Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä ei käytetä enää pyöräilykypärää?

Vierailija
11.08.2009 |

Olen ihan hämmästynyt, kun pojan luokkakaverit ajavat pyörillä ilman kypärää! Tokaluokkalaiset siis. Ja poikani näyttää olevan kaveripiirissä ainoa, joka käyttää kypärää, vaikken olisi muistuttamassakaan. Saa nähdä, millon alkaa kuulua, että ku muillakaan ei oo...

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kaatui pahasti ja kallo olisi murtunut, jos ei kypärää olisi ollut. Hän selvisi pahalla aivotärähdyksellä. Tyttö on nyt 16-vuotias eikä ole tuon jälkeen pyörällä ajanut. Nykyinen 13-vuotias ei suostu laittamaan kypärää, kun tukka menee huonosti.

Vierailija
22/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin vaan olen teineillä nähnyt, ja nyt järkyttynyt, kun pikkupojillakaan ei näytä olevan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä muuten yksikään hänen kavereistakaan, ei tytöt eivätkä pojat :(

Vierailija
24/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toivottavasti ei tulekaan. Tätä mieltä olen siitä huolimatta että vaadin kyllä lapsiani käyttämään kypärää (vanhin kohta 12 v).

"lain" mukaan kaikkien pyöräilijöiden olisi käytettävä kypärää!

Vierailija
25/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tyttö lopetti pyöräilyn kokonaan kun piti pitää kypärää. Yhden kesän oli pyöräilemättä, seuraavana sai ajaa ilman kypärää. Ikää en muista, hengissä edelleen.

Itse pyöräilin aina ilman kypärää, kunnes lasten takia hankin sen että en näyttäisi huonoa esimerkkiä.

Vierailija
26/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen sanonut, että muuten joutaa kävellä ja on liikennesäännöissä. Inttää, että muutkaan eivät käytä ja ainkaan enää 6. luokalla ei aio käyttää..Taitaa olla tämä yksi niistä ikuisuustaisteluista! Olen myös sitä mieltä, että sakon uhalla vaan pakolliseksi.

Vierailija
27/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta alkoi sitten taas käyttämään, kun en vaan antanut periksi..

mutta tyttö lopetti pyöräilyn kokonaan kun piti pitää kypärää. Yhden kesän oli pyöräilemättä, seuraavana sai ajaa ilman kypärää. Ikää en muista, hengissä edelleen. Itse pyöräilin aina ilman kypärää, kunnes lasten takia hankin sen että en näyttäisi huonoa esimerkkiä.

Vierailija
28/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja poika 5 v. myöskin, tosin siinä iässä tuskin yksikään lapsi kapinoi vastaan.

Sääntö on se, että jos jää kiinni siitä että ei ole käyttänyt pyöräillessä kypärää, niin pyörä lähtee. Ja tyttö tajuaa että se olisi paljon pahempi kolaus sosiaalisesti kuin se, että tukka olisi vähän littanassa. Tukkaa voi aina pöyhiä, mutta kadulle levinneitä aivoja ei takaisin saa.

Vierailija
29/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulin pyöräonnettomuuden jälkeen paikalle. Keski-ikäisellä miehellä oli kallo halki asfaltissa. Sen jälkeen olen käyttänyt kypärää aina ja vaadin samaa lapsiltanikin.

Vierailija
30/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki velvoittaa

1.1.2003 tuli voimaan laki, jonka mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. (Tieliikennelaki 90 §)

Vierailija
31/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pari vuotta sitten meidän kaikki naapuritkin, lapset ja aikuiset, pyöräili kypärät päässä. Nyt niitä ei näy juuri kenellekään tässä ympäristössä. Eilen teki ihan pahaa, kun ohi pyöräili nelihenkinen perhe, joku vuoden vanha aikuisen pyörän istuimessa, ja viisivuotias omalla pyörällään, eikä kenelläkään heistä kypärää.

Vierailija
32/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommatkin pojat saattavat alkaa käyttämään kypärää jos se on tarpeeksi hieno. Meilläpäin näkyy olevan "skeittikypärät" päässä esim- 6.-luokkalaisilla pojilla.

Vierailija
33/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavalla 15-19 vuotiaat lapset käyttävät. Kunnon kuri ja uhkaus sekä vanhemmat hyvänä esimerkkinä niin kyllä se kypärä pysyy päässä.

Meillä ei 7v:n kanssa ole vielä ollut ongelmia. Hän ihmettelee itseään nuorempaa naapuria, joka ei käytä.

Odotan myöhemmin ongelmia, koska meillä isä ei kypärää päähänsä laita.

Poika tietää, että pyörä lähtee heti kun ajaa ilman kypärää.

Vierailija
34/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain mukaan tosiaan pitää käyttää kypärää mutta tämän lain rikkomisesta ei tule rangaistusta.

Vierailija
35/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttävät varmaan siksi,että niillä on temppupyörät joilla hypitään hyppyreissä,ainakin näin meidän kulmilla.

Vierailija
36/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuri ja säännöt on oltava tässäkin asiassa: jos ajetaan pyörällä, käytetään kypärää; jos ei kypärän käyttö miellytä, sitten kävellään.

Ja tuo kun kukaan muu ei tai kun kaikki muutkin. Kysyn itse lapselta silloin, jos muut hyppäävät kerrostalon katolta, hyppäätkö sinäkin? Tuo yleensä riittää ja lapsikin tajuaa, että ei perusteeksi ei kelpaa kun kaikki muutkin. Toinen tapa on kysyä, että ketä ne kaikki muutkin ovat ja antaa lapsen luetella. Aika lyhyt on yleensä lista.

Vierailija
37/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan täällä meillä päin. Eli viimeistään tuossa yläasteella jättävät pois. Kypärä tulee päähän takaisin kun saa omia lapsia.

Vierailija
38/38 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kiristetty sillä, että pyörällä ei ajeta, jos ei ole kypärää päässä. Kenelläkään 12-15-vuotiaiden lastemme kavereilla ei ole kypärää, sillä seurauksella, että meidän lapset ei ole ajaneet pyörällä kertaakan koko kesänä. On jäänyt sekin kuntoilu pois.