Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päivähoitopaikkaa hakiessa on kerrottava työnantja?

Vierailija
12.08.2009 |

Tänään soitin päivähoitotoimistoon ja kyselin hoitopaikka tilannetta. Virkailija totesi, että hakemuksista puuttuu työnantajani. Ihmeteltyäni sitä, hän kaivoi paperit esiin ja totesi niissä kuitenkin olevan työnantajani nimi. Kysyi vielä olenko menossa töihin XX paikkaan ja onko isä YY paikassa yhä töissä.

Mitähän päivähoitovirkailijalle kuuluu missä minä tai lasten isä on töissä? Ilmeisesti sillä on joku merkitys, koska hän viellä kysyi asiasta, vaikka papereissa työnantajat lukikin.

Luulisi riittävän jos kerron, että minä teen säännöllistä päivätyötä ja siksi ajaksi hoitopaikka tarvitaan.

Voin toki työnantajani kertoa, mutta ihmettelen vaan asian tärkeyttä.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakin vielä silloin tiesimme lasten vanhempien tulot

en minä ainakaan tulojani minnekään ilmoittanut.

Ja tuskin lastentarhanopettaja palkkatuloja kuitenkaan saa tietää, eiköhän ne tiedot mene päivähoidon johtajalle tai sille kuka niitä päivähoitohakemuksia käsittelee.

että (alemman palkkaluokan) tulot ja vanhempien työpaikat olivat meidän normi-työntekijöittenkin tiedossa, mikäli näin halusimme. Kirjoittelinkin tuossa jo aiemmin, että se on minunkin mielestäni epäasiallista.

Ei ollut myöskään tavatonta, että johtaja esitteli ja läpi kävi joitakin papereihin liittyviä asioita kanssamme.

Vaitiolovelvollisuus koskee koko henkilökuntaa ja siten paperitkin ovat henkilökuntaan kuuluvien nähtävissä.

Vierailija
22/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei voi olla, että kaikilla muilla olisi sellainen ammatti, jossa voi olla puhelin äänellisenä koko ajan! Tai ylipäätänsä puhelin kädessä/taskussa koko ajan.

Ja mitä se auttaa, jos lapseni tukehtuu kuoliaaksi kouluruokailussa, että saan asiasta tiedon samalla sekunnilla, kun olen kuitenkin liki tunnin matkan päässä koulusta! Eikö tärkeintä olisi hoitaa puhelinliikennettä 112:een ja sitten varmaan sairaalasta (jossa tuloksetta olisi elvytetty) ruvettaisiin ottamaan huoltajaan yhteyttä. Ja siinä vaiheessa kaikki kiire olisikin jo ohi. Hui kauhea muuten, mikä esimerkki sulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos en voi vastata sillä sekunnilla puhelimeen, olisi perusteet tehdä lastensuojeluilmoitus?

Joskus voi olla esim. sellainen palaveri, ettei voi heti vastata. Mun ammatissa voi olla kyse vaikka siitä, että valvon koetta enkä voi vastata enkä tietystikään lähteä luokasta ulos. Tai vaikka jossain yo-valvonnassa, ihan mahdotonta olisi olla sen aikana päiväkodin tavoitettavissa!

Lapsihan voi sairastua, tai voi sattua jokin onnettomuus,että lapsi pitää viedä sairaalaan. Ihan pikkuaioista tarhasta ei kyllä soiteta. Kyllä se minusta on lapsen heitteillejättöä, jos ei ole saatavissa kiinni paäivän aikana ja olettaa, että tarhan henkilökunta hoitaa kaikki vakavimmat tapaukset. Totta kai vievät esim sairaalaan, mutta ehdottomasti haluaisin itse olla samantien paikalla. Onhan se lapselle tosi traumaattinen tilanne.

Etköhän sinäkin voi koetta valvoessa kännykkää äänettömällä ja jos näet, että tarhasta soitetaan, niin vastaat. Varmasti tuollaisessa tilanteessa kuka tahansa työnantaja ymmärtää oli palaveri sitten miten tärkeä tahansa tai kokeen valvojaksi löytyy joku toinen. Ei kenenkään työ mene lasten hädän ohitse.

Itse en myöskään ymmärrä, miksi työnantajaa kysytään. Eikö riitä, että käytettävissä on kännykkänumero, mistä vanhemmat saa kiinni. Ja tulotietoja en ole koskaan ilmoittanut. Menevät joka tapauksessa maksimirajan yli, joten mitäpä ne sillä tiedolla tekevät. Ja jos niin paljon kiinnostaa, niin ostakoon verotuslehden, josta vuosittain näkyy, mitä kukanenkin on tienannut.

Vierailija
24/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kanssa oikein tajua tuota työnantajan kyselyä.

