Saatatteko tokaluokkalaisen luokkaan ekana
koulupäivänä? Kun lapsi meni ekalle niin vanhemmat sai olla luokassa vähän aikaa kuuntelemassa open tervetulotoivotusta yms.
Kommentit (27)
Ekallakin luokalla ope piti koulun portailla pienen tervetuloa kouluun -puheen ja siitä lapset lähti ilman vanhempia luokkiin. Saatan kiinnostuneena sosiaalisen ja pidetyn lapseni koululle ;)
meni viime vuonna ekalle. Pihalla oli paljon vanhempia ja pikkusisaruksia. Opettajat tulivat avaamaan ovet ja jokainen ope vuorollaan piti nimenhuudon ja oppilaat asettuivat jonoon. Sitten sanottiin heihei ja pikku oppilaat kävelivät open perässä luokkiinsa. Vanhemmat eivät päässeet sisälle.
Tänä vuonna saatan pojan jos hän sitä toivoo, mutta väkisin en tuppaudu.
Opettajaa nähdään pari kertaa lukukauden aikana ja lisää jos on tarvis. Opettaja itse kertoi ekassa vanhempainillassa miten hänellä on tapana menetellä (välttää turhaa hyysäystä).
Mun mielestä tuo saattaminen ei mitenkään korreloi välittämiseen tai rakkauden määrään lasta kohtaan...?
(ai niin ja kuulun muuten vanhempainyhdistykseen. Saako siitä jotain lisäbonusta ton rakastamisen suhteen ;D
Ja ihan pakko vielä lisätä, että muksu kuuluu opppilastoimikuntaan...)
...huomenna meidän 2lk.menevä poika joutuu menemään linja-autolla kouluun 26,5km.Arvatkaa hirvittääkö!
Myös meidän lasten koulussa tapana, että ope kutsuu oppilaat pihalla aakkosjärjestyksessä jonoon ja lähtevät sitten luokkaan. Vanhin poikani oli aivan tyrmistynyt toisena kouluaamunaan kun olin lähdössä saattelemaan häntä kouluun "aiotsä taas tulla, et tuu ainakaan hakemaan!" Olin vartavasten viikon lomalla, mutta kunnioitin hänen toivettaan itsenäistyä ja suuresta rakkaudestani huolimatta jäin kotiin ja annoin hänen tulla yksin ;)
Meidän koulussa ei ekallakaan mene vanhemmat luokkaan. Ekaluokkalaisten opettajat tulevat ulos, esittelevät itsensä väkijoukolle ja sanovat muutaman sanan muutenkin. Sitten he kutsuvat lapset aakkosjärjestyksessä jonoon. Kun oma luokka on koossa, lapset huutavat iloisesti vahemmilleen heipat ja sitten he lähtevät sisään.
Tokalla tätä ei enää tehdä, koska tällöin uudet ekaluokkalaiset kokoontuvat pihaan. Tokaluokkalaiset menevät kellon soidessa viime vuodesta tuttuun tapaan sisään tuttuun luokkaan ja tutun opettajan luokse... Vanhemmat saattavat halutessaan pihaan tai esim. parkkipaikalle.
Ja on meilläkin hyvä ilmapiiri luokassa! Ei siihen tarvita mitään yhteistä hetkeä ekana koulupäivänä torilla... Mutta ei siinä mitään, jos joillakin sellainen on. Eivät vain ole sen huonompia vanhempia hekään, joilla ei ole!
Mutta jos voi mennä, niin kyllä se minusta aika lailla kertoo kiinnostuksen puutteesta, jos ei sitä yhtäkään kertaa viitsi mennä lapsensa mukaan katsomaan, millainen aikuinen lasta syksyn, talven ja kevään ajan kasvattaa...