Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahaa häälahjaksi?

Vierailija
31.07.2009 |

Miten paljon olette yleensä antaneet rahaa lahjaksi hääparille? Oletteko vieneet silti hääpaikalle kortin? Kirjoitatteko korttiin että on laitettu rahaa tilille vai miten olette toimineet?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi 100 euroa, jotka laitettiin kortin väliin.

Vierailija
2/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortin olen kirjoittanut ja hääpaikallaon joku pöytä tms mihin sen voi sitten viedä.

Asian vierestä: inhoan tätä nykyistä tapaa kerätä rahaa vierailta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ei ole lainkaan lahjalistaa, vaan on vain tilinumero "häämatkatilille".

Mulla on aina kiinteä summa eli 150 euroa. Se kattaa sekä polttarit että häät. Jotkut polttarit ovat olleet aivan himmeän kalliita. Morsiamen osuus per osallistuja on voinut olla jopa 100 euroa (siis ei ole sisältänyt mitään osallistujien omia kuluja vaan vain morsiamelle ostettuja juttuja). Olen silloin antanut 50 euroa häälahjaksi. Jos taas en ole ollut polttareissa, annan sen 150 euroa. Eli mulla on hääbudjettina tuo 150 euroa. Se ei tietenkään sisällä mitään meidän omia juhla-asuja, matkoja, hotelliyöpymisiä tai muita meidän omia menoja vaan vaan päivänsankarille lahjotettavan rahan (tai jotkut osallistumismaksut). Mun mielestä tää on ollu kaikkia kavereita kohtaan reilua.

Vierailija
4/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppalahjaan ollaan joskus laitettu vähemmänkin, riippuen siitä kuinka läheiset ihmiset ovat kyseessä. Tilille ollaan laitettu jos tilinumero on kutsussa ilmoitettu, eikä korttiin olla mitään mainintaa siitä laitettu. Kyllähän saaja näkee tiliotteesta kuka rahan tilille on laittanut ja viesti-kohtaan ollaan yleensö vielä laitettu onnittelut hääparille tai maininta jos on isompi porukka ollut kimpassa mukana. Näkeehän tuon kimppalahjan osallistujat kortistakin, kun laittaa yhteisen kortin koko porukalta.

Vierailija
5/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärtää vieraiden taloudellisen tilanteen.

Eli jos vaikka pariskunta on opiskelija, niin ihan 20€ heiltä on ok summa, samoin vaikkapa sukulaiselta joka on sairaseläkkeellä jne.

Jos taas vieras on varakas ja läheinen (ei siis hääparin kumminkiama tmv.) niin häneltä odottaa isopaa panostusta. Eli varakkaat sisarukset anatavat enemmän kun kaveripari joka on opiskelijoita jne.

Muutenkaan ei vieraammilta kannata mitään odottaa, tarkoitan sitä että sulhasen harrastusporukka voi vaikkapa kimpassa lahjoittaa esim. isomman könttäsumman joka ei henkilöä kohden ole paljon.

Mutta tosiaan läheisiltä odottaa enemmän JOS näillä rahaa on, eli ovat esim. normaali työssäkäyvä pari/perhe. Ei kuitenkaan mitään järjettömiä summia, ellei kyse ole todella varakkaista.

Pääsääntönä pidän myös sitä että jokainen maksaa sen verran rahaa kun lahjaankin laittaisi. Meillä se summa on ~50€ (riippuen kuinka läheinen hääpari on) ja meitä kaksi henkilöä, toinen työssä toinen opiskelija.

Vierailija
6/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja kk-tulot tukineen on n. 900e. (Vuokra 450) Mä annoin läheiselle kaverille 70e ja edelliselle läheiselle 100. mielestäni se on jo ruhtinaallisesti.

Tän lisäks polttareihin meni 70e lahjansaajalla 85e ja 100e lahjansaajalla 50e.