Osittainen hoitovapaa - kuka tietää?
Työnantajalla ja minulla on eri näkemys päivittäisesta työajastani osittaisella hoitovapaalla. Työnantajani ehdotus ei sovi minulle, koska se ei lyhentäisi lasten hoitopäivää. Minun ehdotukseni ei sovi heille, koska se vaikeuttaa töiden sujumista.
Mitä tällaisessa tilanteessa tehdään? Googlaamalla löytyi vain, että työajasta sovitaan työnantajan ja työntekijän kesken, ja päivää lyhennetään joko alusta (kuten työnantaja ehdottaa) tai lopusta (kuten minä ehdotan).
Jos sopuun ei päästä, niin mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Kokopäivätyö? Uusi hoitovapaa?
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tilanteesta?
Kommentit (17)
Meillä kans nihkeää. Ratkaisu se, että mies on osittaisella hoitovapaalla enkä minä. Elämä on.
Yleisimmiten osittainen hoitovapaa tarkoittaa 6 tunnin työpäivää. Työnantajalla on oikeus sanella työajat, valitettavasti. Työnantajalla on oikeus kieltäytyä antamasta osittaista hoitovapaata, jos se on mahdotonta järjestää.
Uutta hoitovapaata et voi hakea, eikö sitäkin voi hakea vain kerran. Eli sinulla edessä joko työpaikan vaihdos. (Itse en palkkaisi uutena sellaista, joka jää osittaiselle hoitovapaalle kovinkaan helposti)
hoitovapaa ei ole subjektiivinen oikeus, työnantaja voi sen vaikka evätä, kuten minulle meinasi tapahtua.
hoitovapaasta EI aiheudu työnantajalle kohtuutonta haittaa ja/tai hankaluutta, ON se myönnettävä työntekijälle. Eli paras tapa varmistua ettei haittaa aiheudu on selvittää onko saman työnantajan palveluksessa oleva ollut osittaisella hoitovapaalla. Jos on ollut, ei siitä todennäköisesti aiheudu kohtuutonta haittaa. Työntekijän on ilmoitettava väh. kahta kuukautta ennen vapaalle jääntiä. Jos osittaisesta hoitovapaasta ei päästä sopuun, työntekijän ehdotus toteutuu.
Käykääs vakuutusyhtiö Turvan sivuilla kahteleen josko sieltä löytys toi pykälä. Minä soitin omaan ammattiliittoon ja sain heiltä Turvan tekemän paperin osittaisesta hoitovapaasta. Ja minä teen osittaista hoitovapaata niinkuin minä työnantajalle esitin.
eli olin perjantait kotona lasten kanssa. Ja neljänä päivänä normaali työaika. Sopi hyvin työnantajalle ja se oli mun oma ehdotus että olisin yhden koko päivän. Työnantaja halus, että on aina sama viikon päivä eli perjantai.
aamusta ei voinut tulla myöhemmin (klo 7.30) ja lyhemmät iltapäivät olis periaatteessa molemmille passannut, mutta melko usein töistä lähtö sovittuun aikaan kuitenkin oli vaikeaa. Oli reilusti sovittiin aina kokonainen työpäivä, kun olin poissa.
Miten sen toteuttaa niin se ei ole Kelaa kiinnostava.
Itse tein lyhennettyä päivää ja jäi kesälomasta palkka pienemmäksi VAIKKA tekisin enempi tunteja kuin henkilö joka on 14 kokonaista päivää kuussa.. :(
Eli kannattaa katsoa että vaikka olis osittaisella niin työpäiviä (kokonaisia) tulee riittävästi!
Sinä tekisit kokonaisia päiviä ja yhden vapaan? No, onnistuisiko olla kotona maanantai tai keskellä viikkoa?
Minusta joustavuus työnantajalla kannattaa koska se motivoi työntekijää!
Lyhennetyssä päivässäkin saattaa päivälle tulla lisätunteja jolloin voit tehdä esim. kotityöt ennenkö lapset on kotona ja näin sinulla on aikaa enempi lapsille, pienellä kierteellä katsottuna. ;)
Mutta toivottavasti löydätte sopivan tavan, miksei vaikka testaamalla erilaisia tyylejä?
