Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka hyvin pärjää

Vierailija
12.08.2009 |

5-henkinen perhe+2 autoa 2200e/kk rahalla?

maksettavaa olisi:

- ruoat+ vaatteet

- sähkö

- vesi

- bensat

- lehdet

- harrastukset

Eli lainakulujen jälkeen meille jäisi ton verran, talo okt, jossa maalämpö, ja muutenkin energiatehokas. Vakuutukset menee suunnilleen kaikki bonuksista, eli niitä jää maksettavaksi vain n. 200e/vuosi.

Ihmiset jotka elelee vastaavilla tuloilla, kuinka leveästi/niukasti elelette?

Kyselen siksi, että olen aikamoinen tuhlari, ja nyt pitäisi oikeasti järkeistää rahankäyttö.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vaan että meille jää enemmän, ja tiukkaa on, tai meille jää vähemmän ja hyvin pärjätään, tai mitä tahansa siltä väliltä.

Vierailija
2/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta jos kerran on jo lainakulut pois. Ihan vertailun takia: meillä on samankokoinen perhe ja nyt kun olen kotihoidontuella tuo 2200 on aika lähellä sitä mitä meille jää koko kuussa eli siitä pois asuminen yms. Ruokaan meillä menee n. 700 euroa kuussa ja jopa säästöönkin jää vähän joka kuukausi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta jos kerran on jo lainakulut pois. Ihan vertailun takia: meillä on samankokoinen perhe ja nyt kun olen kotihoidontuella tuo 2200 on aika lähellä sitä mitä meille jää koko kuussa eli siitä pois asuminen yms. Ruokaan meillä menee n. 700 euroa kuussa ja jopa säästöönkin jää vähän joka kuukausi.

Mä tosiaan tunnistan itsessäni tuhlarin, sitä mihin kaikkeen ne rahat tulee tuhlattua on vaan vaikea itse "nähdä".

Muutkin mielipiteet kiinnostaa.

Vierailija
4/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkeen, kun olin työelämässä, ja melkein tonni saatiin säästöön joka kuukausi ilman mitään pihistelyjä.

Vierailija
5/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei eiläisi 2200€/kk mitenkään. Maksetaan asuntolainaa 1600€/kk, hoitomaksut 380e, sähkölaskut talosta ja mökistä n.300€/kk, ruokakulut n.800€/kk jotain mainitakseni.

Vierailija
6/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noin iso perhe, niin hankala vastata....

Kannattaa varmaan kirjata menoja ylös (siis ihan kaikki) esim. kuukauden aikana johonkin vihkoon. Siitä voi hyvin kuun lopussa katsoa, että mihin sitä rahaa ihan oikeasti menee.

Vierailija
7/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

reilut 3 500 euroa. Säästöön tästä menee kuukausittain n. 500-700 euroa, lopuilla maksetaan yhden auton kulut, päivähoitomaksut, ruoka, vaatteet, sähkö, vakuutukset, lehdet, harrastukset ym. Käymme etelässä pari kertaa vuodessa, ostamme aika lailla mitä mieli tekee, syömme aika paljon ulkona. Emme kuitenkaan elä mitenkään erityisen tuhlaillen. Tilipäivänä käyttötileillä jäljellä 0-1500 euroa kuusta riippuen. Vähemmälläkin pärjäisi; näin on kuitenkin miellyttävä. :)

Vierailija
8/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä meillä nyt menee ja on vain 1 lapsi ja vain 1 auto. Tosin tää on kulutustottumuksista kiinni. Tunnistan itsessänikin tiettyjä juttuja, jotka vois hyvin karsia pois, jos olisi taloudellisesti tiukempaa. En esim. jaksa kauheesti kierrellä kirppareilla vaan ostan lapsellekin lähes kaikki vaatteet uutena, käyn kerran kuussa kampaajalla jne.

ELi varmaan on mahdollista pärjätä. Itse tiedät parhaiten kulutustottumuksesi.

