Mitä jos (röntgen+raskaus)...
Mitä jos käy mammografiassa niin alkuraskaudesta, ettei tiedä olevansa vielä raskaana? Mitä vaaraa on vauvalle? (Kävin mammossa muutama päivä sitten ja sanoin, etten ole raskaana, sillä minun ei pitäisi olla. Nyt menkat pari päivää myöhässä ja huolettaa...)
Kommentit (15)
ei ensinnäkään alueella eli pitäisi haitata, hajasäteilyä ei tule niin kauas. otetaanhan raskaana olevilta luista kuvia jos epäillään murtumaa...
vastaa 24 päivän luonnonsäteilyannosta. Eli riski saada vaurio on aivan erittäin pieni. Jos säteily aiheuttaa alkuraskauden puolella jotain, seurauksena on keskenmeno.
Terv, röntgenhoitaja
Mä en tiennyt, että odotan, eikä multa edes kysytty, että voisinko mahdollisesti olla raskaana. Ei ollut röntgenistä haittaa.
6 monennella viikolla olit kun sun lantio kuvaattiin
Hampaani kuvattiin ihan alkuraskaudesta, heti hedelmöittymisen jälkeen. Raskauden varmistuttua kyselin hammashoitajalta, mitä vahinkoa mahdollisesti on aiheutunut. Hänen mukaansa jo ihan maasta saa taustasäteilynä suuremman annoksen röntgensäteitä kuin hampaiden kuvauksesta, eli mitään huolta ei ole. Huoli pois sinultakin!
Hei!
Olin hammaslääkärissä ja minulta otettiin siinä hammaslääkärin tuolissa hampaista röntgenkuvat. Joku lyijysysteemi laitettiin kaulalle. Pieni mahdollisuus on, että olisin raskaana, mutta aivan alkumetreillä. Vielä on kai turha edes testata - niin alussa. Hammaslääkäri ei kysynyt raskauden mahdolisuudesta. Olen niin kova murehtimaan kaikesta, oliskohan nyt huolta? -Hassu
Hampaani kuvattiin ihan alkuraskaudesta, heti hedelmöittymisen jälkeen. Raskauden varmistuttua kyselin hammashoitajalta, mitä vahinkoa mahdollisesti on aiheutunut. Hänen mukaansa jo ihan maasta saa taustasäteilynä suuremman annoksen röntgensäteitä kuin hampaiden kuvauksesta, eli mitään huolta ei ole. Huoli pois sinultakin!
Jännää kuitenkin, että hammaslääkäri ja -hoitaja postuivat huoneesta kuvien oton ajaksi, vaikka mitään vaaraa ei olis. Tai onkohan se vaan joku sääntö, että niin pitää toimia? -Hassu
jos päivässä on potilaita vaikka 10 ja jokainen kuvataan, niin se kokonais säteily päivän aikana nousee aika hurjasti, toisin kuin potilaalla joka saa vain sen 1 kerran sädetystä.
Ja jos olet 5 päivänä viikkossa töissä ja joka päivä teet 10 kuvausta niin... aika paljon ylimäärästä sädetystä.
Ei kans kysytty. Olin plussannut samana aamuna kun kävin keuhkoröngenissä, enkä vielä niin aktiivisesti ollut tajunnut sitä raskautta että olisin itse ymmärtänyt sanoa. Lääkärit oli sitä mieltä että menee kesken jos olisi jotain haittaa aiheuttanut. Nyt rv 10 menossa.
Huvittaa kyllä sikäli, kun eläinlääkärissä röntgenissä _avustaessa_ laitetaan suojaliivit varpaista leuan alle, ja kysytään _joka kerta_ että onko mahdollista että on raskaana - jos vastaa kyllä, ei saa mennä. Ehkä eläinlääkäreillä sitten on huonommat/vanhemmat laitteet ja enemmän sitä säteilyä..
