Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisäidit vastatkaa OV

Vierailija
11.08.2009 |

lapsellani 8v on nyt uusi ystävä, joka on lestadiolaisperheestä. Ihana tyttö kaikin puolin, hyväkäytöksinen ja mukava leikkikaveri, josta myös tyttäreni pitää. Haluaisin tietenkin, että tytöt pysyisivät ystävinä ja leikit jatkuisivat tästä eteenkin päin. Itse olemme ns. tapakristittyjä, meillä on tv:t stereot, pleikkarit. Kunnellaan musiikkia ja televisiot pauhaavat. Kuinka minun tulisi ottaa huomioon tämä tytön perheen vakaumus kun hän kyläilee meillä. Pitääkö minun kieltää musiikin kuuntelu (esim. anna abreu), lasteohjelmien katselu, pleikkarin pelaaminen (pelaavat silloin tällöin disney prinsessa peliä) ja kannustaa muihin leikkeihin? Vai olenko lainkaan puuttumatta tyttöjen leikkeihin? Mitä minun tulisi ottaa huomioon kaikenkaikkiaan , jotta voisin huomioda tytön vakaumuksen?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

telkkarista olen itse sitä mieltä että sitä ei tarvitse meillä katsoa silloin kun kaveri on käymässä, ihan vaikka kaveri ei olisikaan lestadiolainen... mutta sitten kouluikäisiä onkin vähän hankalampi valvoa tuon töllön suhteen :-)

Vierailija
2/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen elää niin kuin elää, vieraat rajoittakoon itse käyntejään, jos talon tavat ei miellytä.

Jos sinä ap olisit kasvissyöjä eettisistä syistä, olettaisitko, että lapsesi kaverilla ei vierailujen aikana kukaan syö lihaa? Vähän sama asia mun mielestä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylään silloin, kun telkkaa mahd katsotaan. En suoraan sanottuna ainakaan jaksa valvoa kaikkien vakaumuksen kunnioittamista omassa kodissani.

Vierailija
4/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Lapset 7 v. Vaikea ottaa suoraan puheeksi. Olen tehnyt sellaisen ratkaisun ettei katsota tv-ohjelmia kun tämä ystävä kylässä, koska tiedän ettei heillä kotona ole televisiota. En ole tässä iässä kokenut ongelmaksi mutta täytyy varmaan ottaa joskus puheeksi jos ystävyys jatkuu.

Vierailija
5/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö uskontoon vielä jotain sellaista kiellettyä mitä "normi" perheessä on ja mitä en edes tiedäkään? eli saanko pahoja katseita esim. pesukoneesta? peilistä? meikeistä? kertokaa nyt tälle tyhmälle, kun en ennen ole lestadiolaisten kanssa tekemisessä ollut. Onko esim. "herranjestas" jotenkin sopimaton sanonta? Huomasin nimittäin yksi päivä, että käytin tätä sanaa äidin kanssa jutellessa. Joo, älkää kuolko nauruun, vaan vastatkaa :)

En ainakaan tunne ketään, jolta saisi pahoja katseita meikkien, peilien jne. takia. :) Lapset toki vähän voivat ihmetellä että miksi täti on tuonnäköinen (mm. meidän lapset kysyi kerran, kun naapurilla oli huulipunaa ja silmät meikattu vahvasti), mutta aikuiset kyllä ymmärtää että se on normaalia ei-lestadiolaisille.

Vierailija
6/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ateistiäitinä yritän olla loukkaamatta ketään, mutta silti elän omaa elämääni aika normaalisti. Eli en huudattaisi Metalicaa enkä joisi siideriä ;) (en yleensäkään käytä alkoholia lasten hereilläoloaikana, muuten kuin joskus kesällä illallisen yhteydessä). Jos ja kun elämäntyyli on tavallinen, jossa ei kiroilla, ryypätä, irstailla jne ainakaan lasten ja sivullisten nähden ;), suurempaa yrittämistä ei tarvita. Joku "herrajestas" on varmaan sellainen ilmaus, jota syvästi uskovainen ei itse käyttäisi, mutta tuskin se loukkaakaan.

Varmaan kysäisisin äidiltä, miten hän suhtautuu telkkariin, tyyliin lähetänkö teidän tytön kotiin, jos meillä välttämättä halutaan katsoa joku lastenohjelma.

Vierailija
7/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin lestadiolaisaiheesta! Tosin ap:n aloitus oli jo kunnioittava ja vastaukset sen mukaisia.

Vierailija
8/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tyttö kyllä vasta 5v mutta tulee jossain vaiheessa meillekin ajankohtaiseksi (tai osin on jo): lestadiolaisperheitä asuu molemmin puolin taloamme. Toiselta äidiltä voin kyllä suoraankin kysyä mutta olis kiva kuulla muutenkin mielipiteitä.

Vierailija
9/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi olla ideaa kysyä heiltä suoraan. Eri perheillä on niin erilaisia tapoja, lestadiolaisten piirissäkin.

Vierailija
10/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön äitikin on kyllä erittäin mukava tyyppi, mutta jotenkin en vain kehtaa häneltä suoraan kysyä tätä asiaa. Lisäksi mietin, että pitävätkö kaikki lestadiolaiset sitten meitä jotenkin vääräuskoisina, ja eivät halauisi että laspensa leikkivät meidän lasten kanssa.

Vierailija
11/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on epäkohteliasta ottaa puheeksi lapsen uskonto, ei lasten välille tarvitse tehdä erotteluja. Jos tyttö ei saa jotain tehdä, niin hän kyllä osaa varmasti itsekin sanoa lapsellesi siitä.

Talo elää tavallaan.

Vierailija
12/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön äitikin on kyllä erittäin mukava tyyppi, mutta jotenkin en vain kehtaa häneltä suoraan kysyä tätä asiaa. Lisäksi mietin, että pitävätkö kaikki lestadiolaiset sitten meitä jotenkin vääräuskoisina, ja eivät halauisi että laspensa leikkivät meidän lasten kanssa.

Tapauskohtaista, mutta yleensä ovat iloisia, jos lapsilla on ystäviä. Tietenkin jotakut alkoholistiperheet tai jotain tavattoman siveettömästi elävät ovat ei-haluttua seuraa, mutta niinhän se on normikansankin kanssa.

Vierailija
13/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen huolehdi omista lapsistaan ja kiellä leikkimästä sellaisessa seurassa jonka katsoo sopimattomaksi.

Jos perheellä on jotain ongelmia teidän tytön kanssa, niin ottavat sitten itse puheeksi. Siihen asti lapset leikkiköön kuten parhaaksi katsovat ja sellaisilla säännöillä kuin sinusta on parasta.

Vierailija
14/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö uskontoon vielä jotain sellaista kiellettyä mitä "normi" perheessä on ja mitä en edes tiedäkään? eli saanko pahoja katseita esim. pesukoneesta? peilistä? meikeistä? kertokaa nyt tälle tyhmälle, kun en ennen ole lestadiolaisten kanssa tekemisessä ollut. Onko esim. "herranjestas" jotenkin sopimaton sanonta? Huomasin nimittäin yksi päivä, että käytin tätä sanaa äidin kanssa jutellessa. Joo, älkää kuolko nauruun, vaan vastatkaa :)

Vierailija
15/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet huomaavainen laita musiikki pois tytön ollessa kylässä ja vahdi etteivät katso televisiosta muuta kuin pienille tarkoitettuja ohjelmia..tietenkin jokainen äiti toivoo ,että kavereiden kanssa mieluiten leikitään..

Vierailija
16/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään et saa pahoja katseita normaalista elämästä. Ei lestadiolaiset oleta että muut perheet elävät heidän tavallaan. Jos perheen mielestä olisi huono asia että lapsi seurustelee ei-lestadiolaisen kanssa, niin olisivat kieltäneet lasta.

Jos oma tyttäresi ystävystyisi vaikka kiinalaisen kanssa niin vaatisitko että heidän perheessään ei saa näkyä heidän kulttuurinsa mitenkään? Että ruoaksi pitäisi tarjota samaa mitä teillä tai tapojen oltava samoja? Tuskinpa, miksi sitten luulet että lestadiolaiset vaatisivat tätä?

Vierailija
17/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ala-asteella lestadiolainen leikkikaveri eikä meillä tehty mitään eri tavalla jos hän oli kylässä. Katsoi joskus meillä pikkukakkosta.

Vierailija
18/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuo lestadiolaislapset tietää itse mitä saavat tehdä ja kotikuri on siellä aika ankara. Kyllä heilläkin kuitenkin on televisioita, mutta valvotaan hyvin tarkkaan mitä sieltä katsotaan.

Yksi perhe sanoi meille että olisi hyvä että lapset ei katsoisi mitään muuta kuin tyyliin pikkukakkosta kun ovat meillä. Kun tulevat meille, meidän lapset ei edes ehdota telkkarin katsomista, vaan tekevät sitten muuta.

Toisesta perheestä ei ole annettu mitään ohjeita ja heidän poika ei meillä muuta tekisikään kun pelaa ja katsoo telkkaria.

Olen kuitenkin katsonut että minun tehtäväni ei ole heidän lapsia kasvattaa vaan talo elää omalla tavallaan. Ja mielestäni lestadiolaiset sen sallivat muille, ainakin meidän naapurusto. Koskaan ei ole tullut lapsille kieltoa ettei saisi tulla meille, vaikka täällä onkin kaikkea kiellettyä.

Tuossa murrosiän kynnyksellä tytöille tuli hieman ryppyä ystävyyteen, kun oma tyttöni alkoi meikata yms, ja sehän ei ole sallittua, mutta nykyään taas menee ihan ok. Toisella on meikkiä, toisella ei. Lestadiolaiset ei harrasta käännyttämistä, kuten jehovat, helluntailaiset yms, joten heidän kanssaan tapakristitynkin on ihan kiva elää.

Vierailija
19/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo siis ei meijän takia tarvitse alkaa muuttaa elämän tapojaan. kaikki elää niinku elää. itse en kieltäisi lastani katsomasta lastenohjelmia tms kylässä vaikka en pakostu kotona näyttäisi. ainahan parempi olis(mun mielipide) että lapset leikkis muuta yhdessö eikä katsois telkkaria. (mutta jos siis siihen aikaan kylässä kun ohjelmat tulee ni ihan sama) :D meillä ei ole mitään rajoituksia pesukoneissa tai peileissä. on ihan edestä täytettävät koneet :D siis vanhoillislestadiolaisilla en tosin muista lestadiolaisista tiedä.

Vierailija
20/23 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin nauratti jo alkuun tuo pesukone :)

Voitte elää ihan normaalia elämää. Meillä lapset katsoo jonkin verran piirrettyjä, eläinvideoita ja pelaavat pleikkapelejä mutta mitään sotapelejä ei meille tule. Jos jossakin tietokonepelissä on rokkia musiikkina niin käsken laittaa äänet pois.

Kuten joku sanoi niin en oleta että muut elävät meidän tapojen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän