Perustelkaa, miksi lapsen kuvia pitää laittaa nettiin?
Mielestäni lsten kuvien julkaiseminen netissä on harvinaisen tyhmää ja lapsen turvallisuuden vaarantamista.
Miksi haluatte saattaa oman lapsenne vaaraan?
Kommentit (40)
http://yle.fi/uutiset/ala_laita_lastasi_nettiin/6344539
Jokainen järkevä vanhempi varmasti tajuaa tämän. Ihanaa, jos sen oman Pulla-Petterin jäätelönsyöntikuva on jossain pedofiili-runkkareiden sivustolla... Harkintaa nyt vähän. Niitä kuvia ei saa sieltä noin vain pois.
Opettakaa nyt edes lapsillenne, että omia duck face-herutuskuvia ei kannata nettiin työntää.
Jotain yksityisyydensuojaa pitäisi olla lapsillakin. Mikä oikeus äidillä on julkaista lapsen kuvia? Talot on kuvattu sisältä ja ulkoa, kerrotaan koska lähdetään lomille, päivärytmit on selitettynä minuutilleen. Ei Suomi ole mikään lintukoto kyllä vähän voisi harjoittaa varovaisuutta.
Ei tajuta kuinka älyttömän helppoa on varastaa henkilöllisyys, saada selville paikkakunnat ja osoitteet vaikka niitä ei suoranaisesti kertoisikaan.
Itse en ole FB:ssä. Työni on sen laatuista ettei kiinnosta mennä ja sitten torjua kaveripyyntöjä. Lisäksi puolen Suomea ei tarvirse tietää elämääni.
Netissä puuhastelee askartelijoiden porukka (tod näk 15-25 v pääsääntöisesti miehiä), jolla ei ole muuta tekemistä kuin laittaa lapsesi kuvia vaikka poikien ja miesten keskustelupalstalle ylilaudalle. www.ylilauta.fi
Käy katsomassa, avartaa netin maailman sinisilmäisllekin.
Ja Identiteettivarkaus on helppoakin helpompi tehdä. Tai muokata lapsesi teinideitti sivustojen kuningattareksi. Tai Badoo treffipalstoille. Älkää olko sinisilmäisiä
Joillakin meistä on kavereita ympäri maailman ja en viitsi alkaa jokaiselle erikseen lähettelemään kuvia lapsestani. Toki olen rajannut kaikki kuvani, en vain lapseni kuvia, näkymään vain ystäville Facebookissa. Olen samaa mieltä siitä, että lapsen päivittäinen elämä on suurempi uhka kuin hänen kuvansa FB:ssa. Lapsi käy ulkona leikkimässä, uimahallissa, kaupassa, synttäreillä, koulussa, urheiluseuroissa, jne. Missä tahansa voi sattua mitä tahansa. Mutta hei. Ainahan voi pitää lapsen neljän seinän sisällä. Mutta kotiinkin on moni kuollut ja omat vanhemmatkin voivat olla pedofiilejä, että silleen...
Aatelkaa, joku voi runkata. Kuvalle! No huhhuh.
olisi varastaa mun henkilöllisyyteni siitä jos olen omalla oikealla nimelläni ja kuvallani facebookissa, tai vaikka siellä olisi lastenikin kuvia. Ei mun olemassaoloni ole mikään salaisuus. Näytän henkkaria kaupantädeillekin joka kerta kun pyytävät.
Miten se henkilöllisyysvarkaus käytännössä tapahtuisi, ja mitä se ihminen mun henkilöllisyydelläni tekisi?
ja suuri osa sukulaisia,äitini ja sisarukseni, lasten kummit, omat kummilapset... En pelkää laittaa kuvia meidän perheestä heidän nähtäväksi.
-Tietoja voidaan yhdistellä, se että laittaa yhden kuvan nettiin, blogiin kuvia asunnosta ja työpaikan sivuilla on itsestä/tekemisistä juttua =iso kasa informaatiota sille joka osaa nuo asiat yhdistää (ei yleensä edes ole vaikeaa).
