Onko kukaan aikuisena aloittanut opiskelun, vaikkei saa mitään rahallista tukea siihen?
Jos ei saa aikuisopintorahaa, eikä opintorahaakaan, koska siinä on se koko vuoden tuloraja. Oletteko säästäneet, käyttekö opiskelun ohessa töissä vai miehen tuloillako maksatte opinnot?
Kommentit (9)
aloittamassa opiskelut nyt kuun vaihteessa... Ja miehen kanssa tuli ero keväällä, joten hänen rahoillaan en voi opiskella, opintotukikuukausia ei jäljellä koko opiskeluajalle (koska tuo tradenomitutkinto lasketaan "korkeakolututkinnoksi"), joten töitä tarvitsee kyllä tehdä opiskelujen ohessa.
Tosin kolmea lasta en kuvittelekaan elättäväni pelkällä opintotuella.
-nostin opintotukea osan aikaa opinnoista (tukikuukausia jäi käyttämättä n. 30)
-välillä sain kotihoidon tukea
-tein 50 % työaikaa, myöhemmin keikkatöitä n. 6-8 päivää kuussa
että tulorajat ylittyvät, ei saa opintorahaa. Aikuisopintorahassa on omat ehtonsa, jotka eivät täyty.
miksei saa opintotukea?
käytetyt opintotukikuukaudet??
montako niitä saa olla käytettyina?? mä olen ihan pihalla niistä, laittakaa mulle jotain linkkiä.
mä olen kanssa aloittamassa opiskelut, jos saan vaan kelan opintotukea niin en todellakaan voi mennä, mä olen myös kolmen lapsen yh. mutta mulla on toiveissa saada tt-tsto ostamaaan tää koulutus mulle, joten sitten mä saisin liiton kautta rahat ja voisin mennä kouluun.
huoh kun on vaikeeta.
Ensin opiskelin maisterin tutkinnon, sitä olen sitten täydennellyt myöhemmin, mm. suorittanut opettajan pedagogiset opinnot työn ohessa. Itse olen maksanut opinnot, tuhansia euroja. Useimmat olen suorittanut työn ohessa, joitain opintoja äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaalla ollessani. Säästössä olleita rahoja olen myös käyttänyt. Opintotuen varaan en uskalla heittäytyä, se on sen verran mitätön. Enkä sitä suinkaan kaikkiin opintoihini olisi saanutkaan.
Olen ollut myös muutaman kuukauden opintovapaalla, johon sain aikuiskoulutustukea koulutusrahastosäätiöltä. Tämä tuki on huomattava, mutta ne ehdot sen saamiseksi ovat aika kovat. Lue lisää: koulutusrahasto.fi
Jotkut pitävät mua ihan pähkähulluna, enkä suinkaa "uskalla" kaikille edes kertoa opinnoistani. Tällä hetkellä tähtäimessä on toinen maisterin tutkinto ja onhan mulla väikkärikin työn alla, mutta se ei taida valmistua "ikinä". Mulla tämä vaatii perheen tukea, mies hoitaa lapsia ja kotia, kun olen kiinni opinnoissa. Toki tunnen jo rajani, enkä yritä edetä mitään mahdotonta tahtia.
Korkeakouluopintoihin saa ihminen elämänsä aikana käyttää 70 opintotukikuukautta (ammattikorkeakouluopinnot rinnastetaan korkeakouluopintoihin).
Mikäli sinulla on esim. tradenomin tutkinto, johon olet käyttänyt 31 opintotukikuukautta, on sinulla vielä käyttämättä 70-31 opintotukikuukautta eli 39.
Mikäli sinulla ei ole korkeakoulututkintoa, ei opintotukikuukausista tarvitse välittää, vaan keskiasteen opintoihin opintotukea saa "rajattomasti" eli aikaisempaan tutkintoon käytetyt opintotukikuukaudet eivät vähennä tulevan tutkinnon opintotukikuukausia.
Menepäs Kelan sivuille verkkopankkitunnuksilla, sitä kautta varmaan viisastut tukikuukausista. Nehän lukee siinä opintotukipäätöksessäkin, jos sulla sellainen on.
Jouduin samaan aikaan lomautetuksi kun koulu alkoi. Ei siinä muu auttanut kun kiristää vyötä. Tulot kaikkineen joku 1200€ kuussa josta 360€ koulun osamaksu.
Olisi varmasti helpottanut jos olisin saanut edes osa-aikatöitä, mutta täällä päin on työtilanne todella huono.
miksei saa opintotukea?