Vierailija
9/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 henkinen perhe ja tiliotteiden mukaan kuukausimenot yksistään minun tililtäni ovat olleet noin 2000 euroa kuussa. Menoihin vaikuttaa osin se, että olemme juuri muuttaneet uuteen taloon ja olemme ostaneet uusia verhoja, mattoja, pensaita tms. muuta taloon liittyvää.

Vuosi sitten menot olivat noin 1500 euroa.

Tililtäni maksetaan ruuat, vaatteet, kaukolämpö ja joitain yksittäisiä laskuja.

Miehen maksettavaksi jää lainat, auto + bensat, vakuutukset ja monet muut menot. Eli nämä tuon 2000 päälle. Emmekä mielestäni törsäile.

Vierailija
10/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon autoilla ajetaan etc. VAikea sanoa, kun ei tiedä tilannetta.

Jos 3 lasta päivähoidossa, menee niihin kai jo yli 500 euroa. SAtasella ei paljon aja kuussa eli kahdesta autosta bensat varmaan ainakin 200 + muut autojen muut kulut. Onko kalliita harrastuksia? Ruokaan menee nykyään tosi paljon. En usko, että viisihenkinen perhe syö esim 500 eurolla kuussa.

Vierailija
11/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jää vuokranmaksun jälkeen n.1800e/kk ja siitä menee vielä vakuutusmaksut (auto-, koti-, tapaturma-) joten yli 400e/kk enemmällä tulisimme kyllä hyvin toimeen.

Lapset ovat pikkukoululaisia.

Vierailija
12/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tullut paljon syötyä ulkona, paljon heräteostoksia, kaikki vaatteet uusina, ja paljon paljon turhia vaatteita (varsinkin kun kaikki lapset ovat samaa sukupuolta).

Lapset eivät ole päiväkodissa, vanhin eskarissa, ja kaksi pienempää vielä kotona.

Bensakuluihin laskisin n. 300e/kk, ei ole ainakaan alakanttiin.

Meillä on kyllä varaa pienentää lainanhoitokulujakin, jos siltä tuntuu, mutta mieluummin makselisin nopeammin pois.

T: Ap.

Vierailija
13/13 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin 5 henkeä (3 esikoulu-kouluikäistä lasta). Tiukkaa olisi 2200eurolla / kk. Laskin ihan oman tarpeenikin vuoksi paljonko meillä kuluu rahaa keskimäärin / kk, kun yritän ottaa kaikki menot huomioon (auto, vakuutukset, tv-lupa, lehdet, harrastukset, puhelin, ruoka, muut....).

Osasta menoista minulla ei ole ihan selkeää käsitystä. Ruualle laskin 500 euroa /kk + ravintolasyönnille 100 euroa /kk (kesäaikaan käymme paljon, talvella ehkä kerta /kk, voi siis olla vähän yläkanttiin). Miehen työpaikkaruokailu puuttuu laskuista.

Vaatteille laskin koko perheelle 5000 euroa / kk. Todennäköisesti yläkanttiin. Mies ei montaa vaatetta vuoden aikana osa, enkä itsekään. Lapsille ostetaan paljon kerralla ja ollaan sitten väliajat ostamatta. Lapsille ei kirpparilta enää löydy hyviä. Ja kolmen lapsen ulkovaatteita tulee äkkiä iso summa.

Bensaan menee meillä arviolta 2600 euroa per vuosi. Perustuu osin todellisiin menoihin. Autoja yksi ja työmatka lyhyt.

Puhelin yhteensä noin 480 / vuosi. Yllättävän paljon tulee myös lasten harrastuksista ja leireistä.

Pyöreästi pääsin loppusummaan 2500 euroa / kk, mutta laskuista jäi paljon pakollisia menoja pois (lahjat, lapsen ratsastustunnit, ym.) ja kaikki sisustukseen menevä. Itse ainakin huomaan, että menot kyllä kasvavat myös lasten kasvaessa. Mm. isommat vaatekoot maksavat enemmän kuin pienet. Tosin kukaan ei käytä enää vaippoja eikä syö vauvasoseita.

Asumiseen meillä menee noin 3500 / vuosi (lämmitys, sähkö, vesi, kiinteistövakuutus, jätehuolto) Asunto pienehkö uusi omakotitalo kaukolämmöllä