Jos sattuu olemaan niin eksoottinen ammatti kuin bussinkuljettaja, niin ethän sä siinä ajovuorossa voi vastata puhelimeen. Ja vaikka vastaisitkin, niin eipä sitä bussia kai voi oikein kadullekaan jättää ja rynnätä sinne sairaalaan. Kyllä tuollaisessa tilanteessa nimenomaan riittää, että päiväkoti voi jättää viestin.

Puhumattakaan nyt sitten vaikka sellaisista ammateista kuin lääkäri, leikkaussalihoitaja, lentoemäntä, konduktööri, rekkakuski, luennoitsija jne. Ei sitä kerta kaikkiaan vaan voi olla puhelimeen saatavissa ihan joka punainen minuutti.

Tuota työpaikkaa kysellään muutenkin, viimeksi lapsen esitietolomakkeessa hammashoitolassa. WTF?

Vierailija
25/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos vanhempi on kirurgi, ja leikkauksessa jossa potilaan henki kyseessä. Ei siinä esimies tule kesken kaiken sanomaan, että pk:sta soitetaan, vaihdetaan toinen kirurgi jatkamaan.

Hoitopaikan papereissa kysytään varahuoltajaa, johon ollaan yhteydessä silloin, jos kumpaakaan vanhempaa ei tavoiteta. Se mahdollisuus siis on otettu huomioon, että vanhempia ei ehkä tavoiteta. Mitään lastensuojeluilmoituksia ei sen takia tehdä, että vanhempia ei saa kiinni kesken työpäivän. Se on sitten eri asia, jos lapsen hoitoaika on päättynyt eikä vanhempia saada kiinni.

Vierailija
26/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) olet velvollinen ilmoittamaan yhteystietojen muutoksesta päiväkotiin.

2) verotiedoista voi tarkistaa kenen tahansa tulot. Eivät ole siis mitään salaisia tietoja.

mut olisiko siksi että jos vanhempiin tarvitsee saada yhteyttä ja puhelinnumerot ovat esim muuttuneet tai tiedot ei päivitetty niin voidaan katsoa missä vanhempi on töissä ja etsiä numeroa luettelon/netin kautta tai jotain..

sillä eihän niitä tietoja päivitetä mitenkään. Oma lapsi on ollut 3 vuotta hoidossa ja olen ollut kyllä koko ajan samassa työpaikassa (aika harvinaista tuttavapiirissäni). Hakemusta ei ole tarvinnut mitenkään uusia välillä, joten olisin voinut vaihtaa työpaikkaa 98234 kertaa ilman että se heille päivittyisi.

Vierailija
27/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim. viimeissä vahvistetussa verotuksessa tulot 15 000€, nyt tulee olemaan n. 35 000€. Aika iso ero.

1) olet velvollinen ilmoittamaan yhteystietojen muutoksesta päiväkotiin.

2) verotiedoista voi tarkistaa kenen tahansa tulot. Eivät ole siis mitään salaisia tietoja.

mut olisiko siksi että jos vanhempiin tarvitsee saada yhteyttä ja puhelinnumerot ovat esim muuttuneet tai tiedot ei päivitetty niin voidaan katsoa missä vanhempi on töissä ja etsiä numeroa luettelon/netin kautta tai jotain..

sillä eihän niitä tietoja päivitetä mitenkään. Oma lapsi on ollut 3 vuotta hoidossa ja olen ollut kyllä koko ajan samassa työpaikassa (aika harvinaista tuttavapiirissäni). Hakemusta ei ole tarvinnut mitenkään uusia välillä, joten olisin voinut vaihtaa työpaikkaa 98234 kertaa ilman että se heille päivittyisi.

Vierailija
28/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on keskitetty loma-aika sekä vuoden varrella useita koko tehtaan "pekkasia", joista viidakkorumpu tiedotti aina myös päivähoitotoimistoon. Niinä päivinä me emme monestikaan saaneet tuoda hoitoon, esim. pph:lle tuli oma meno juuri sille päivälle.. "Ettehän te tarvitse hoitoa silloin, kun teillä on vapaapäivä"

Tähän hommaan on siis ainakin meidän kunnan päivähoitotoimisto tarvinnut työnantajatietoja.

Vierailija
29/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle koetetaan löytää paras mahdollinen hoitopaikka. Jos ei vanhempien toivomiin päiväkoteihin mahdu, koetetaan etsiä läheltä kotia / vanhemman työmatkan varrelta sopiva.

Vierailija
30/30 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska hoitomaksulaput menevät heidän kauttaan. Tosin jos ei ilmoita mitään, menee maksimimaksu. Mutta pk:n henkilökunta todellakin tietää kuka maksaa minkäkin suuruista päivähoitomaksua ja siitä voi päätellä ainakin sen, kuka on pienituloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi