Onko peli menetetty jos ei ole imettänyt 1,5 viikon ikäistä vielä ollenkaan?
Maito ei nouse kunnolla ja vauva hikeentyy tissillä. Olen suosiolla antanut pullosta korviketta ja lisäksi rintapumpulla lypsämäni hikiset millit rintamaitoa. Kannattaako tässä enää imetyksestä edes uneksia? Lopetanko pumppaamisenkin suosiolla ja jatkan korvikeruokintaa vauvalle?
Kommentit (12)
uskon, että voi vielä onnistua. Mullakin oli alku hankalaa, mutta lopultä pääsin pullosta kokonaan eroon ja imetys sujui hyvin, kunnes lopetin noin 11 kk.
Varmaan olet jo lukenut netistä ohjeita: kannattaa imettää mahdollisimman tiheästi ja oman jaksamisen mukaan erityisesti yöllä. Vauvaa kannattaa pitää niin paljon kuin mahdollista ihokontaktissa (siis vauva ilman vaatteita äidin paljasta ihoa vasten vaikkapa paidan alla). JOillakin pumppaaminen onnistuu, toisilla ei. Pumppaaminen on oman maidon tuotannon kannalta parempi, kuin korvike, mutta kaikki eivät pumppaamalla saa maitoa tulemaan. Jos hörpyttäminen onnistuu, niin on parempi hörpyttää, kuin antaa pullosta, koska pulloon tottunut vauva ei välttämättä huoli rintaa.
Oletko soittanut Imetystukipuhelimeen? Netistä varmaan löytyy numero. Siellä osaavat neuvoa.
Tuttipullokin opettaa imemiseen paremmin kuin joku höyrypäiden hörpyyttäminen.
Oma lapseni sai ihka ensimmäisen ekrran rintaa vasta 3 viikon iässä. Oppi pikkuhiljaa ja 1,5 kk:n iässä vaihdettiin pullo kokonaan rintaa.
sitten alkoi imetys sujua. 1,5 vuotiaana lopetin imetyksen
imetyksen ohella, koska pullosta todellakin tulee helpommin kuin rinnasta.
Hienoa että haluat vielä yrittää imettämistä ja totta kai kannattaa kokeilla kaikki niksit mutta - älä masennu jos se ei onnistukaan. Jossain vaiheessa on ok heittää pyyhe kehään kun kaikki konstit on käytetty, et ole huono äiti vaikka vauva kasvaisi korvikkeella. Onnea yritykseen!
Ei se estä silti imetystä.
Eri asia luovuttaako itse sitä ennen mutta jos maitoa heruu niin imetykseen on kaikki edellytykset.
Itse olen maitoa luovuttanut ja ekat viikot meni niin ettei pulloon saanut mitään.
Pidä huoli itsestäsi: paljon hyvää ruokaa ja RIITTÄVÄSTI nesteitä.
ekan kerran sain pojan rinnalle, kun hän oli 2,5 kk vanha. Imetin häntä yksivuotiaaksi asti
itse sain neuvolasta lainaan sähköpumpun kysy olisiko sinulla mahdollista, heruttelee todella hyvin
kun vauva oli 1,5 kuukautta vanha. Sanoisin siis, ettei peli ole menetetty. Ei ainakaan meillä ollut. Näistä voi olla todella paljon erilaisia kokemuksia. Siihen 1,5 kk ikään asti mentiin korvikkeella. Kun vauva oli 1 kk vanha, maitoa alkoi tulla jonkun verran ja vähensin sitten vähitellen korvikkeen osuutta niin, että 1,5 kk ikäisenä pääsin korvikkeesta kokonaan pois.
Sen huomaa muuten mun hiuksista. Kampaajani kertoi, että mulla on ihan selkeesti siitä lähtien harmaat hiukset. Korvikeruokinnan aikaan pigmentti oli normaali. Ehkä väri hiuksiin palautuu sitten kun imetys joskus loppuu, mutta toi ei ole mikään murhe mulle. Väriä laitatan päähän muutenkin :-)
Jos _haluat_ ja jaksat imettää niin sitkeästi vaan. Annat tissiä joka välissä ja sitten viimeisessä hädässä pulloa.
Minulla meni toisen lapsen imetys niin, että maitoa ei tullut paljon mitään parina ekana viikkona. Annoin korviketta pieniä määriä kerrallaan ja imetin varmaan tunnin välein koko ajan. Pikkuhiljaa tissistäkin alkoi irrota enemmän ja enemmän, pullomaidon osuus väheni ja kun vauva oli 6 vk, jätimme pullon pois ja täysimetyksellä mentiin puolivuotiaaksi saakka. Kyllä se kärsivällisyyttä vaati, joten en ihmettele jos joku päätyy muuhun ratkaisuun...
http://www.imetys.fi/itu/it-toiminta.php
Heillä on kokemusta esim. keskosten saamisesta imemään.
lapsellani oli rakeentellinen vika, ettei voinut imeä rintaa lainkaan.