpeen mukaan, jos siltä tuntuu. Jos se pk-elämä jää vähäiseksi, niin sitten paikan voi muuttaa puolipäiväkseksi. Kyllä noin iso lapsi ihan oikeasti tarvii sitä sosiaalista toimintaa. Varmaan lapsesta näkee ja lapsi sanookin asiaan mielipiteensä, kun vauva on syntynyt.
Tippuu kaveriporukasta ja tulee helposti jotain kiusaamisia ym. Ja tuon ikäiselle ei todellakaan löydy puistoista ym. seuraa päivisin. Isommalle tulee todella tylsää, kun sulla menee kuitenkin etenkin alussa valtaosa päivästä vauvan hoitoon ja omaan lepäämiseen. Vaikka kuinka haluaisit, et varmasti ehdi askarrella, loruilla, laulella isomman kanssa niin paljon kuin suunnittelit etkä myöskään voi muuttua ikätovereiksi.
Ilta-aikaan työssäkäyvillä perheillä on on omaa aikaa, ei silloin enää puistoilla tai kyläillä arki-iltoina eikä kovin iloisesti suhtauduta siihen, että joku päivät kotona oleva naapurintenava juoksee joka ilta kyläilemässä tai hakemassa leikkiin. Ikävää mutta totta.
Pidä ehdottomasti hoitopaikka, hoidossa esim. joka pv aamupäivät, jolloin eniten leikkimistä ja ulkoilua tai sitten se 10pv kk eli 2-3pv/vko.
seuranaan kyllä 3-vuotias, että tilanne ei ihan sama kuin teillä. Kävi kerhossa 2 kertaa viikossa ja ihan hyvin riitti, puistossa näki kavereita. Itse en olisi jaksanut aamurumbaa mikä syntyy kun vie hoitoon. Etenkin kun meillä vauva saattoi nukkua aamulla kymmeneen ja isommat lapset yhdeksään. Käyvät kyllä illalla nukkumaan 20-21, eivät nuku päiväunia. Nyt poika eskarilainen ja kiva kun on oikeastaan kaikki eskarikaverit vanhastaan tuttuja, osa pk:n puolelta ja osa kerhosta. Nyt on kaikki pakko herätellä aamulla että viedään eskariin, joten tuo yksi vuosi oli oikeastaan aika kivan kiireetöntä aikaa.
Aika kiitää ja lapsi kasvaa ja loittonee koko ajan kauemmas kodin piiristä. Nyt nauttisin hänen seurastaan : )
ei tarvi kuskata päiväkotiin, ja jos jatkaa sitten samassa eskarissa, näkee kaiffut taas. ja voihan ne tapailla vapaa-ajalla?
ja lapsi kävisi vaikka just kolmena päivänä viikossa mutta ei missään nimessä noin pitkää päivää vaan esim 9-15.