Pitäisikö valittaa liikunnanopelle "pärstäkerroinnumerosta*
nyt kun koulut taas alkaa ja open saa kiinni. Mua niin ärsyttää lapsemme liikunnanopen selvä "pärstäkerroin-numeron-antaminen" ja tekisi mieli laittaa sähköpostia ja rehtorille tiedoksi asia.
Lapsemme sai uinticooperista 10, tavallisesta 8.5, lihankuntotestistä 9 ja aina osallistunut tunnille ja asianmukaiset varustukset mukana -- > todistukseesa 8. Periaatteessa OK. MUTTA lapsen kaverilla numerot vastaavasti 7-8-6 ja samanlainen tunnille osallistuminen ---> numero todistuksessa 9.
Kommentit (72)
Tuo simputus tapahtui siis 2000-luvun alussa (pääsin ylioppilaaksi vuonna 2002). Ja luultavasti sama simputus jatkuu edelleenkin (oli pari vuotta äitiyslomalla). Samoin tuon äikän open tyyli jatkuu edelleenkin ;/
Itse valitin pari kertaa tuosta ruotsin maikasta rehtorille ja vastaus oli, että hän ei voi tehdä asialle mitään. Opettaja saa ihan itse päättää arvosteluperusteet (näytettiin kerran kavereiden kanssa meidän kokeet).
Itse jouduin luokanvalvojana selvittämään vastaavaa tilannetta, ja liikunnanopettajalla oli päiväkirjassaan parikymmentä erilaista testiä ja koetta, joiden mukaan numero oli ihan suoraan annettu. Eli on mahdollista, että tässäkin tapauksessa oppilas on kotona kertonut niistä muutamasta jutusta, missä on onnistunut hienosti, eikä kaikkia muita sitten oltu muistettu mainita.
Tuo simputus tapahtui siis 2000-luvun alussa (pääsin ylioppilaaksi vuonna 2002). Ja luultavasti sama simputus jatkuu edelleenkin (oli pari vuotta äitiyslomalla). Samoin tuon äikän open tyyli jatkuu edelleenkin ;/ Itse valitin pari kertaa tuosta ruotsin maikasta rehtorille ja vastaus oli, että hän ei voi tehdä asialle mitään. Opettaja saa ihan itse päättää arvosteluperusteet (näytettiin kerran kavereiden kanssa meidän kokeet).
Jos tyrannimaikka on yleisesti tiedossa, niin kyllä siihen pitää saada stoppi. Epäpätevä ja sopimaton opettajan ammattiin. Taisi pilata tämänkin kirjoittajan mielenkiinnon kieleen ja innostuksen. Paha juttu.
[/quote]
Jos tyrannimaikka on yleisesti tiedossa, niin kyllä siihen pitää saada stoppi. Epäpätevä ja sopimaton opettajan ammattiin. Taisi pilata tämänkin kirjoittajan mielenkiinnon kieleen ja innostuksen. Paha juttu.
[/quote]
Mutta lukion ekalla innostus katosi kuin pieru Saharaan. Ja kakkosella, kolmosella ja nelosella en enää edes jaksanut kunnolla yrittää. Mitä sitä turhia, kun ei silläkään saanut kunnon numeroita.. Ja saattoipa joku saada tuolla 76 pisteellä numeroksi 6 (muistelisin näin, että joku oli ihan innosta piukeena, kun sai noin hyvän numeron, silloin teki kyllä mieli kuristaa tuo ämmä, koska itse sain 79 pistettä ja numeroksi 4).
T:27
Mutta älä tosiaan ensimmäisenä syytä väärästä numerosta, vaan kysy opettajalta arviointiperusteita. Ne sillä on olemassa, ja ne voi viisastuttaa sinua tässä asiassa paljonkin. Tutustu jo valmiiksi liikunnan opetussuunnitelmaan, niin tiedät mitä lapseltasi on ylipäätään odotettu.
Muista myös, että voit kysellä vain oman lapsesi numerosta. Muiden luokkakavereiden numerot ei sulle oikeesti kuulu.
Ja nuo väitteet, että toisen opettajan kanssa ruotsi tai saksa nousi heti monta numeroa... Mistä me muut se tiedetään, että johtuuko nousu siitä opettajasta vai siitä, että oppilas suhtautuu toisen opettajan opetukseen aivan toisella tavalla. Molemmat on aivan yhtä mahdollisia.
vaikeeta ole, että kurssi toisensa jälkeen pitäis olla vitonen (ja sitten tuleekin nelonen). Open syykö se oli, että et osannut ilmeisestikään juuri mitään??? Ok, ehkä niille kavereillesi olisi myös pitänyt antaa nelkut, mutta ei tietystikään toisinpäin. Mä en muuten olisi päivääkään töissä paikassa, missä esimies käskisi antaa jollekin hyväksytyn vaikka pitäis olla hylätty! Ilmeisesti rehtorikin siinä talossa oli siis idiootti, ei vain oppilaat.