Osittaisella hoitovapaalla oleva saa ihan samalla lailla kesäloman palkan kuin 14 päivää tekevä. Ei se 14 päivää tekeväkään saa samaa kuukausipalkkaa kuin jos tekisi töitä kokopäiväisesti. Kesäloma-ajan palkka on ihan sama, kuin jos olisi töissä.
Tosin vaikka tekee 4-päiväistä viikkoa, niin lomalla ei voi olla pidempään kuin kokonaista viikkoa tekevät, vaan lomaoikeus tavallaan lasketaan viikkoina, eli meillä 30 päivän lomaoikeudella lomailet 6 viikkoa (lauantai lasketaan myös) riippumatta siitä onko työviikkosi 4 vai 5 päivää.
Miten sen toteuttaa niin se ei ole Kelaa kiinnostava. Itse tein lyhennettyä päivää ja jäi kesälomasta palkka pienemmäksi VAIKKA tekisin enempi tunteja kuin henkilö joka on 14 kokonaista päivää kuussa.. :( Eli kannattaa katsoa että vaikka olis osittaisella niin työpäiviä (kokonaisia) tulee riittävästi! Sinä tekisit kokonaisia päiviä ja yhden vapaan? No, onnistuisiko olla kotona maanantai tai keskellä viikkoa? Minusta joustavuus työnantajalla kannattaa koska se motivoi työntekijää! Lyhennetyssä päivässäkin saattaa päivälle tulla lisätunteja jolloin voit tehdä esim. kotityöt ennenkö lapset on kotona ja näin sinulla on aikaa enempi lapsille, pienellä kierteellä katsottuna. ;) Mutta toivottavasti löydätte sopivan tavan, miksei vaikka testaamalla erilaisia tyylejä?
Palkan saa kokonaan ja loman täytenä jos on 14 päivää kuussa töissä. Äitiyslomallakin loma kertyy kokoajan vaikkei töissä ole.. ;)
Jos tekee osittain työtä ja työmäärä suurempi kuin jos on 14 päivää tasan töissä niin palkkakonttori sanoo ettei makseta silti isompaa palkkaa, vaan voittaja on työtä vähempi tekevä 14 päivää kuussa vääntävä! :D
Äitiyden EI PITÄISI olla lain mukaan mikään heikennys mutta kummasti palkkakonttorini väitti ettei makseta palkkaa kokonaan koska en ole ollut 14 täyttä päivää kuussa.
Eli JOS olisin osittaisella ollut kokonaisilla päivillä ja pitänyt vaan huolen työpäivien määrästä niin olisin saanut kokonaisen palkan.
Ja pääluottamusmies sanoi että jos palkkakonttorinrotta niin väitti, niin se menee niin..
Lomaoikeus taas tulee sen mukaan mitä on töissä. Pekkasetkin kertyy samoin. 2+1.
Jos meillä sopparissa puhutaan että tarttee tulla kuussa 14 päivää niin kyllähän se vaikuttaa tekeekö 4 vai 5 päivää töitä, että tulee riittävä määärä työpäiviä.
Minulle ei tullut, ja palkka tuli osittain.
Mutta se mitä itse epäilen työpaikkani laistaneen on se että vaikka olen osittain töissä niin silti äitiyttä ei voi katsoa miinustamisen arvoiseksi asiaksi!
Jos työmäärä on n. 30 h ja tavallinen työmäärä 40 h ja pitää yhden vapaan viikossa (plus yksi lyhyt) niin eikö teistä tunnu kummalta jos pitää vielä laskea että tällä viikolla tarttee olla koko viikko töissä että saa 14 työpäivää?
Eli kusettaako palkkakonttorini kuitenkin (koska tavallaan pakottaa minut tilanteeseen että en voi pitää viikkovapaata -tai se näkyy rahassa ((jota ei voi taas tehdä äitiyteen vedoten)))?
Olen äitiyslomalla jälleen ja vanhaa osittaista hoitovapaata muistelen katkeruudella, koska kontapäänkautta opin että nyt seuraavalla minulla olisi mahdollisuus saada täysi palkka kesälomasta JOS teen päivät erilailla -eikö se ole hyvät siskot jonkunasteen syrjintää?
9
Meillä on toteutettu aina siten, että ollaan neljä täyttä työpäivää viikossa töissä. Eikö sellainen järjestely toimisi?
hoitovapaa ei ole subjektiivinen oikeus, työnantaja voi sen vaikka evätä, kuten minulle meinasi tapahtua.