-Tiedoilla voi huijata, esim. työpaikka vaikka myy jotakin, Facebookista stalkkeri saa selville että "Maija" on Thaimaassa joululomalla --> soitto töihin "Maijan piti lähett tuotetta X ei ole näkynyt" jne. ja kappas saa huijattua tuotteen itselleen veloituksetta. Voi yhdistellä tietoja, näkee että firman X "Matti" on Maijan FB-kaveri, väittää olevansa ko. firmasta jne. mkä lisää uskottavuutta.
-Myös pedofiili voi huijata lapsia: katsoo että onpas siinä söpö lapsi, onkii tietoonsa vanhempien juttuja ja vaanii lasta koulun ulkopuolella. Sitten sanoo lapselle: "Moi Mikko, äiti joutui kolariin, ei hätää, pyysi minut hakemaan. Niin kun isä on siellä Lapissa sukuloimassa hän ei pääse hakemaan, mennään hakeen Liisa tarhasta ja sitten Musti pitää viedä pissalle ja sitten vien äitin luo sairaalaan sinut" =lapsi (jolle sanottu ettei saa TUNTEMATTOMIEN matkaan mennä) luultavasti uskoo kun tuntematon tietää niin paljon perheestä ja on helppo uhri.
Kannattaa siis miettiä mitä juttuja levittelee, sekin hyvä muistaa että joku vanha fiksu luokkakaveri voi nykyään olla ties mikä narkkari, ja keikata kämpän kun lukee päivityksestä "Ihanaa kun +35`C täällä Las Palmasissa" ja on "Mirkku 5-v" kuvasta nähnyt että hopeat on pöydässä ja kallista elektroniikka taustalla.
Itse en haluaisi että vanhempani laittaisivat minulta lupaa kysymättä kuviani nettiin, joten miksi tekisin itse niin lapsilleni?
Siis et ole kyllä mikää kovin älykkö.. Siis kyllähän pedofiilille nyt on vaikka kuinka silmänruokaa jos menee vaikka jokonkin ostoskeskukseen tai vaikka isuisi siellä teidän kerrostalon puistossa! Näkee ketkä on lapsen vanhemmat, missä asuu jne.
Tai vaikkapas HUI KAUHISTUS! uimarannalla. Sielä varmaan pedofiilit viihtyy kun näkee puolialastomia lapsia - et varmaan uimarannallakaan ole koskaan ollut lasten kanssa ap??
Eiköhän ulkona ollessa joku paha setä voi ottaa vaikka salaa kuvan sun lapsesta niissä kuravaatteissa ja saada kikisit?
Miten KUKAAN kehtaa laittaa kenestäkään kuvia nettiin. siellä ne pysyvät ikuisesti ja kopioituvat. Hyi että mua etoo muutama tuntemani äiti, jotka ihan sumeilematta laittaa lapsistaan mitä tahansa kuvia facebookkiin?! Mun lapset on mun päässäni yksilöitä, joilla on oikeus päättää itse haluaako itsestään alastonkuvan julkiseen nettitilaan. yökyök. hassua silti, että ketään, joka on muutenkaan yhtään tiedostava aikuinen ei tee tota et kyllä ne on niitä pyöreitä palikoita.
Ja muuten juuri mun tyttäreni koulussa oli kuulemma välitunnilla jonkun kännykästä katsottu ja naurettu jonkun lapsen kuvia, jotka lapsen äiti oli nettii postannut. Hieno homma äiti ne löytyy sieltä helposti googlaten ikuisesti! :)) täytyy olla paha vika päässä niillä, jotka tota tekee
Kaikki eivät laillasi halua antautua Maailman Pahuudelle vaan lähtevät siitä, että Maailma on hyvä ja kuvat lapsistakin ilo ja onnellistuttava tekijä. On totta, että pedofiilikin voi tarttua tarhakuviin - mutta totta myös se, ettei ole yhtään sellaista tapausta raportoitu vaikka pedofiilit melskaavat päivittäin.
"Nettin dokumentoidut" lapset taitavat päinvastoin keskimäärää harvemmin joutua uhreiksi...
tän asian on kyllä pakko olla niiden äitien juttu, jotka muutenkin näkee lapset näyttelykappaleina.
Kukaan ei laittaisi omasta miehestään, vanhemmistaan, työkavereista yms nettiin kuvia luvatta. Mut ai niin lapsethan on vaan sitä äitsykkää varten söpöilemässä täällä maan päällä. Eihän ne mitään oikeita ihmisiä ole joilla on oikeus oman ruumiin sekä minäkuvan välityksen koskemattomuuteen ja kontrolliin niin reaali kuin nettimaailmassakin.
ja sen jälkeen joku luokkalainen käy kirjoittamassa jonnekin päin nettiä, mikä lapsen nimi on, mitä koulua ja luokkaa käy, missä asuu, tekee identiteettivarkauden ja kutsuu puoli suomea teille kylään. Askartelee lapsen kuvista pari pilakuvaa ja levittää ne nuorison keskustelupalstoilla, esim www.demi.fi
Itsekin tykkään katsella muiden laittamia kuvia lapsistaan.
Mitä vaarallista lapsen kuvien laittamisessa nettiin on? Harva se päivähän on esim. sanomalehdissäkin kuvia lapsista ja nimet ja asuinpaikka alla, et varmaan sallisi lapsesi kuvaa lehteenkään?
Mulla ainakin on lapsilla ihan vaatteet päällä niissä kuvissa. Samannäköisenä lapseni voi nähdä vaikka lähileikkipuistossa.
Oikeasti, hei. Lapsenne eivät millään enää aikuisina saa niitä kuvia pois netistä, jos ne ovat lähteneet leviämään. Haluatteko todella tehdä sellaisen valinna lapsenne puolesta?
unohtakaa toi pedofiili-vastaus ja vastatkaa sitten tähän - miksi koette, että saatte julkaista luvatta kuvia jostain ihmisyksilöstä nettiin ? miten perustelette sen itsellenne, mua oikeesti kiinnostaa! haha millainen riemu repeäis jos oikeasti saisin vangittua salakuvia näistä facebookmammoista itsestään epämääräissä tilaiteissa ja iskisin ne nettiin omalla nimellään. Kas tässä MarjaLiisa Mäki hikisenä läskit höskyen koittaa juosta bussia kiinni. Sama asia kuin tuo törkea lapsen yksityisyyden loukkaaminen.
juuri törkeää yksityisyyden loukkaamista niin kuin edellinen sanoi :( vaikka toi pedo - aspekti jätettäisiin kokonaan pois niin tota ette voi millään kiistää.
lain yksityisyyden suojasta voi käydä lukaisemassa. Ja vaikka ei siitä välittäisi, niin lapsestaan voi välittää tässä asiassa - siitä huolimatta vaikka hän olisi kuinka ihana palleroinen, jota haluaa esitellä koko maailmalle.
AP:n älykkyysosamäärä ei varmaan kenenkään kannata lähteä arvioimaan.
Puistossa lapsesi näkee puistossa oleva väki. Netissä lapsesi näkee kotikaupunkisi väki, Suomi, koko maapallo.
Joukkoon mahduu pahimmassa tapauksessa niitä, joilla älykkyys ei ole välttämättä huipussaan mutta kekseliäisyys ja viitseliäisyys on.
et olisi ensimmäinen etkä viimeinen ihminen kenen lasten kuvia löytyisikin ihan mistä vaan netistä. muokkaamalla kuvaa voi olla että lapsellasi ei olisi edes vaatteita päällä tms. mielikuvitus on rajana. maailmasta löytyy todella sairaita ihmisiä. sama koskee aikuisiakin mutta heillä on sentään mahdollisuus kertoa mieleipiteensä että julkaistaanko kuvia vai ei.