Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi sopiva häälahjasumma, kun tilanne on tämä:

Vierailija
05.08.2009 |

- olen kaaso, ja minulta menee polttareihin omaa rahaa n. 60 euroa. Pukuni maksan itse, se on noin 100 euroa.

- lisäksi muu perhe tarvitsee uutta vaatetta ko. juhliin muutaman kympin edestä

- hääpari toivoo lahjaksi rahaa, mutta me emme ole mitenkään rikkaita, joten nämä häät syövät aika paljon meiltä rahaa jo muutenkin

- meitä on 5 henkeä, 3 aikuista ja 2 lasta (vanhin lapsi menee pitopalvelulle "aikuisena".

Eli mikä olisi sopiva lahjasumma?

Satasta turha edes ehdottaa... : (

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole vieras. mielestäni ei tarvitse antaa enää lahjarahaa. Toivottavasti hääpari muistaa kaasoa ja muita häätyöläisiä.

Vierailija
2/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun kesken meillä kiertää yleensä lista, johon laitetaan 10 euroa per perhe. Eikä kukaan ole koskaan ruikuttanut, että summa olisi liian pieni. Eihän vieraiden tarvi tarjoiluja maksaa... (Mutta näin yksin lahjaa laitettaessa en kyllä kympin kanssa lähtisi)

Ei varmaan kukaan kehtaakaan ruikuttaa - mutta tuollainen 10 euroa/perhe -meininki on mielestäni aika ala-arvoista. Me vähävaraisena opiskelijapariskuntanakin hankimme sukulaisille omat lahjat, emmekä piiloudu sukulaisten selän taa.

Joo, häitä ei vietetä lahjojen takia, tiedän ja todella olen sitä mieltä. Kuitenkin lähipiirissämme pidetään yleisesti nolona sitä, että erittäin hyvätuloinen "sukuhaara", kolme perhettä (jossa kaikki 6 aikuista tienaavat ehkä 4000-5000 euroa kuussa) aina juhlatilaisuuksissa "lyöttäytyy yksiin" ja hankkii n. 30-50 euron arvoisen yhteislahjan. Itsekin saimme häälahjaksi tältä porukalta lahjan, jonka normaalisti antaisi yksi perhe.

Joo, ei todellakaan kuulu tapoihin ryhtyä arvostelemaan lahjaa sen antajalle. Jos lainaamani viestin kirjoittaja kuitenkin kuvittelee toimintamalliaan asialliseksi, se ei sitä ole. Lähinnä ahneutta ja pihiä luonnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se homma maksoi jo niin paljon, etten enää raaskinut laittaa häälahjaan paljon. Minäkin olin vielä opiskelija, tosin samaan aikaan jo työelämässäkin, mutta varat vielä vähissä. Uusi mekko, polttarit ja sata tapaamista matkakuluineen sekä valtavat puhelinlaskut. Tuntui, ettei siinä enää tarvi lahjaan panostaa. Kun kuitenkin kasasin suuren porukan lahjan myös, hommasin sen lahjan, paketin, kortin ja ne rahat, niin itse laitoin lahjaan vain jotain kympin, jolla tasoitin summan sopivaksi. Ja tingin hinnasta myyjältä.

Joka tapauksessa jälkikäteen tajusin vasta millaista kyykytettynä olemista se kaasona oleminen oli, joten eipä harmita, etten enempää tuhlannut.

Vierailija
4/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me annetiin 2vk las palmas matka +500 euro, oli tosi tyytyväinen.

Vierailija
5/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsian velvoittaa kaason maksamaan oman pukunsa? Kyllä nyt vaan niin on, että jos pyytää ystäväänsä kaasoksi maksaa tälle KAIKEN: puvun, kampauksen, meikit, juhlakengät.

KAASO EI MAKSA ITSE YHTÄÄN MITÄÄN.

Ihan juntti morsian jos laittaa sinut maksamaan, huh huh!

Ei kyllä mitään käytöstapoja jos edes kehtaa pyytää toista kaasoksi ja vielä kysyä, että voiko tämä maksaa pukunsa itse, voi tsiisus...

Vierailija
6/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin olin tarjoutunut maksamaan kaason puvun, mutta hän laittoi jonkun jonka löysi kaapistaan.

Sitä en tiedä paljonko polttareihin meni. Mielestäni ihan ok jos bestman ja kaaso eivät anna mitään lahjaa, heidän työpanos on niin iso.

Toki en sitten halunnut antaa kovin arvokasta vastalahjaakaan.

Vierailija
7/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morsian velvoittaa kaason maksamaan oman pukunsa? Kyllä nyt vaan niin on, että jos pyytää ystäväänsä kaasoksi maksaa tälle KAIKEN: puvun, kampauksen, meikit, juhlakengät.

KAASO EI MAKSA ITSE YHTÄÄN MITÄÄN.

Ihan juntti morsian jos laittaa sinut maksamaan, huh huh!

Ei kyllä mitään käytöstapoja jos edes kehtaa pyytää toista kaasoksi ja vielä kysyä, että voiko tämä maksaa pukunsa itse, voi tsiisus...

Häitä, tapoja ja ihmisiä on erilaisia...

