Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko muista haikeaa lopettaa imetys?

Vierailija
03.08.2009 |

itse koen sen jotenkin haikeaksi ja "luopumiseksi". tuntuu hassulta, kun sehän nyt on ihan luonnollista, että lapset kasvaa ja aika menee eteenpäin. asioista pitää luopua, ikävä kyllä. aikanaan elämästä ja kaikesta. miksi tulee näin surullinen olo.

vielä en edes haluaisi lopettaa, mutta koko ajan tuntuu että on jonkinlainen sosiaalinen paine lopettaa. nyt kun vauva on täyttänyt vuoden.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui joteinkin, että vauva ei ole enään vauva, eikä äitistä enään niin riippuvainen.

Vierailija
2/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan erityisesti keskimmäisen kohdalla kun hän oli vuoden ikäinen kun imetys lopetettiin ja meillä oli tietty paikka ja tyyny jonka päällä imetin. Kun päätös oli tehty niin oli todella rankkaa kun pikkuinen kantoi tyynyä äidille että nyt olis imetyksen aika :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tuntui jotenkin lopun alulta...nyt naurattaa=)

Vierailija
4/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi tai äiti ei sitä halua. Jos lopettaa imetyksen vain pelkän sosiaalisen paineen takia, niin se saattaa kyllä jäädä äitiä kaihertamaan pahastikin.

Minä siis kannustan ehdottomasti jatkamaan, jos itse vielä haluat jatkaa ja lapsikin viihtyy tissillä!

Vierailija
5/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä edes ole koskaan saanut lopetettu ekalla yrittämällä vaan olen panikoinut ja antanut rintaa uudestaan. Viikon päästä lopettamisesta on jo olo helpottanut ja kuukauden päästä tuntui ihan hassulta miksi moisen asian vuoksi piti itkeä ja päätös on tuntunut hyvätä. Olen imettänyt lapset n. 1,5 -vuotiaiksi.

Vierailija
6/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet ensimmäinen ihminen joka kannustaa jatkamaan. yleensä kuulen päivittelyä, tai ihmettelyä ja enkö jo ole lopettanut.

eihän tuo enää pikkuvauva ole, tarkemmin 1 v 3 kk. imetän illalla ja aamulla, eli 2 kertaa vuorokaudessa. ennen kokonaan lopettamista aion vähentää vain aamuimetykseen.

musta tuntuu että on kauheat paineet lopettaa, kun lapsella on jo yli vuosi ikää. samalla se tuntuu haikealta, en ehkä oikeasti ihan vielä haluaisikaan lopettaa. mut ehkä se tuntuu haikealta joka tapauksessa, ajankohdasta riippumatta.

ap

Vierailija
7/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla ei ole muuta syytä lopettaa kuin ulkoinen paine, niin mä ainakin jatkaisin vaikka vuoden loppuun asti jos se itsestä hvyältä tuntuu.

Mua harmittaa kauheasti kun jouduin luopumaan esikoisen imetyksestä 14 kk iässä. Tulin yllättäen raskaaksi ja mulla on iso keskenmenoriski. Imetys kun supistaa jonkun verran kohtua.

Vierailija
8/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse imetin niin kauan kun omat lapset vaan suostuivat imemään. Esikoinen teki tissilakon täyttäessään 7kk. Pari päivää myöhemmin tein positiivisen raskaustestin. Liekö tuo vaikuttanut asiaan. Kuopusta imetin 10kk, myöskin nuorempi lopetti ihan itse tissittelyt. Haikea mieli jäi, olisin itse tahtonut imettää kumpaakin pidempään, vaikka tuo 10kk olikin jo aika hyvä aika. Siitä sai pian siirryttyä tavalliseen maitoon.

Kyllä sitä imetyksen loppumista niin kovin suri että huhhei. Jokainen imettäköön niin pitkään kuin itsestä ja lapsesta tuntuu hyvältä.

Vierailija
9/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kyl niitä aina välillä kuulee, aattelee varmaan että unohdan jollei välistä sano.

Tyttö nyt 1v10kk ja aattelin antaa itse vieroittua, kun on siihen valmis. :)

Vierailija
10/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tosiaan alkanut nauttia äitiydestä.

Kolme kertaa pakkoimetystä noin 3 kuukautta.

Vierailija
11/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tiedän muutaman ihmisen, jotka ovat lopettaneet imetyksen ennen kuin olisivat oikeasti sitä itse halunneet, ja he ovat jälkikäteen olleet hirveän pahoillaan siitä.

Varmastihan imetyksen lopettaminen on aina haikeaa, mutta on se helpompaa sitten, kun siihen on itsekin valmis.

Musta on kyllä aika surullista, että meidän kulttuurissa ihminen joutuu jotenkin puolustelemaan sitä, että imettää yli yksivuotiasta. Sehän on ihan yhtä luonnollinen asia kuin alle yksivuotiaankin imettäminen.

