Luitteko päivän Hesarista jutun epiduraalipuudutuksesta?
Jutun mukaan suurin osa äideistä ei saa epiduraalipuudutusta, vaikka haluaisikin. Yliopistollisissa sairaaloissa epiduraalin saa melko helposti, esim Turussa 60 prosenttia synnyttäjistä.
Toisaalta pienissä sairaaloissa, esimerkiksi Vaasassa, vain 25 prosenttia synnyttäjistä saa epiduraalin.
Jutun mukaan kyse on sekä rahasta että lääkärien ja kätilöiden välisestä ammatillisesta arvovaltataistelusta. Kätilöt pelkäävät asemansa heikkenevän, jos epiduraalin antaminen lisääntyy.
Kommentit (26)
Hämeenlinnaon kyllä ihan ykkönen. sehän on pelkosairaala sekä pitää kärkisijaa synyttäjien kivunlievityksessä. ( yksi kätilö siellä on muuten ihan ylitse muiden S.H. )( Ja yksi ihan super kamala)
Mulle ei sattunut superkamalaa, olisiko ollut lomilla :). Toisen tunnistan ja tosi kiva on!
Synnytin vuosina 2004 ja 2006.
Meidän pikku sairaalassamme oli syntynyt samana päivänä yksi lapsi. Ehkä lääkäri oli silti kiireinen muissa tehtävissä?
vaan siitä, ettei pikkusairaaloissa ole tarpeeksi anestesialääkäreitä..
Ei mun vaimoista ykskään oo epiduraalia synnytyksiinsä tarvinnut. Eivätkä muistele synnytyksiään että jotain semmosta olis jääny puuttumaan.
Varmaan se on hyvä saada jos tarttee.
Ei kuitenkaan 100 % tartte.
terv. Reiska vaan.
Hämeenlinnaon kyllä ihan ykkönen. sehän on pelkosairaala sekä pitää kärkisijaa synyttäjien kivunlievityksessä. ( yksi kätilö siellä on muuten ihan ylitse muiden S.H. )( Ja yksi ihan super kamala)
Mulle ei sattunut superkamalaa, olisiko ollut lomilla :). Toisen tunnistan ja tosi kiva on!
Synnytin vuosina 2004 ja 2006.
myös synnytetty Hämeenlinnassa ja kätilönä tuo S.H. ja oli kyllä tosi tosi ihana!:) Ja sain myös epiduraalin ja synnytys sujui kuin unelma sen kanssa!
Olipas mukava lukea positiivista palautetta Hämeenlinnasta =) T. marraskuussa Hämeenlinnassa synnyttävä
vaan siitä, ettei pikkusairaaloissa ole tarpeeksi anestesialääkäreitä..