alkoholi
olisin kyselly sellaista että uskaltaako juoda alkoholia jos testit näyttää vielä negaa? yritys on kova ja omasta mielestä pieniä oireita esiintyy kuten päänsärky(mikä ei läheskään joka päivä), mahan turvotus ja joskus pahoinvointi sekä muutamien päivien välein alamahaan koskeminen (kuin menkkakipuja).. muutama ystävä olisi iltaa tulossa viettämään ja tällaista siis nyt sitten pohdin.. kiitos jo etukäteen jos vaan viitsitte vastailla..
Kommentit (8)
Itse en ehkä tuossa tilanteessa ottaisi, tai joisin korkeintaan pikkuhiljaa siemaillen yhden siiderin tme.
Sikäli olen huono sanomaan, että en ole ihan vastaavassa tilanteessa ollut. Esikoista kun aloimme "yrittämään", join varmaan alkoholia kyseisen kierron ja hedelmöittymisen jälkeen, koska vauva päätti tulla heti. En siis kuitenkaan ollut viikoilla jossa olisi ollut edes teoreettista järkeä testata eikä mitään oireita ollut.
Kuopusta jouduimme hiukan "tekemään" (anteeksi termi) ja silloin välttelin alkoholia ihan tietoisesti.
Kuopus taas tuli yllätyksenä ja tilaamatta ja tein testin vasta varmaan viikolla 7. Olin sitä edelliselläkin viikolla juonut muutaman lasillisen viiniä ja syönyt mm. A-vitamiinia sisältävää vitskua. En voinut kuvitellakaan olevani raskaana, koska söin pillereitä. Aloin epäillä vasta kun tauon aikana menkat eivät alkaneet ollenkaan.
Minulla ei varmaan tilanteessasi pää kestäisi juoda :)
Itse tulin raskaaksi suunnittelematta. Ihan siinä alkuviikoilla oli sitten pirskeet ja tuli otettua sitä alkoholia ja tupakkaakin poltettua. Ihmettelin kun ei oikein juoma uponnut, ja millään en saavuttanut sitä toivottua humalatilaa...;) Kotimatkalla oksensin, vaikka en siis paljoa juonut. Jotenkin varmaan keho yritti sitä myrkkyä hylkiä kun oli se pieni ihmisen alku kasvamassa.
Positiivisen testin jälkeen olin tietysti huolissani juomisen vaikutuksesta vauvaan, mutta lääkäri rauhoitteli ja sanoi, ettei siitä ollut mitään haittaa niin varhaisessa vaiheessa, kun alkio ollut vielä edes kiinnittynyt.
Tiedä häntä sitten, että puhuiko läpiä päähänsä. Täysin terveen täysiaikaisen lapsosen kuitenkin saimme, joka on nyt reipas ja fiksu kolmasluokkalainen.
Täytyy kuitenkin sanoa, että jos minulla joku aavistus raskaudesta olisi ollut, niin en takuulla olisi pystynyt alkoholia kurkusta alas kaatamaan.
Ei raskautta YRITTÄESSÄ tartte lopetella juomisiaan!
Toisilla voi mennä vuosia raskautumiseen ja toiset taas on deekuja jokka on pitkällä raskaana ennenkö huomaa olevansa paksuna (eikä välttämättä tule lapseen vammoja).
Fas ja Fae tulee pitkäaikasesta liiallisesta viinan käyttämisestä: juo sitten vähän joka päivä tai kerralla kännit viikossa.
Itsekin olen parina kertana ollut raskaana kun juonut. Alkoholi ei ole enää sopinut ja sen huomasi joko oksenteluna tai ettei tehnyt mieli juoda.
Neuvolanikin mukaan eka raskauskuukausi on sitä aikaa kun edelliset kuukautiset on alkaneet, ne loppuu ja tulee ovulaatio ja munasolu kiinnittyy.
Alussa kehittyy ruskuaispussi josta saa ravintoa, kunnes istukka alkaa toimimaan. Tänä aikana alkoholi ei mene lapseen.
Alkoholin käytön turvallista rajaa raskauden aikana ei tunneta. Yleiseksi selkeäksi riskirajaksi on asetettu seitsemän annosta viikossa tai viisi annosta kerralla.
Riskiin vaikuttavat kuitenkin jokaisen kohdalla myös perinnölliset tekijät, jotka voivat lisätä sikiövaurion alttiutta. Alkoholin käyttöä tulisikin siksi välttää kokonaan raskauden aikana.
Käyttöä olisi hyvä välttää jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Kohtuullinenkin alkoholinkäyttö voi vaikuttaa hedelmällisyyteen ja vaikeuttaa raskaaksi tuloa.
vaiheessa kun vielä on ruskuaispussin varassa.
ja tämä on fakta! Alkoholin käyttö voi heikentää mahdollisuuksia tulla raskaaksi, mutta jos jo raskaana olet, niin ei tuossa vaiheessa se alkoholi mitenkään vaikuta.
Alkio voi vaihingoittua alkoholista ihan ensimmäisinä päivinä ja viikkoina. Tämä on fakta.
viimeistään silloin kun on epäilys raskaudesta. Mieluimmin jo raskautta yritettäessä. Toisin kuin tällä palstalla joskus väitetään, alkio voi vahingoittua alkoholin takia jo ennen kuin raskaudesta edes itse tietää. Mitään turvallista alkoholimäärää ei myöskään ole kukaan koko maailmassa vielä voinut todeta. Joten älä ota alkoholia, jos epäilet olevasi raskaana. Äläkä missään nimessä usko tämän palstan virheellisiä tietoja, joita tulet kohta saamaan.