Onko 3+ -vuotiaan lapsen päivähoidon aloitus helpompaa kuin nuoremmilla?
Mun tyttö 3v. 3kk kun menee päiväkotiin, joka tarkoitettu yli 3-vuotiaille. Tottunut muihinkin hoitajiin kuin äitiin. Luottavainen ja reipas. Tuleeko kamalia ongelmia?!?
Kommentit (7)
päiväkodin viime syksynä. Aloitusta tosin helpotti 4-vuotias isoveli, joka pääsi samaan ryhmään (eli hän aloitti vasta 4-vuotiaana) ja se, että vuoden aikana oli 10-12 hoitopäivää/kk,muten oltiin kotona. Hyvin on mennyt. Välillä tietty on aamuja, kun ruinataan, ettei lähdeta tarhaan, väsyttää, muta joka kerta päiväkotiin päästyä ovat aivan innoissaan.
Hyvin teillä menee. Äläkä näytä pelkoasi lapselle. Vaistoaa sen välittömästi, ja sitten on paljon vaikeampaa.
kun kaverit jo veti puoleensa. Pikkuiset itkevät kun eivät ymmärrä, mihin öiti/isä meni eikä kaverit vielä kiinnosta.
Toki kaikkia joskus väsyttää mutta kaikenkaikkiaan hyvin menee kun lapsella on motiivi olla siellä (=kaverit) & hän osaa itse kertoa, jos joku alkaa tökkiä tai mietityttää.
miten homma lähtee toimimaan.
Olen vähän aikaa ollut töissä päiväkodissa, 0-3v puolella, nähnyt muutamien lasten sopeutumisen..
Totta on että pienemmät sopeutui helpommin. Ne ei tosiaan ajattele niin paljon kaikkea. Niillä juuri 3v oli vaikeuksia ikävän kanssa, sen kanssa kun "kotona tää tehdään eritavalla" ja ennenkaikkea kavereiden saamisen kanssa.
Joku alle 2v ei niin omista ystäviä, vaan leikkii tai on leikkimättä juuri sen kanssa kuka siinä sillä hetkellä on. Isommilla taas on jo omat kaverit viime vuodelta tai naapurista tai jotain, siihen joukkoon on vaikea mahtuu sekaan jos on yhtään ujompi. Reippailla lapsilla menee varmasti helpommin, ovat vain innoissaan.
mutta olen itsekkin töisssä päiväkodissa ja ryhmässämme on aloittanut 4 alle 2 vuotiasta joista kaikilla aika rankaa ja itkuisia. Naapuri ryhmässä aloitti myös 4 lasta 2-3v joilla vaan yhdellä pikkusen ikävöintiä.
ja ymmärrän, että sellaista saattaa tulla. Mutta ajattelin, että perinpohjaisella selittämisellä selvittäisiin, tuota ymmärrystä kun jo on. Odottaa hoitoa innolla ja on aina ollut luottavainen toisten hoitoon. Mutta toki päivät aika erilaisia kuin kotona. Aina ollut tosi äidin tyttö noin muuten, vaikka reipas. Meillä kyllä aika pehmeää, kun hoitopäivä suht lyhyt (tulee olemaankin). Montessoriin menossa, logistiikka on aatteemme tosin:-) Olen luottavainen, mutta kyselen mielipiteitä...
-ap
Mutta näitähän ei voi yleistää, kaikki riippuu niin lapsesta.
Mutta yleistuntuma on, että yli 2 vuotiailla vaan vaikeutuu iän myötä, kun alkaa paremmin ymmärtämään.