Hampaani kuvattiin ihan alkuraskaudesta, heti hedelmöittymisen jälkeen. Raskauden varmistuttua kyselin hammashoitajalta, mitä vahinkoa mahdollisesti on aiheutunut. Hänen mukaansa jo ihan maasta saa taustasäteilynä suuremman annoksen röntgensäteitä kuin hampaiden kuvauksesta, eli mitään huolta ei ole. Huoli pois sinultakin! Jännää kuitenkin, että hammaslääkäri ja -hoitaja postuivat huoneesta kuvien oton ajaksi, vaikka mitään vaaraa ei olis. Tai onkohan se vaan joku sääntö, että niin pitää toimia? -Hassu
Jos nyt ajattelet, että hoitohenkilökunta ottaa parhaassa tapauksessa päivittäin useita rötngen-kuvia. Silloin se altistuminen on ihan eri luokkaa kuin potilaalla, josta otetaan harvoin kuvia.
Saman annoksen saat ulkoillessasi taustasäteilystä noin viikossa.
t. rtg-hoitaja
Olin nuorena ulkomailla, kun piti turvautua keuhkolääkärin palveluihin. Vastaanottohuoneen viereisessä huoneessa oli röntgenlaitteisto, johon asettauduin. Lääkäri tuli viereen seisomaan ja katsomaan. Laite ei ottanutkaan kuvaa, vaan lähetti koko ajan röntgensäteitä eli läpivalaisi! Näin itsekin, miten sydämeni sykki jne. Koska poskionteloissanikin oli vaivaa, lääkäri pyysi kyykistymään sen verran, että poskaritkin näkyivät. Hänellä itsellään ei ollut minkäänlaista lyijysuojaa.
Koto-Suomessa kerroin lääkärilleni tapauksesta. Lääkäri ei ollut ensin uskoa, mutta eipä auttanut kuin uskoa kun kerroin, miltä laite näytti jne. Kommentoi vaan, että Suomessa tuota läpivalaisua tavataan käyttää vain erittäin vaikeissa ja hankalissa leikkauksissa, esim. kun poistetaan kehosta luotia, jonka tarkkaa sijaintia ei tiedetä. Nyt jälkikäteen mietityttää, minkämoinen säteilyannos tuosta tuli, etenkin kuinka suuri säteily kohdistui aivoihin sen kyykyssäkäynnin aikana. Lisäksi onkohan tuo lääkäri itse vielä hengissä, hänhän saa sivusta hirmuisen määrän säteilyä, jos vaikka edes kerran viikossa seisoo suojitta potilaan vieressä läpivalaisun aikana. Huh huh! Ja maa oli Itävalta, ei sen "eksoottisempi". Onkohan tässä ketjussa röntgenhoitajia paikalla? Olisin tosi kiitollinen, jos joku osaisi ottaa kantaa tuohon saamani annoksen suuruuteen...
Ei kans kysytty. Olin plussannut samana aamuna kun kävin keuhkoröngenissä, enkä vielä niin aktiivisesti ollut tajunnut sitä raskautta että olisin itse ymmärtänyt sanoa. Lääkärit oli sitä mieltä että menee kesken jos olisi jotain haittaa aiheuttanut. Nyt rv 10 menossa.
Huvittaa kyllä sikäli, kun eläinlääkärissä röntgenissä _avustaessa_ laitetaan suojaliivit varpaista leuan alle, ja kysytään _joka kerta_ että onko mahdollista että on raskaana - jos vastaa kyllä, ei saa mennä. Ehkä eläinlääkäreillä sitten on huonommat/vanhemmat laitteet ja enemmän sitä säteilyä..
Hei!
Olin hammaslääkärissä ja minulta otettiin siinä hammaslääkärin tuolissa hampaista röntgenkuvat. Joku lyijysysteemi laitettiin kaulalle. Pieni mahdollisuus on, että olisin raskaana, mutta aivan alkumetreillä. Vielä on kai turha edes testata - niin alussa. Hammaslääkäri ei kysynyt raskauden mahdolisuudesta. Olen niin kova murehtimaan kaikesta, oliskohan nyt huolta? -Hassu
mutta mielestäni ei ole vaaraa. Nehän on ihan mielettömän pieniä annoksia ja lisäksi ei kohdistunut lantion alueelle edes.