Olen ollut kaksi kertaa kaasona, eikä kumpikaan morsian ole pukua maksanut! Muita juttuja (kampaus tms.) olen saattanut saada. Minusta on ihanaa olla kaasona rakkaille ihmisille, antaa heille aikaa ja panostani. Lahjaksi olen vienyt silti jotain, vaikka käyhä kotiäiti olenkin.

Vierailija
8/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin olin tarjoutunut maksamaan kaason puvun, mutta hän laittoi jonkun jonka löysi kaapistaan.

Sitä en tiedä paljonko polttareihin meni. Mielestäni ihan ok jos bestman ja kaaso eivät anna mitään lahjaa, heidän työpanos on niin iso.

Toki en sitten halunnut antaa kovin arvokasta vastalahjaakaan.

se työpanosko ei sitten ollut arvokas??

Vierailija
9/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut 30-50 euroa sopiva summa. Tai sit hankit jonkin edullisen lahjan, ihan joku 20 arvoinen ok. Tai vaikka nuo jonku ehdottamat leffaliput + lahjakortti esim. johonkin kivaan hampurilaispaikkaan. Hampurilaispaikat suht edullisia ja sopii mielestäni leffailtaan. Leffaa ennen tai leffan jälkeen tarvi mihinkään hienoon ravintolaan mennä. Toki jos hääpari tosikko hienostelijapari, nii sit ehkä ei... Tai askartelet jonkin muiston. Esim ostat molemmille kankaiset kauppakassit ja koristelet ne kivasti ja henkilökohtaisesti.

Vierailija
10/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no olisi minusta vähän outoa antaa ulkomaan matka lahjaksi kaasolle ja bestmanille, kun he itse laittoivat meille 30 eur.

Toki löysin kivan lahjan, josta he pitivät sopi heidän harrastukseensa, enkä siinä ihan tuolla summalla selvinnyt. Toki alkuun oli mielessä sellaiset noin 100 eur maksavat muistamiset. Näin jälkeenpäin olisi ehkä pitänyt ne hankkia.

Vierailija
11/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puvut vain silloin jos morsiusparilla itsellään on jotain vaatimuksia puvuille esim. teeman vuoksi.

Me maksoimme kaasoille kampaukset. Ja lisäksi siis kaasot ja bestman saivat lahjan.

En odottanut kaasoilta oikeastaan lahjaa lainkaan. Heidän työpanoksensa oli minusta jo riittävä lahja.

Vierailija
12/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet tavallaan töissä kaasona, joku 50 e riittää ihan hyvin.

Vierailija
13/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin kaaso niin en kyllä mitään erillistä lahjaa antanut vaan se minun panokseni häihin ja polttareihin oli se lahja. Jos nyt kuitenkin haluatte antaa niin mielestäni teillä joku max. 50e on sopiva summa. :) Teethän kuitenkin jo muutenkin paljon ja polttareihinkin menee jo paljon rahaa.

Vierailija
14/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet tavallaan töissä kaasona, joku 50 e riittää ihan hyvin.

Koska olen tehnyt työtä näiden häiden eteen ihan sikana (askarrellut kutsut, järkännyt polttarit, ollut suunnittelemassa ja pukusovituksissa mukana, hoidan juonnot ja ohjelman, kuskaan morsianta hääpäivänä...)

Vierailija
15/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun kesken meillä kiertää yleensä lista, johon laitetaan 10 euroa per perhe. Eikä kukaan ole koskaan ruikuttanut, että summa olisi liian pieni. Eihän vieraiden tarvi tarjoiluja maksaa... (Mutta näin yksin lahjaa laitettaessa en kyllä kympin kanssa lähtisi)

Vierailija
16/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hääparille sellainen kuvakirja hääkuvista... Maksaa jotain alle 40 euroa, mutta on parille varmasti arvokkaampi ja kivempi, kuin raha!

Siihen polttari ja hää kuvia.

Vierailija
17/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne kaasot ilmaiseksi töitä tee. Me annettiin kaasolle ja bestmanille parin sadan euron kellot ja kylpylälahjakortit kiitokseksi avusta.

Kummallista tuo, jos jouduit itse puvun ostamaan? Minä ostin kaasolle myös mekon.

Vierailija
18/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan paikallaa, että juuri kaasoille ja bestmaneille morsiuspari vielä sanoisi, että kiitos teidän lahjanne (aika, työ) on suuri ja muuta lahjaa emme kaipaa. Selkiyttäisi tilannetta kaikkien kannalta.

Jos haluat rahalahjan antaa, niin anna sitten max 50 euroa. Myös kuvakirja esim. häävalmisteluista olisi ihan hauska, persoonallinen.

Vierailija
19/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuvakirjaidea oli mielestäni hyvä tai sitten vaikkapa leffaliput ja lahjakortti johonkin ravintolaan. Jotain yhteistä tekemistä hääparille.

Mulle ei kaasona maksettu pukua eikä mitään muitakaan lahjoja, enkä niitä kyllä odottanutkaan.

Vierailija
20/24 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne kaasot ilmaiseksi töitä tee. Me annettiin kaasolle ja bestmanille parin sadan euron kellot ja kylpylälahjakortit kiitokseksi avusta. Kummallista tuo, jos jouduit itse puvun ostamaan? Minä ostin kaasolle myös mekon.

Minä ainakin tein kaason hommat ihan "ilmaiseksi", eli en saanut mitään lahjuksia. Itse taas aikoinaan ostin kaasolle pienen muiston, bm:t muistettiin myös.