Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virikehoidosta kysymyksiä

Vierailija
10.08.2009 |

Tunnustan, että lapseni ovat virikehoidossa. En halunnut siirtää 5,5 v ja 3,5 v lapsia pois tutusta ympäristöstä koska he saivat pikkusiskon. Lisäksi olemme hiljattain muuttaneet. He saivat pitkän kesäloman ja nyt tarkoitus oli olla puolipäivähoidossa tarhassa kolme kertaa viikossa. Tarhassa he oppivat suomea joka ei ole äidinkielemme. Seurakunnan kerho kerran viikossa ei siihen riitä.

Nyt vanhemman lto oli sitä mieltä että tytölle olisi parempi jos hän voisi olla siellä n. 7 tuntia päivässä ja neljä kertaa viikossa. Haluaisin, että molemmat olisivat sen saman ajan mutta 3,5 vuotiaalle tuo aika tuntuu liian pitkältä. Mielestäni heillä pitäisi olla kaksi vapaata päivää viikossa viikonlopun lisäksi.

Vaikea täyttää molempien tarpeet. Poika on aina riemuissaan kun tulen ja tyttö mököttää kun hän keskellä leikkiä. Poika alkaa nyt osata ilmaista itseään suomeksi ja tyttö puhuu jo sujuvasti. He aloittivat tarhan vuoden vaihteessa.

Onko kellään viisaita neuvoja?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan sopiva aika kaikkien kannalta.

Vierailija
2/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä miksi meille ehdotettiin neljää kertaa. Täytyy soittaa ja kysyä. Lapsia hakiessa vauva kainalossa on aina niin hankala rauhassa keskustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä ryhmässä on vajaatäyttöä. Eli kun toisessa ryhmässä on vaikka sairastumisen takia henkilökuntavajetta, voit arvata, mistä ryhmästä lähtee paikkaaja... Tämä on ihan oikeasti yksi syy siihen, miksi henkilökunta mielellään pitää lapsia mahd. paljon päiväkodissa - ainakin sen 7 + tuntia, jolloin on ns. kokopäivälapsi.

Toki toinen syy on tuo kieli. Jos lapsi käy koulua suomenkielellä, on hyvä harjoitella sitä sujuvammaksi nyt ennen koulua. Sanavarasto kasvaa, kielioppi paranee jne - tämä varsinkin, jos kotikielenne on joku muu. Ap tosin kirjoittaa kuin natiivi!?

Vierailija
4/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavat sinne helppoa täytettä, eivät uutta puolipäiväistä.

Vierailija
5/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on seitsemää tuntia, sinne ei tule toista osa-aikaista, kuten tulee, jos lapsesi on siellä vain puolipäivähoidossa.

Ei siinä lapsen edusta ole kyse...

Vierailija
6/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lasten on helpompi omaksua päiväkodin säännöt jos ovat siellä sen 4 kertaa viikossa mutta en usko että heillä on juuri mitään sellaisia ongelmia tytön kanssa. Tuo poika (3,5 v) on ehkä hieman vauhdikkaampi tapaus.

Kielen oppimisen kannalta on tosiaan parempi että se hoitoaika on 7 tuntia päivässä. Suomi sujuu hyvin koska olen asunut täällä pienenä mutta äidinkieleni se ei ole. Olen ammatiltani kääntäjä. Mies pärjää suomeksi mutta kieliopin kanssa hieman tekemistä.

Olen ilmeisesti lukenut liikaa keskustelua subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta täällä av:lla kun minulla on huono omatunto sen hyödyntämisestä vaikka se tuntuukin perustellulta.

ap

Vierailija
7/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin muut: 3-4 pv /viikko ja 7 tuntia. Ihan hyvin noin isot jo sen jaksavat, ja pääsevät kunnolla päiväkodin touhuihin mukaan.

Vierailija
8/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäisten kuuluukin olla päivät toisten lasten kanssa, mm suurimmassa osassa Eurooppaa lapset menevät 3vuotiaina kouluun. Vain Suomessa vasta 7vuotiaina...

Mielestäni virikehoidolla tarkoitetaan ALLE KOLMIVUOTIASTA joka on hoidossa vaikka äiti on kotona. Ei viisivuotiaan paikka ole kotona edes silloin jo äiti on kotona, on se vähän myöhäistä jos vasta koulussa tottuu toisiin lapsiin.

Vierailija
9/9 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapset olivat toinen osapäiväisenä ja toinen silloin tällöin osapäiväisenä, eikä meille koskaan huomauteltu mistään säännöistä, vaikkei varmastikaan takuuvarmasti aina tehty kuten olisi pitänyt.

Selittelyn makua.

Ja suomen kyllä oppii ihan tuollakin hoitomäärällä. Pidät vain huolta, että lapsesi saavat kavereita, luet hyvää suomenkielistä kirjallisuutta ja katsot, mitä katsovat telkkarista.