Onko sinulla ollut eroa tyttö- ja poikaraskaudessa?
Kaikki raskaudet ovat tietty erilasia, mutta kiinnostaisi kuulla oletteko liittäneet joitain oireita/oireettomuuksia siihen että odotatte tyttöä/poikaa.
Meillä on kaksi poikaa ja molemmat raskaudet etenivät samalla lailla. Nyt kolmas raskaus on vasta alussa, mutta tutta pahoinvointia ei vielä ole (poikien kohdalla alkoi jo ennen positiivista raskaustestiä). Jotenkin epäuskoinen olo että masussa on ketään kun pahoinvointia ei kuulu :)
Kommentit (13)
Kyllähän ne erilaisia olivat. Minulla raskaudet olivat kuin suoraan oppikirjoista, ihan täysin tyttö ja poikaerot.
Pojasta:
- pieni siro maha, ei näkynyt takaapäin
- kuvotusta, hajuherkkyyttä
- iho kukoisti
- teki mieli suolaista
Tytöstä:
- oksentelua, migreenejä
- jatkuva makeanhimo
- finnejä naama täynnä
- turposin kuin elefantti vaikka saman verran painoa kuin poikaraskaudessa
- maha levisi sivuille ja näkyi takaapäin hassusti
- hiivatulehduksia jatkuvasti
- olin ruma kuin saapas (turvonnut, finninen, hiukset huonona ym)
Pojasta himoitsin vähän enemmän makeaa kuin tytöstä. Tytöllä taas ehkä (suolaisiin) ruokiin erilaisia himoja enemmän
niin teki mieli makeaa ja poikaa odottaessa suolaista.
alkuraskaudessa kova palelu ja väsymys, ei pahoinvontia. Jokaisessa raskaudessa vatsa ns. poikavatsa ja harjoitussupistelut alkaneet viikolta 28.
Tässä viimeisimmässä raskaudessa kuitenkin paino nousi vain 6 kg, edellisissä 20 kg - nyt ei siis ollut jatkuva nälkä. Samoin viimeisimmässä raskaudessa ihon ja hiusten kunto on ollut selkeästi huonompi ja rinnat todella kipeät koko raskausajan - ekoissa raskauksissa rinnat kipeät vain alkuraskaudessa.
Kolme poikaa ja raskauksissa löytyy niin yhtäläisyyksiä kuin erojakin. Hiukan jo noiden iho-ongelmien ja rintojen arkuuden vuosi kuvittelin, että kolmas lapsi olisi tyttö, mutta eipä ole.
Vielä erona se, että kolmannessa raskaudessa en ole turvonnut kesäkuumalla, vaikka olen ollut ihan vastaavilla viikoilla, rv 25-35, kesäaikaan kuin kahdessa ekassakin raskaudesssa. Niin, ekassa raskaudessa oli kovat liitoskivut, kahdessa viimeisimmässä ei.
ollenkaan liitoskipuja.
muutoin ei eroa raskauksissa paitsi tyttöjä odottaessa naama meni kamalannäköiseksi. finnejä tuli aika paljon silloin ensimmäisinä kuukausina.
Poikien aikana iho on ollut älyttömän hyvä, jopa parempi kuin normaalisti.
Niin se vaan menee että tyttö vie äidiltä kauneuden ;)
kahden tytön odotus oli kaikin puolin rankempaa ja kiloja tuli urakalla,nyt kolmatta odottaessa(poika)olo ollut loistava,mitä nyt 2vkon aikana mikään ei ole pysynyt sisällä ja ripulilla ollut jo 2kk mut kaikki muuten hyvin lääkäreiden mukaan.
tytöistä tuli ekasta 17kg,toisesta 6kg ja nyt 7kg.
Nyt rv32
Löysin itselleni uuden raskausoireen noista teidän listoista: finnit. En osannut liittää näppyjä tähän alkuraskauteen, mutta siitä ne todennäköisesti johtuvatkin.
Toinen juttu mitä olen ihmetellyt on, että olen turvonnut ihan hirveesti :( Pojista pysyin suht hoikassa kunnossa pitkään, mutta nyt ei meinaa enää mahtua farkut jalkaan. Onneksi löysät paidat on nyt muotia :)
t. ap
taidat odottaa tyttöä;)
T:tuo viiden äiti
Toivottavasti tyttövauva viimein putkahtaa maailmaan, eikä se ole mielestäni mikään kielletty toive, kun poikia on jo kaksi. Jos poika tulee, rakastat häntä kuitenkin varmasti ihan yhtä paljon!
Itse odotan tyttöä (eka raskaus), eikä mitään erityisiä fyysisiä oireita ole. Itkuisuutta ja mielialanvaihteluita on kyllä ihan hirveästi.
kyllä oli niin samanlaiset molemmat raskaudet, etten ollut silmiäni uskoa sitten kun tyttö nostettiin rinnalle : ) Oli ihan "poikamaha" ja kaikki raskausoireet niin samanlaiset molemmilla kerroilla, et sen perusteella olin aika varma et poika olisi nytkin ollut tulossa, mutta niin vaan olikin pikkuinen rinsessi : )
Kaksi edellistä olivat poikia ja raskaudet melko samanlaisia. Alussa vain hiukan väsymystä ja lievää pahoinvointia liittyen verensokerin laskuun ja vatsan tyhjenemiseen. Loppupuoli raskaudesta rankempi. Puolivälissä migreeniä (normaalisti aika hyvin hallinnassa), turvotuksia ja verenpaineennousua, ruokien kanssa temppuilua (mielitekoja/ inhokkeja). Mielialan heittelyt, tosi raskas ja äsryttävä olo kaikenaikaa. Loppu tosi tuskaista. Esikoisesta ei ollut selkeää tunnetta, mutta keskimmäisestä olin aivan varma, että on poika.
Ultran mukaan odotan poikaa tällä kolmennellakin kerralla, mutta raskaus on ollut aivan erilainen kuin kahdella ensimmäisellä kerralla. Aluksi olin tosi väsynyt ja kokopäiväistä pahoinvointia oli koko ensimmäisen kolmanneksen. Siitä aloin jotenkin ajattelemaan, että tämän täytyy olla tyttö. Vaikka ultrassakin meille poikaa veikattiin, en ole siihen vielä ihan täysin luottanut. 1. kolmanneksen jälkeen odotus on ollut helppo. Ruoka maistuu ihan normaalisti, ei migreeniä, iho hyvä, olo kevyt ja mieliala tasainen. Ei turvotuksia edes tässä lopussa ja verenpainekin ihan kohdillaan. Saas nyt sitten nähdä.. pitääkö ultra paikkansa, vai onko näissä selkeästi eroavissa raskauksissa jotain perää tuon sukupuolen suhteen.
mulla 3poikaa. 1. ja 3. raskaus oli ihan hirveän samanlaiset ja poikien koko ero oli kokonaaista 10g.. 2. raskaus oli ihan erilinen ja luultiin, että tyttö olis tulossa, mutta eipä ollukaan.. Tosin pahoinvointia ei oo ollu keneltäkään, kahvia en voinu juoda ekalta puolivälin jälkeen ja tokalta alkuraskaudessa, kolmannelta pystyin juomaan koko raskausajan.. suklaata en oo syöny raskausaikana, oli ainoo, mistä tuli huono olo..
pojista olin kiukkuinen kuin ampiainen koko raskausajan. Esikoinen on tyttö, enkä ole koskaan ollut (tuntenut olevani... :D) niin ihana, seksikäs, onnellinen jnejne... Painoa on kaikissa kolmessa raskaudessa kuitenkin tullut lähemmäs 30kg. Mutta esikoisen odotuksessa oli vielä erona se, että turposin varpaita myöten ihan norsuksi -siis ihan JÄRKYTTÄVÄN näköiseksi... ;)
Pahoinvointia ei odotuksiini ole koskaan kuulunut, mutta väsymys ja supistelu jo n.20 viikolta on alkanut jokaisesta.