Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vähän etuajassa tuleminen väärin?

Vierailija
14.08.2009 |

Muutamassa paikassa, siis työhaastattelun tyylisissä tilanteissa olen saanut kuulla kuin moitteena, että olen etuajassa kun olen ollut paikalla noin 10-15 min ennen sovittua aikaa.

Tapaamani henkilö ei olekaan ollut siellä huoneessaan vaan palloillut siinä käytävällä johon olen tullut odottelemaan ja sitten kun on havainnut minut niin sanonut, että olenkin etuajassa sellaiseen sävyyn, että itse olen sen tulkinnut moitteeksi.

Meilläpäin ainakin on aina menty tärkeisiin juttuihin hyvissä ajoin ja sitten vaan odoteltu siinä paikan päällä jossakin, että esim nyt työhaastattelija kutsuu huoneeseensa haastatteluun.

Enkä tarkoita tässä nyt kylävierailuja joihin tulisi puolta tuntia liian aikaisin.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vielä kohteliasta. Koska jos tulee aivan minuutilleen tasan, niin aina voi olla joku sellainen ihminen odottamassa, joka jo naputtaa kelloaan että eikös meidän pitänyt jo aloittaa.

15-30 min etuajassa tuleminen on turhaa, koska ihmisillä on jotain kesken.

Jos ei tiedä missä joku paikka on, kannattaa lähteä kotoa ajoissa ja etsiä se paikka jossa haastattelu pidetään. Kun näkee alaovelta että oikeassa paikassa on, kannattaa tosiaan vaikka mennä lähikuppilaan kahville tai kiertää se kortteli ympäri ja tulla pimpottamaan summeria vasta 5-10 minuuttia ennen sovittua aikaa. Tuo viime hetken hässäkkä kun on joka paikassa.

Vierailija
22/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt rekrytoijana 7 vuotta.

Voit siis uskoa että tiedän miten toimitaan. Ajoissa voi tulla mutta ei pyrkiä haastattelijan puheille etuaikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyrkii haastattelijan puheille ennen sovittua aikaa? Vaikka tulisikin paikalle 10-15 min ennen tapaamista, niin yleensä kai sitä vain ilmoittautuu (jos sellainen paikka on), käy itsekin vessassa ja istuutuu lukemaan lehteä.

Vierailija
24/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai paikalle tuleminen (esim ison firman odotusaluaaln) tarkoita, että minua pitää heti vastaan ottaa. Ei kai kukaan tosiaan ryykää haastattelijan kimppuun ennen kuin hän henkilökohtaisesti minut hakee. Jos sii häiritsee, että istun odottamassa 10 min ennen sovittua aikaa, niin voi katsoa peiliin.

Sehän olisikin ap:le varmin tapa saada se työpaikka, kun heittäisi tuon siihen heti alkuun, jos haastattelija ärtyy etuajassa tulemisesta!

Kyllä monella näyttää olevan vaikea asettua toisen ihmisen, eli sen haastattelijan asemaan. Vaikka juuri sillä tavalla se työpaikka olisi vähän lähempänä. "Kun kerran MINÄ olen tottunut tulemaan, niin katokoot muut vaan peiliin." Hyvä asenne! Varmaan duuni irtoaa!

Vierailija
25/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta paheista suurin ole se, että tulen paikalle 10-15 minuuttia ennen sovittua tapaamista. Jos sen vuoksi ei palkata, niin voivat pitää paikkansa.

Vierailija
26/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri sellainen pieni firma ja mitään odotustilaa ei ole. Jos joku tulee 15 minuuttia etuajassa se on todella häiritsevää.

Odottele tärkeään tapaamiseen ulkosalla ja kierrä vaikka kortteli ja sisään sitten 5 min ennen niin ehdit riisua ja käydä vessassa ja olet täsmällisesti paikalla.

Vierailija
27/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa kyllä sen vaikutelman, että työnhakija on jotenkin hermoheikko.

TÄSMÄLLISYYS on avainsana. Siis paikalle muutamaa minsaa ennen.

Vierailija
28/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta paheista suurin ole se, että tulen paikalle 10-15 minuuttia ennen sovittua tapaamista. Jos sen vuoksi ei palkata, niin voivat pitää paikkansa.

Sama se, miltä muista tuntuu, kunhan MINÄ voin tehdä juuri niin kuin tahdon. Jos ei teille kelpaa niin sama se.

Sua en ainakaan palkkaisi, tuollaisista tyypeistä on työyhteisössä kamalasti riesaa.

Vierailija
29/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä että ainakin meilläpäin tehdään haastatteluja usein aika "urakkaluontoisesti". Käytännössä siis haastattelujen väliin jää niin lyhyt aika, että jos seuraava haastateltava tulee paikalla varttia etuajassa ollaan edellistä haastateltavaa vasta saattamassa ulos. Ts. haastattelija saattaa oikeastikin olla kiinni muissa töissä.

Meillä vielä vastaanotto ilmoittaa kännykällä haastateltavan saapumisesta ja on aika kiusallista vastaanottaa tällaista puhelua kesken toisen haastattelun. Vastaamattakaan siihen ei voi jättää, koska usen tuhannen henkilön työpaikassa vastaanotto haluaa aulaan "tupsahtaneen" henkilön mieluusti jo ns.eteenpäin...

Vierailija
30/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut työyhteisössä, vaikka paikalle tulenkin 10 minuuttia ennen. Yleensä palaverienkin alkaminen venyy ihan muiden ihmisten takia kuin minun. Töihinkin tulen aina ajoissa :-) Eli se siitä sinun tulkinnastasi. Ja toki myönnän, ettei pieneen firmaan mennä kolkuttelemaan pomon ovea varttia ennen haastattelua. Itsekään en noin kiihtyneen rekrytoijan (ja provo-alttiin) pakeille mielelläni kyllä menisi.

Vierailija
31/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etuajassa. Se saattaa ärsyttää haastattelijaa, koska hän ei ole vielä valmistutunut. Täsmällisyys on hyve. Odota mieluummin vaikka autossa tai jossain kauempana ja mene paikalle täsmällisesti, ei yhtään myöhässä. Työhaastattelu on ainutlaatuinen tilanne ja sitä ei kannata mokata väärällä ajoituksella.

Vierailija
32/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hänelle tämä haastattelutilanne ja siihen valmistautuminen on hyvin eri asia kuin haastattelijalle.

Hakija yleensä hakee vain yhtä-kahta paikkaa samanaikaisesti ja harvoin haastattelut ovat samana päivänä. Näin ollen hän voi keskittyä tulevaan haastatteluun rauhassa esim. edellisenä iltana ja tietenkin samana aamuna. Hänelle tämä tuleva haastattelu on tärkeimpiä hoidettavia asioita tuona päivänä.

Haastattelija sen sijaan on yleensä kiireinen esimies. Hän on lukenut saamansa hakemukset kenties viikkoa tai paria aikaisemmin ja tehnyt päätökset siitä ketkä kutsutaan haastatteluun. Hänellä saattaa olla sovittuna 4-5 haastattelua samalle päivälle. Yleensä haastatteluita on vähintään kaksi samalle päivälle mutta yleensä enemmän. Samalla hän koittaa hoitaa muut työtehtävät siinä sivussa. Tietenkin uuden hyvän työntekijän löytäminen on hänelle tärkeää mutta yhtä tärkeää on hoitaa muut työtehtävät. Hän ei ole ruvennut valmistautumaan juuri tähän haastatteluun edellisenä iltana tai edes samana aamuna. Hänellä on varmasti haastattelurunko olemassa mutta hän tosiaan kuten kolleegani sanoi on ajatellut käyttävänsä 15-30min ennen haastattelun alkua siihen että: lukee hakemuksen ja CV:n uudelleen läpi ja tekee sen perusteella muistiinpanoja, käy omia kysymyksiä läpi, käy vessassa, hakee kenties kahvia, kokoaa ajatuksensa jne. Irtautuu siitä normaalityöstä ja valmistautuu haastatteluun.

Näin ollen hakija joka saapuu etuajassa on hyvin häiritsevä tekijä. Omasta kokemuksesta voin sanoa että suoraan oven ulkopuolella etuajassa (yli 5min) pönöttävä hakija on ikävä asia. Mikäli WC on esim. samalla käytävällä ei ole mukava lähteä käymään vessaan hakijan odottavien silmien alla. Tai käydä hakemassa iso mukillinen kahvia ja palata takaisin huoneeseen. Jos tämä tekee minusta jollain tavalla sairaan niin ihan vapaasti vaan... Taidamme me rekrytoijat olla sitten sairaita porukalla koska tästä on puhuttu isommallakin jengillä ja kaikista tämä on häiritsevää. ;)

Onneksi suurimmassa osassa yrityksiä on nykyisin kuitenkin vastaanotto eli näitä oven takana pönöttäviä hakijoita ei enää niin ole.