-5-

Vierailija
12/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ajattelevat, äläkä korvaa lotkauta! Imetys on ihan äidin ja vauvan välinen juttu, tietysti voit jatkaa niin kauan kun hyvältä tuntuu :)

Ihmisen lajinmukainen vieroitusikä on 2-7-vuotta, ja monet luonnonkansat imettävät 2-3-vuotiaita ihan yleisesti. Suomessakin 1900-luvun alussa puolet 2-vuotiaista on ollut rintaruokinnassa. Lansimaissa tuntuu vaan vanhemmilla olevan niin kiire jonnekin, että vauvoistakin pitäisi kasvaa isoja mahd. nopeasti...

Eli aivan luonnollista tuo on, ja muutaman kerran päivässähän lapsi vain käy tissillä eli saa varmasti monipuolisesti muutakin ruokaa:)

Onnea valitsemallasi tiellä;)

Vierailija
13/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko että 2-vuotiaaksi imetän, mutta ehkä hetken aikaa vielä.

kiitos kannustavista viesteistä.

ap

Vierailija
14/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, osittaisimetyksellä ollaan menty ja pääasiassa ravinto on mennyt pullosta, mutta imettänytkin olen sen vähän mitä on tullut. Vaan ei vauvalle kelpaa enää, pullo on kivempi. :((( Olisin halunnut jatkaa edes pari kuukautta vielä.

Vierailija
15/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot kyselijöille, että lopetatte sitten kuin joko sinä tai vauva niin haluatte.

näin me olemme tehneet. esikoista imetin 2v3kk kunnes tulin raskaaksi ja tätä pientä sitten vain 1v10kk, kun en enää jaksanut enempää. on se silti haikeaa, kun tyyppi ehdottelee vielä kuukaudenkin jälkeen, että "tssiä" ja näyttää suutaan sormella. :)

Vierailija
16/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotias on kuitenkin niin kauhean pieni verrattuna 1½-vuotiaaseenkin.

Vierailija
17/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, voithan mennä vaikka taaperoimetyslistalle, veikkaan että siellä on paljon samanlaisessa tilanteessa olevia äitejä.

Vierailija
18/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti jatkat vielä imettämistä.

minä imetin 3 v 10 kk asti. sitten tuntui oikealta lopettaa.

Vierailija
19/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetin ekaa 2v4kk, tokaa 2v2kk ja kolmas on nyt vasta kuukauden ikäinen etten nyt tiedä vielä kauanko tämä jatkuu. Mulla imetyksen loppuminen ei ole ollut kovinkaan haikeaa koska olen jo ollut raskaana siinä vaiheessa ja isompi on luopunut rinnasta ihan itsekseen. Ja hampaat ovat isoilla ehjät vaikka imetin 2v molempia yölläkin. Äidinmaito ei ole kariesoivaa toisin kun mehut ja makeat herkut.

Vierailija
20/20 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kahdesti ollut haikeaa, kahdesti ei.

Kahden vanhimman kanssa ei ollut haikeaa sikäli, että molemmat itse vieroittivat itseään rinnalta.

Esikoinen kieltäytyi tissiltä ollessaan 3 kk.

Tokaa imetin 8 kk, ja sitten alkoi vieroksumaan rintaa.

Kolmannen kanssa olin ajatellut pidempää imetystä, mutta sairastuin (eräs fyysinen pitkäaikaissairaus) vauvan ollessa 2 kk:n ikäinen :(

Lääkäri (joka kyseistä sairauttani tutki, diagnosoi ja hoiti) kielsi imettämisen, ja antoi ehdoksi lääkitykselle, että imetys on lopetettava :( Tuo oli kova paikka mulle, mutta kivut olivat niin h*****lliset, etten voinut olla ilman lääkkeitä :(

Neljättä olisin halunnut imettää pitkään, mutta mulle sattui paha tapaturma vauvan ollessa 2 kk :(

Fyysiset kivut olivat elämäni kamalimmat, ja henkisesti elin muutoinkin raskasta vaihetta= maidontulo loppui kuin seinään.

Enkä "vamman" (mikä siis tapaturmasta tuli) vuoksi olisi ehkä edes pystynyt imettämään, ja lääkitys oli lähes huumaava, joten ei siksikään.

Viidettä lasta toivotaan, ja toivottavasti silloin kykenen imettämään pidempään, silleen että sekä äiti että vauva ovat tyytyväisiä ;)

Kannustan jatkamaan imetystä!

Älä välitä mitä muut sanovat tai ajattelevat.

Sun asiasi on, kauanko imetät, joten sano suoraan ihmettelijöille, että "teen kuten parhaakseni näen" tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi