Tuoreita synnytyskokemuksia Jyväskylästä?
Ollaan muuttamassa K-SKS:n sairaalapiiriin ja kaikenlaisia ikäviä huhuja liikkuu kys. sairaalassa synnyttämisestä. Ovatko jo menneen talven lumia? Ilokaasua ei ilmeisesti edelleenkään saa, mutta muita kokemuksia lukisin mielelläni.
Kommentit (4)
ja puudutteita saa vain nuoret synnyttäjät. Yli 35v joutuu synnyttämään luomuna.
mulla on kaksi aika päinvastaista kokemusta, ensimmäinen 4 vuoden takaa ja toinen tältä keväältä. ensimmäinen oli huono, toinen hyvä. ensimmäisen synnytykseni aikoihin mulle kehuttiin tosi paljon sairaalaa, nyt sitä haukuttiin tosi paljon, mutta näinpä vaan meni. jos huonoja puolia miettii niin ainakin keväällä perhehuoneet, synnytysamme ja moni muu tällainen juttu oli poissa käytöstä, tosin ei niitä mulle tarjottu käyttöön/annettu käyttää silloin 4 vuotta sittenkään.
ilokaasua ei ole toistaiseksi tarjolla, totta. esikoisen aikaan osastolla olo oli kurjaa aikaa, kun ei kukaan ehtinyt ensisynnyttäjälle edes vessaa näyttämään, mutta nyt tämän kuopuksen aikaan oli kyllä oikein mukavaa ja sujuvaa kaikki. ainoa mikä harmitti oli se, ettei ollut mahdollisuutta polikliiniseen synnytykseen (vaimikäsenytonkaan), mielelläni olisin lähtenyt samana päivänä jo kotiin vauvan kanssa :) vaikka ei se kaksi päivääkään valmiiksi tehtyine ruokineen ja pestyine pyykkineen mitenkään huono ollut.
esikoisen aikaan 4 vuotta sitten mulle oltiin osastolla paljon tylympiä kuin nyt, ja itselleni jäi silloin lähinnä se vaikutelma, ettei ketään kiinnostanut kuin se, tuleeko maitoa vai ei - kaikki asiat piti erikseen pyytää neuvomaan silloin, ja käytös oli aika tympeää. tällä kertaa henkilökunta oli mukavaa ja asiantuntevaa, ja vaikka olinkin nyt uudelleensynnyttäjä, niin käytiin silti kysymässä, kaipaanko apuja tai neuvoja jossakin asiassa, vauvanhoidossa jne. eka kerralla hoitajat ja muu henkilökunta oli joka päivä eri, tällä kerralla molempina päivinä oli samat hoitajat vuoroissa - oli mukavaa kun muistivat vielä mitä oli edellisellä tapaamisella juteltu, eikä tarvinnut joka kerta samaa asiaa selittää alusta alkaen.
ei ehkä kannata ottaa huhujen perusteella mitään ennakkokäsityksiä, vaan mennä ihan avomielin sinne :)
Itse synnytin esikoisen VAS:ssa ja sairaala oli kuin pieni perhe. Mitään ruuhkaa ei ollut ja hoitajilla oli aikaa neuvoa ja kuunnella. Synnytykseni käynnistettiin, mutta sain loikoilla synnytyssalissa lukemisieni kanssa, vaikka supistukset eivät olleet vielä edes alkaneet. Synnytyksessä avusti kaksi kätilöä ilman kiireen kierää.
Tuollaisen kokemuksen jälkeen nimenomaan henkilökunnan kiire ja tilojen ahtaus pelottavat. Ilmeisesti kuitenkin turhaan. AP
ja puudutteita saa vain nuoret synnyttäjät. Yli 35v joutuu synnyttämään luomuna.