Vierailija
33/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jossain kannattaisi vähän miettiä, miten toinen ihminen kokee omat tekemiset ja sanomiset.

Tuskin menet haastatteluun, ellet todella halua paikkaa, eikö niin? Varmaan teet siis kaikkesi, jotta paikka sinulle myös annetaan.

Älä siis mene liian aikaisin, vaikka tekisi mieli. Töihin saat sitten ihan rauhassa mennä joka päivä vaikka puoli tuntia etuajassa, siitä kukaan tuskin urputtaa.

Mutta haastattelutilanne on ainoa mahdollisuutesi tehdä vaikutus. Ei kannata pilata sitä ärsyttämällä turhaan ihmistä, joka tämän ensivaikutelman raportoi eteenpäin ja mahdollisesti päättää asiasta.

Vierailija
34/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haluat, niin varmasti myös haluat antaa itsestäsi mahdollisimman hyvän kuvan. Etuajassa norkoilemaan tuleminen ei anna hyvää kuvaa. Se saattaa viestiä itsekkyydestä tai hermoheikkoudesta tai siitä ettei kykene pitämään sopimuksia.

Vierailija
35/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin mennään aina ajoissa. Tätä on toitotettu jokaikisessä koulutuksessa.

...kardinaalimoka nro 1 on tulla myöhässä. Löytyy aina ihmisiä joille "täsmällisesti" tarkoittaa 2-3 minuuttia myöhässä. Me kaikki tunnemme näitä ihmisiä varmaan ihan ystäväpiiristämme. Sen takia koulutuksissa kannattaa toitottaa ajoissa olemista - silloin nämä "miten niin en ollut paikalla täsmällisesti kun eihän kello oli kun vasta kolmea yli" ihmisetkin tajuavat että paikalla pitää olla tasalta. Se toitotus ei kuitenkaan tarkoita että paikalla pitää olla 15min aikaisemmin. Saati että leiriydytään haastattelijan huoneen eteen silloin.

Itsekin kannatan sitä että tähtää tuloaan niin että paikalla on 15min etuajassa sillä esim. jos ei löydäkään syystä tai toisesta perille niin on varoaikaa. Sen sijaan jos siellä perillä on sitten sen 15min etuajassa niin kannattaa vaikka kiertää kortteli ja koota samalla ajatuksensa ellei yrityksessä ole isoa vastaanottoa jossa voi viettää ylimääräisen ajan ja käydä vaikka vessassa.

t. rekrytoija myös

Vierailija
36/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina pitänyt tärkeänä olla ajoissa varsinkin vieraassa paikassa ja etenkin kun ei voi olla varma löytääkö oikeaan osoitteeseen, olen tullut aina ajoissa varmistamaan, että missä ko. kohde on ja sitten kävellyt tai istunut siinä käytävällä, aulassa, eteisellä mitä milloinkin on ollut ja ihan kiltisiti odottanut koska haastattelija on vapaa ja haluaa minut tavata. Joskus olen joutunut jopa odottelemaan sen 10-15 min itse haastattelijaa kun hän on ollut myöhässä, eikä mun mieleeni ole tullut siitä häntä ruveta ojentamaan, sillä onhan se minunkin aikani kallista. Etenkin jos vaikka ruokatunnilla yritän asian hoitaa.

Mielluummin kyllä sekä haastateltavana, että jos olisin haastattelija toivoisin, että ihmiset odottavat sisätiloissa vuoroaan kuin että vaikka räntäsateessa (mitä Suomessakin riittää) kiertelevät ympäri korttelia kastelemassa kenkiään ja vaatteitaan ja tulevat sitten kuraisina ja märkinä sisälle sotkien kaikki paikat.

Mutta tämä on mun näkemys ja jos vielä joku mua moittii 10 min etuajassa olemisesta, keksin kyllä jotakin napakkaa sanottavaa. Jos joku työpaikka on noin vähästä kiinni, niin ei se mun paikkani sitten olisi ollut muutenkaan.

Vierailija
37/38 |
14.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat työn, teet haastattelussa niin kuin työnantaja tahtoo.

Piste.

Vierailija
38/38 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

antaa kyllä sen vaikutelman, että työnhakija on jotenkin hermoheikko.

TÄSMÄLLISYYS on avainsana. Siis paikalle muutamaa minsaa ennen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi