niin turhauttavaa käydä lääkärillä...
...menin käymään gynekologilla, kun n 3 kk sitten täysin kivuttomat kuukautiset muuttuneet kivuliaiksi ja muutenkin millon sattuu kaikenlaisia kipuja tuolla vatsan suunnalla...
selitän tilanteen, ja että 4 normaalia raskautta ja synnytystä takana jne. Siis olin niin kuin selvittämässä onko normaalia, että alkaa tälleen kipuilla kun ei aiemmin ole kipuillut ja voisiko siihen olla joku syy...
ekaksi kysyy ehkäisystä ja kun selitän, että hormonikierukka ei sopinut ja sen jälkeen olen ollut . 4 kk ilman ehkäisyä -siis kondomin kanssa, mitä kierukka-asiaa hoitanut lääkäri piti erittäin suotavana, että saisi elimistö palautua siihen omaan normaaliinsa, niin tämä vaan hokee, että olisi se ehkäisy hyvä saada kuntoon, kun kondomihan ei mikään luotettava ehkäisy ole. Pyytää nousemaan pöydälle, kokeilee sisältä, painaa alavatsaa, ei mitään selittele, pyytä nousemaan ylös ja alkaa kirjoittaa, sanoo lasketaan sun BMi - sanoin että onhan se aika suuri ja osaanhan mä sen itsekin laskea -ei kun kysyy pituuden ja painon ja sanoo "no, sentään ei 30 (28), ylipainohan on suuri riski, et vissiin tupakoi, jos saat painon normaaliksi - sellainen BMi 20 olisi sopiva, niin sitten voit käyttää pillereitä 50-vuotiaaksi asti, kun se kondomihan ei ole mitenkään luotettava ehkäisykeino, ellei sitten alitajuisesti vielä halua lisää lapsia. (olin selittänyt alussa, että mulla on valmiina resepti pillereille, johon on tässä jossain vaiheessa tarkoitus siirtyä...)
Siinä vaiheessa yritän sitten kysyä, että niin siis, onko se, että alkaa tulla tällaisia kipuja kun ennen ei ole ollut, siis ihan normaalia ja vaan johtuu jostain -"joo, toisilla vaan on kivuliaat kuukautiset, kuukautisten ja ovulaation aikaan ja sitten jos kivut alkaa viikkoa ennen kuukautisia voisi olla endometrioosia, mutta sitä ei sulla tunnustelemalla ollut."
Ja sitten vaan kiitos ja näkemiin.
Jäipä vaan vähän typertynyt olo.
Mutta siis ilmeisesti ihan normaalia, että kivut vaan sitten jossain vaiheessa ilmestyy, vaikkei niitä ole koskaan aiemmin ollut... En kyllä sille gynekologille enää ikinä mene.
Kommentit (13)
anna mun arvata että se oli 50 -vuotias hapannaamainen nainen
Endoa ei tosiaankaan pysty löytämään tunnustelemalla. Ei aina ultraamallakaan vaan varmaan diagnoosiin tarvitaan tähystys.
Kuulostaa siltä että sinulle on joko kehittynyt endopesäkkeitä, endokiinnikkeitä tai kystia munasarjoihin.
Mene toiselle lääkärille.
anna mun arvata että se oli 50 -vuotias hapannaamainen nainen
että kehittyisi endo neljän raskauden jälkeen, kun ei ole sellaista aiemminkaan ollut? Siis raskaudethan vielä ehkäisevät endoa.
Eihän sen tutkiminen myöskään ole haitaksi, vai mitä?
6, jolla endo todettiin rutkasti yli 40-vuotiaana
ja jos ei 50, niin ehkä 45 ja todella hoikka :-). Ehkä pitää mennä uudestaan jonnekin. Yritän julkisen puolelta, kun ei ne kivut nyt sietämättömiä ole, mutta en viittis enää vastaavasta käynnistä maksaa. Sen kyllä olen oppinut lasten kanssa lääkärissä käynneistä, että kirjaan ylös milloin käyty, millä oireilla ja mitä lääkäri tehnyt ja todennut, niin on sitten antaa palautetta, kun onkin jotain ihan oikeaa vaivaa lasten juttuihin löytynyt... täytynee sama tehdä siltä varalta, että joku päivä jotain syytä kivuille löytyykin.
Sen sijaan raskaus ei millään tavalla suojaa siltä etteikö endometrioosi voisi puhjeta vaikkapa 35 tai 40 vuotiaana.
ja ne aiheuttavat vatsakipuja. Ei siihen auta kuin laihduttaminen. Muutenkin tuppaa olemaan niin, että kun läski tursuaa, on huonossa kunnossa yleisestikin ja jokapaikankipeä.
Kivuliaat kuukautiset? Kipuja vatsan suunnalla? :D
Kaikesta sitä jengi jaksaa lääkärissä käydä!
Kivuliaat kuukautiset? Kipuja vatsan suunnalla? :D
jos tämä alkaa äkkiseltään ja tuossa iässä... Neropatti tämäkin näpäyttäjä, huoh.
Lääkärihän ei väittänyt läskejä syyksi, vaan totesi että pillerit auttaisivat kipuihin ja niitä voisit huoletta syödä jos olisit hoikempi. Kierukka (ilmeisesti siis hormonikierukka) on pitänyt kivut poissa ja kivut eivät siis yhtäkiiä alkaneet tyhjästä 4kk sitten vaan alkoivat koska kierukka poistettiin 4kk sitten. Tunnustelemalla voi kyllä tuntea viitteitä endometrioosista, mutta epäilenpä että se vasta neljän synnytyksen jälkeen alkaisi oireilla, tätä varmaan oma lääkärisikin piti epätodennäköisenä.
Mitä lääkärisi olisi pitänyt sanoa/tehdä?
Kaikki vaivat kun johtuvat läskistä. Myös sormen murtuma ja influenssa. Jotkut lääkärit antavat kaikkeen hoidoksi laihdutuksen.