Raskaana olevat: kuinka herkästi menette lääkäriin flunssaoireista?
Minulla on lievää kurkkukipua ja nuhaa. Ei kuumetta, yskää eikä muita kipuja.
Mistä nyt tiedän, onko tämä sikatauti? Oireet ovat siihen varmaan liian lievät, mutta missä se raja menee, jolloin kannattaa hakeutua hoitoon? Haluan kuitenkin ehdottomasti lääkityksen, jos sikainfluenssa oikeasti iskee päälle.
Kommentit (16)
asiaa tutkineet lääkärit suosittelevat. :)
Selkeä suositus on, että raskaana oleville tulee aloittaa lääkitys 48 tunnin kuluessa oireiden alusta.
ap
Itse olen miettinyt samaa, että mitäs jos tulee noita flunssan oireita, lihassärkyä jne, mutta EI kuumetta, kun sikainfluenssassa sitä ei välttämättä ole! Ja kun tosiaan se lääkitys pitää aloittaa 48 h sisään, niin mitä jos se kuume alakaan heti! en ole hysteerinen, mutta kyllä tätä asiaa tulee mietittyä kovasti kun on raskaana ja tietää kuuluvansa riskiryhmään :(
voi olla myös kuumeeton ja yleensä kuumeettomat taudit kestää kauemmin.
Kun ei se kuume tuhoa pöpöjä.
lapset ja raskaana olevat ei saa käyttää Tamifluuta, jännä miten sitten täälä niitä popsitaan! :D
Itse olen raskaana enkä lähde vouhottamaan jostain lenssusta. Luulen ettei sillä ole niin kovin suurta merkitystä aloittaako lääkityksen ekan 3 päivän aikana jos oireet on lievät.
Joka räkätautiinko sen kuurin saa?
Tuskin tauti tappaa kaikkia raskaana olevia. Olisi mielenkiintoista tietää yhdistääkö heitä vaikka joku tauti, vaikka sokeritauti? Mistä nää tietää.
Lenssuja on maailma pullollaan muutenkin, mutta mitä jos se ei ala edes epidemiaksi?
tuntua että olisi korva- tai joku muu tulehdus tai jos kuume jatkuu viikon verran tosi korkeena.
ja mulla muuten tais olla se sikalenssu jo kun oli 5päivää melkein 39 astetta kuumetta ja muutoinkin influenssan oireet. ja ei, en syönyt tamifluta.
Lääkitystä tuskin tarvitsee normaaleihin flunssaoireihin, koska liikkeellä on ihan kausiflunssaa.Jos saat sikainfluenssan,niin olet todella sairas(korkea kuume,vetämätön olo), etkä jaksa tänne paljon kirjoitella vointiasi.
raskaana oleville sen takia että se ehkäisee jälkitauteja joista pahin on bakteerin aiheuttama keuhkokuume. Maalaisjärjellä ajatellen, jos sikainfluenssan sairastaa lievänä, ilman kuumetta, lienee jälkitautiriskikin pienempi. Mutta jos on raskaana ja saa rajut influenssaoireet, on varmasti hyvä hakea kuuri ja syödä se jos sillä kerran voidaan ehkäistä näitä vakavia jälkitauteja.
Kiinassa sitten kielletään sen Tamifluun käyttö?
no kuka hitto sen oikeasti tietää. soita kiinan terveysvirastoon ja kysy.
annetaan antibiootteja. Jos keuhkokuume on bakteeriperänen niin siihen puree antibiootit.
Tamifluu on taas viruslääke.
Se olikin Japani.. ;) Sama suunta kartalla!
Lääkettä kuulemma ei anneta koska lääkkeen tehosta ei olla varmoja. Sen sijaan sivuoireet on joskus kovia.
-Mieheltä tästä konsultoin. Se seuraa uutiset tarkemmin.. ;)
sitä ei ole varsinaisesti testattu raskaana olevilla ja sen sikiövaikutuksista ei siis ole varmaa tietoa. Tähän asti suhtautuminen lääkkeeseen on vaihdellut eri maissa.
Nyt WHO ja jenkkiasiantuntijat suosittelevat vahvasti, että raskaana oleville lääkitys aloitetaan 48 tunnin kuluessa oireista. Jenkeissä on tätä tautia ollut jo paljon ja myös useita vakavia tapauksia odottavilla äideillä. Eivätköhän he siis jotain asiasta tiedä. Tuoreen selvityksen mukaan Tamiflu myös on turvallinen raskausaikana.
ap
että yli 38 pitää olla kuumetta, reilusti siis. Kurkkukipu, lihassärky jne. Kannattaa soittaa ensin, itse en kuulu näihin hysteerisiin, vaan saisrastan sen niinkun tavallisenkin flunssan jos satun saamaan.