Jos lapsi ei ole vielä täyttänyt 3v?
Jos lapsi ei ole vielä täyttänyt 3v?
työnantaja voi evätä sen, jos töiden puolesta järjestely ei käy. Kaikissa töissä ei voi osittaista hoitovapaa soveltaa.
Silloin se saattaa mennä noin. Itse ole aina ollut kuukausipalkkainen ja lomapäivät kertyy kaikista niistä kuukausista kun on ollut 14 päivänä töissä, riippumatta päivän pituudesta.
Kannattaa varmaan liitosta tarkistaa miten tuo palkka pitäisi laskea. Joskus palkkakonttorissa ei ole palkan laskennan ammattilaisia kuitenkaan.
esim. eräs kaverini maksaa firman laskut ja laskee myös palkat. Tässä päivänä eräänä sanoi että tietenkin maksaa lopputilin kesken kuukauden irtisanoutuneelle samana päivänä, kuin muillekin maksetaan palkka, vaikka laki sanoo ihan yksiselitteisesti, että lopputili on maksettava viimeisenä työpäivänä tai muuten palkansaaja on oikeutettu ylimääräiseen korvaukseen. Hän ei ainakaan ole perehtynyt mihinkään palkanlaskennan sopimuksiin.
Palkka tulee parin viikon välein.
Ja nimenomaan epäilyttää miten yhdellä tavalla hoitovapaan voi saada täydellä palkalla ja toisella sitten palkka jää pieneksi.
Aikanaan laitoin liiton lakimiehelle sähköpostia ja hän sitä ihmetteli ja pyysi tarkistamaan kannan pääluotolta joka sitten sanoi että palkkakonttori tietää nää asiat.
Olisi tässä vielä muutama vuosi aikaa tarkistaa asia. On jäänyt mieleen vaanimaan.
jos työnantaja ja työntekijä eivät pääse sopimukseen osittaisen hoitovapaan toteutustavasta, lyhennetään vuorokautinen työaika 6 tuntiin. Työnantajan ei siis ole pakko suostua esim. lyhennettyyn työviikkoon, vaikka työntekijä sitä esittäisi.
Oma työnantajani ei suostunut lyhennettyyn työviikkoon vaikka sitä esitin, joten sovimme että teen 6-tuntista työpäivää. Työajat sovittiin yhdessä - se ei ole työnantajan sanelua, vaan molempien näkemys on huomioitava (tämän varmistin ammattiliitosta). Minulla työaikaa lyhennettiin päivän lopusta kuten halusin.
Ainakaan omalla työpaikallani työpäivän lyhentäminen 6 tuntiin ei vaikuta vuosiloman kertymiseen tms. vaan se kertyy ihan samalla tavalla kuin kokopäivätyössä. Varmistin asian palkanlaskijalta hyvissä ajoin ennen kuin hain osittaista hoitovapaata. Tosin olen kuukausipalkkalainen - en tiedä onko sillä merkitystä.
Ja työnantajalla pitää olla tosi hyvät perusteet jotta hän voisi evätä osittaisen hoitovapaan, joten en usko että kovin moni lähtee sitä edes yrittämään. Kyllä tässä suhteessa laki on vahvasti työntekijän tukena. Lain ainoa heikkous on tuo epämääräisyys käytännön toteutuksen sopimisesta.
Siirryn käyttämään osittaista hoitovapaata ja teen siten 6-tunnin työpäiviä 5 päivää viikossa. Täten kuukausipalkastani vähennetään 20%, koska teen vain 80% työajastani.
Osaako kukaan neuvoa, miten loma-ajan palkka sitten menee? Minulla on ensi kesälle täydet 30 päivää kesälomaa. Maksetaanko tältä loma-ajalta kuitenkin palkka minkä mukaan? (sen 80% palkan mukaan vai sen täyden palkan mukaan, joka oli ennenkuin siirryn käyttämään osittaista hoitovapaata)?
Käsittääkseni loma-ajan palkka maksetaan sen suuruisena, mikä kuukausipalkka on ollut lomalle jäädessä. Jos siis teet kesäkuun 80 %:n palkalla ja jäät heinäkuuksi lomalle, palkkasi maksetaan myös heinäkuulta 80 %:sesti.