Niin ja ei sulle itsellesi sitten MISSÄÄN VAIHEESSA tullut mieleen, että a)pitäis lukea sitä ruotsia eikä käydä kaikki kursseja rimaa hipoen, b)oletkin liian yksinkertainen lukioon...
No se on nimenomaan rehtori joka asiaa sen jälkeen hoitaa jos juttu menee opettajaa pidemmälle. Muotia nykyään nuo huoltajien kantelut ja muut, ei me sentään jenkeissä asuta!
itselläni ei olisi varaa arvostella opettajien työskentelyä, ellei olisi näyttöä jostakin räikeästä ja selvästi laiminlyödystä hommasta.
Kyllähän se kertoo asenteesta tuleeko tunnille minihame ja nahkasaappaat jalassa vai tavallisissa urheiluvaatteissa.
Tekstit on poistettu netistä, mutta ehkäpä ne ilmestyvät johonkin blogiin tai keskustelupalstalle taas lähiaikoina...käsittelee samaa asiaa...
Onko kyseessä sama ilmiö kun Puhdistuksessa? Huomio - en ole jaksanut edes lukea koko kirjaa...kun taistelen vain tuulimyllyjä vastaan...tässä helvetillissä maailmassa, tässä arjessa...
vaikeeta ole, että kurssi toisensa jälkeen pitäis olla vitonen (ja sitten tuleekin nelonen). Open syykö se oli, että et osannut ilmeisestikään juuri mitään??? Ok, ehkä niille kavereillesi olisi myös pitänyt antaa nelkut, mutta ei tietystikään toisinpäin. Mä en muuten olisi päivääkään töissä paikassa, missä esimies käskisi antaa jollekin hyväksytyn vaikka pitäis olla hylätty! Ilmeisesti rehtorikin siinä talossa oli siis idiootti, ei vain oppilaat. Niin ja ei sulle itsellesi sitten MISSÄÄN VAIHEESSA tullut mieleen, että a)pitäis lukea sitä ruotsia eikä käydä kaikki kursseja rimaa hipoen, b)oletkin liian yksinkertainen lukioon...
jos opettaja on tuollainen kusipää. JA KYLLÄ EKALLA LUIN, MUTTA KUN ARVOSTELUPERUSTEET OLI TUO, NIIN EIPÄ ENÄÄ KIINNOSTANUT LUKEA KAKKOSELLA! Ja hei, jos rehtori ei olis tehnyt tuota, niin mä olisin vieläkin siellä vitun lukiossa opiskelemassa ruotsia..
Ja heh, en ole tyhmä. TURHA HAUKKUA SIELLÄ. Sä et voi vaan yhden aineen perusteella tehdä tollasia johtopäätöksiä, muut aineet oli 7-10 että revippäs siitä muru pieni!
Ja kuule, sain tehdä kovasti töitä, että edes sain ne "pakolliset vitoset". Siinä ei kuules paljoa naurattanut, ei todellakaan!
Taidatkin olla noita svedu mammoja, joille ruotsi on kaikki kaikessa, ei millään pahalla! Mulla ei ole mitään ruotsinsuomalaisia vastaan, ainoastaan heidän paskaa kieltään!
T:27
vähän yli 9, vaikka pitäisi olla 10. Ja on sentään lukiossa. Ääh..
Vai on sinun liikunyanumerosi SDP:n syy. Mites lääkkeet?
Luin ketjua ja huomasin toisenkin, jolla oli tämä sama ongelma kuin minulla: olin asianmukaisesti tunnille puettu, mutta en kalliisiin merkkivaatteisiin vaan edullisempiin saatuihin/perittyihin/kirpparilta/halpahallista ostettuhin vetimiin.
Meillä muuten oli pienellä paikkakunnalla helkutinmoinen SDP hegemonia. Jostain syystä puolueen jäsenien tenavat (työnantajakin tehdaspaikkakunnalla kaikilla sama) pärjäsivät kaikessa ihan mahdottoman hyvin - ainakin paperilla. Yh:n lapsella ei paljon ollut apua pärstäkertoimesta.
päästä kursseista läpi hyvillä numeroilla, vaikka olin NIIIIN suuttunut opettajalle ja näytit tämän murjottamalla ja lopettamalla sitten opiskelun... Eihän se ope siitä kärsinyt, että sä et päässyt läpi, vaan ihan sinä itse!!! Eli kuka olis voinut tehdä vähän toisenlaisia valintoja niin ei tarvitsisi nyt vuosikymmenen (vai kahden?) jälkeen asiasta kiukutella...
Ainakaan en tuntenut ketään, joka olisi kympin saanut ilman lentopalloharrastusta. Ei varmaan tarvitse mainita, että opettaja oli itse varsinen lentopallointoilija (kyseessä ns. lentopallopaikkakunta).
Kieltämättä itseäkin jäi risomaan, etten koskaan saanut kymppiä, vaikka kaikista Coopereista, lihaskuntoteisteistä jne. sain parhaat tulokset, olin innokas joukkuepelaaja etenkin jääpallossa ja jalkapallossa, hyvä suunnistaja jne. ja oli vieläpä ne hyvät urheiluvaatteetkin ;)
Itsellä yläasteen ruotsin numerot helposti panostamatta 10, 9 ja 8, eli laskeva suunta kylläkin. Mutta ysillä ei ollut mitään vaikeuksia saada kasia. Tämähän tarkoittaa, että perusasiat siihen mennessä opetetuista osasin. Sitten tulikin lukio ja ensimmäinen ruotsin kurssi. En tajunnut mitään! Siis tuntui, että noin vuosi-kaksi olisi jäänyt opetusta väliin, ei todellakaan jatkunut siitä, mihin yläasteella jäätiin. En muutenkaan kielestä kauheasti tajunnut, eikä tuo juurikaan motivoinut. Ruotsi olikin ainoa aine, josta jouduin uusimaan kursseja (2-3) lukiossa. Muissa aineissa ei ollut lähelläkään. Päätöstorkkarissa sentään numero 6. Yllätys oli, kun yo-kokeesta tulikin sitten vahva C. ELi taisi meillä oikeastikin olla vähän turhan kovat vaatimukset noiden ruotsin kurssien läpäisemiseen, jos yo-koe on huomattavasti helpompi läpäistä ja vielä ihan ok-arvosanalla. En kiistä, etteikö meillä olisi saattanut yläasteella jäädä jotain opettamatta peruskoulun oppimäärästä, sillä luokkamme oli vähän vaikea. Suurin osa ei mennyt lukioon. Mutta ei kai silti lukion kursseista pitäisi olla paljon vaikeampaa päästä läpi kuin yo-kokeesta, vaan samaa tasoa?
Sitten vielä yhdestä tyranniopettajasta. Englannin lukion maikka kyseessä. Englannissa mulla peruskoulussa aina helposti numero 9. Lukiossa oli vähän motivaatio-ongelmia koko lukion suhteen, enkä viitsinyt kotona tehdä mitään ja varsinkin pakollisten tehtävien palauttaminen yleensä viivästyi tai kaikkea en edes palauttanut. Nämä sitten vaikuttivat ymmärrettävästi numeroihin, mutta ei mua haitannut, kun ei silti ollut mitään ongelmia saada keskivertonumeroita. Yläasteen päättötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo 8,6 ja olisko lukiossa ollut kaikista aineista 7,85. Eli ei nyt hyvä, mutta ihan keskiverto. Englannissa ei ollut ongelmia saada kasia millään tavalla lukematta tai läksyjä tekemättä, kunhan joitain pakollisia tehtäviä palautti.
Sitten mulla oli parilla kurssilla yks opettaja, joka ei musta tykännyt yhtään. Sillä oli tapana ottaa silmätikkuja. En tiedä mikä mätti, kun en ollut edes mitenkään huono ko. aineessa. Koska yleensä tällaisilla oli ongelmia. Läksyjen tekemättömyydestäkään ei yläasteella tai lukiossa jäänyt kiinni, kun yleensä vastaukset käytiin luokassa läpi joko viittamalla tai sitten vuorotellen. Helppohan se oli vastaus kertoa kaikkia tekemättäkin, kun ei ne mitään kauheen vaikeita kuitenkaan itselle olleet. Ja kun jotain kysyttiin, niin pystyi viittaamaankin ja kertomaan siihen kysymykseen vastauksen, vaikka omassa kirjassa tai vihossa ei lukenut mitään.
No kuitenkin: yhdeltä kurssilta ko. opettaja heitti mut ulos, kun olin 4h pois selvitetyn sairauden takia. Raja tais olla 5h ja silloinkin yleensä opettajat hyväksyi, jos oli selvitettyjä poissaoloja tai sitten antoivat edes lisätehtäviä. Mutta tää vaan pisti mut kurssilta pihalle. Toinen kurssi saman opettajan kanssa: ei ollut jonkun kokeilun vuoksi koeviikkoa, vaan piti kaksi koetta kurssilla. Mulla meni kokeet omaan tasoon nähden huonosti: sain molemmista muistaakseni 6 1/2, minkään muun opettajan kanssa en koko lukioaikana saanut noin huonoja numeroita englannista. Ei siinäkään vielä mitään, mutta tehtävät palauttaneena ja ilman poissaoloja, keskivertoaktiivisuudella tunneilla olisin kuvitellut todistukseen saavani kurssista kuutosen. Mitä vielä, nelonenhan sieltä pamahti! Sen jälkeen sanoin opolle, että tuon opettajan kursseille en enää ole menossa ja katsottiin lukujärjestys niin, ettei tarvitse. Numeron sain korjattua toisen opettajan kanssa, kun olin kurssin kuitenkin hyväksyttävästi suorittanut. Olisinko jonkun lisätehtävän tehnyt vaiko kurssikokeen.
Ei se todellakaan aina ole opiskelijan omasta toiminnasta kiinni, jos tulee hylättyjä. Ja en todellakaan häiriköinyt tunneilla, haistatellut opettajille, tms. Vaikka tuo motivaatio oli lukiossa aika hukassa, niin suurimmaksi osaksi jaksoin tunneilla olla suht aktiivinen.
vaikeeta ole, että kurssi toisensa jälkeen pitäis olla vitonen (ja sitten tuleekin nelonen). Open syykö se oli, että et osannut ilmeisestikään juuri mitään??? Ok, ehkä niille kavereillesi olisi myös pitänyt antaa nelkut, mutta ei tietystikään toisinpäin. Mä en muuten olisi päivääkään töissä paikassa, missä esimies käskisi antaa jollekin hyväksytyn vaikka pitäis olla hylätty! Ilmeisesti rehtorikin siinä talossa oli siis idiootti, ei vain oppilaat.
Niin ja ei sulle itsellesi sitten MISSÄÄN VAIHEESSA tullut mieleen, että a)pitäis lukea sitä ruotsia eikä käydä kaikki kursseja rimaa hipoen, b)oletkin liian yksinkertainen lukioon...
että pääsin siis ylioppilaaksi 2004, eli tästä ei ole kauaa. Mullakin muut numerot 7-9, yks 10. Ja vain ruotsin kielen ja yhden enkun open kanssa ongelmia.
perusteluja kyseiselle arvosanalle. Itsekin olen kerran kysynyt ja ne perustelut olivat ihan pätevät. Ystävälliseen sävyyn kysymys ja jos vastauksessa ei ole kunnon perusteluja, viestiketju rehtorin tiedoksi. Liikunnassa niin kuin muissakin aineissa oppilaan asenne on valtavan tärkeä ja sitähän vanhempien on vaikea tietää.
t. ope
Lapsellani vaihtui kotitaluden opettaja lukukausien vaihteessa
joulutodistuksessa 9
kevättodistuksessa 7
Jäi harmittamaan kovasti koska numero tulee päättötodistukseen koska ei ottanut kyseistä ainetta valinnaiseksi.
Taidot kehittyivät lukuvuoden aikana, oli kotitehtäviä joista suoruitui tasolla 9-10. Olen itse ruoka-alan ammattilainen ja tehnyt myös opetustehtäviä.
Kotona on oppinut perustaitoja joten kyseessä ei ole tyyppi joka on tasoltaan seiskaa.
Kasin olisin vielä niellyt mutta kahden numeron pudotus on aika rankka. En tiedä vielä valitanko.
ihan uusia puolia kultamussukastasi ja hänen taidoistaan... Voi olla, että ne kaikista pahimmat ei nimittäin tule omassa keittiössä valvovan silmäsi alla esille.
Mutta ehkä on katu-uskottavampaa olla kysymättä ja alkaa julistaa vaan sitä, miten koululaitos on perseestä ja kyseinen ope hitler... :)
Puuttuako epäoikeudenmukaisuuteen kun sitä näkee vai katsoa läpi sormien. Kyllähän koston pelossa on tullut omiltakin lasten opettajilta katsottua kaikenlaista... Toisaalta sitten olisi hyvä puuttua asiaan, että toisille ei kävisi samalla tavalla.
Tuosta lasteni opettajista. Luokalla on ollut tyttö, jota parikin opettajaa on ilmiselvästi vähän syrjinyt. Tyttö on ujo, arka. Kotikaan ei taida olla niitä kaikkein lämpimimpiä. Opettajat, jotka ovat hyvää pataa keskenään ovat mm. puhuneet lapselle aika ikävästi.