Päiväkodin aloittajan tryhmä kysymys
Kun päiväkodissa nukutaan päiväunia, mitä lapsilla on päällä? Kuinka paljon riisutaan?
Jos on vaikka farkut/velouehousut, trikoopaita/collegepaita, sukat ja alkkarit, niin mitä otetaan pois?
Tai myöhemmin kylmemmällä farkut/velourhousut, collegepaita, sukkikset ja alushousut?
Kommentit (16)
Meillä nukkuvat suurin osa ihan pikkuhousuissa. Luulen että riippuu paljon päiväkodista. Voit varmaan itse kertoa miten teillä kotona on totuttu nukkumaan, kaikki ei halua aivan riisua vaan nukkuvat esim. t-paidassa
Meidän päiväkodissa lapsilla on pikkarit/kalsarit tai vaippa + T-paita tai body.
Varsinkin talvella laitetaan noille pienemmille (meillä on kaksi kylmäveristä taaperoa) myös sukkahousut bodyn päälle ja toiselle joskus myös sukat, koska muuten jalat on ihan jääkalikat.
Isommat puolestaan haluavat joskus nukkua pelkissä kalsareissa, jos on kuuma. Sekin on mahdollista.
ja siellä nukkuivat sisävaatteet päällä.
pikkuhoususillaan. Eikä nukkarissa ole edes lämmintä.
Olen päätellyt että näin tehdään jotta saadaan mahdollisimman sekaisin vaatteet. Eli Maijan sukat Riinalle ja Teean paita Maijalle jne.
T-paita päällä ei saa nukkua koska muuten kaikki muutkin haluaisivat nukkua paita päällä.
siis ilman mitään paitaa?
Meillä ei onnistu, koska yöpuullekin menee aina kesälläkin pitkähihaisissa ja pitää olla pitkät lahkeet pyjaman housuissa.
ap
kesällä pikkareissa /vaipassa
Talvella alupaita/bodi ja ohkaset housut.
Sitten tietenki katsotaan lasten mukaan, yksi isompi poika oli niin lämminverinen, että talvellakin nukkui pelkissä boksereissaan..
Kotona tulee kamala itku jos lahkeet eivät ole sukkien sisällä ja hihat kämmenien sisällä. Silti päiväkodissa on pakko nukkua pikkuhousuissa ohkaisen peiton alla. Tietenkään näin ei kaikissa päiväkodeissa ole.
T:7
Meillä ei onnistu, koska yöpuullekin menee aina kesälläkin pitkähihaisissa ja pitää olla pitkät lahkeet pyjaman housuissa.
ap
Isompien 3-5v. puolella alushousut ja t-paita.
siis ilman mitään paitaa? Meillä ei onnistu, koska yöpuullekin menee aina kesälläkin pitkähihaisissa ja pitää olla pitkät lahkeet pyjaman housuissa. ap
Minkä ikäinen lapsi sulla on? En usko, että "iso" saa pitää pitkiä housuja nukkarissa. Sukkiksia kyllä saa ehkä pitää (riippuu siis ihan päikkäristä). Sisähousuja ei sen takia saa pitää, että ne voivat olla likaisia ja näin ollen myös lakanat likaantuvat (näin selitti yks tiukka täti joskus). Pitkähihainen paita saa kyllä olla, jos alla ei ole T-paitaa tai aluspaitaa.
Jos kyse on taaperosta, niin eiköhän pienten puolella olla joustavampia. Luulisin niin.
Meillä muuten laitetaan nuo vaatteet niin, että pienten puolella lapsi saa itse viedä vaatteet ikkunalaudalle ja aikuinen sitten siististi viikkaa ne, isot laittaa itse penkeille vaatteensa "siisteihin" pinoihin, erityislapsia autetaan tarpeen vaatiessa.
Isojen vaatteet eivät ole ikinä menneet sekaisin, mutta pienten puolella oli viime talvena aika monta sijaista pitkien sairaslomien takia ja siellä kyllä aika usein kävi niin, että sijainen laittoi "Matin" housut "Aatulle" ja "Matin" paidan "Eetulle" jne. Kun tuo ei viitsinyt katsoa sitä pesulappua, missä olisi lukenut vaatteiden omistajan nimi tai edes sitä kokolappua.. Usein nimittäin kävi niin, että vaatteiden oikea omistaja käytti n. 80 senttisiä vaatteita ja hänelle puetut vaatteet oli kokoa 86-92 senttiä eli puntit viisti maata jne. Ja vaikka nuo pienten isommat pojat tiesivätkin omat vaatteensa, sijainen ei viitsinyt kuunnella lasta..
nukutaan kalsareissa ja paidassa, siinä mikä on millonkin päällä, eli ei vaihdeta.
Olen tehnyt puolisen vuotta sijaisuuksia päiväkodeissa ja huomannut, että useimmissa paikoissa nukutaan pelkissä alushousuissa tai vaipassa.
Olen päätellyt että näin tehdään jotta saadaan mahdollisimman sekaisin vaatteet.
Av:lla joskus pohdittiin että lapset nukutetaan alushoususillaan jotta nähdään mahdolliset pahoinpitelyn jäljet.
Kyllähän sitä likaa voi sänkyyn mennä muissa kuin ihan alusvaatteissa. Oli toisaalta epäreilua jos pojat saisivat mennä sänkyyn pitkissä kalsareissa mutta tytöt eivät sukkiksissa joiden sukkaosat voivat tietenkin olla likaiset.
ei siis oo vaippaa, ja tää voi olla nyt se ainut juttu, mistä tulee hankaus. Kuravaatteet ym. käy kaikki, mutta alushoususilla hän ei suostu nukkumaan.
ap
nukutaankin vaatteet päällä. Jos kaikki muut nukkuvat alushousuillaan niin varmasti tyttäresikin pian haluaa niin tehdä. On tärkeää olla kuin muutkin.
mutta isi nukkuu aina pelkät bokserit jalassa ja mäkin hyvin vähillä vaatteilla (hihaton toppi ja alkkarit) ja tähän mennessä me ollaan saatu kuulla joka ilta että "vaatteet päälle" eikä niin päin että hän matkisi meitä :-).
ap
nukutaankin vaatteet päällä. Jos kaikki muut nukkuvat alushousuillaan niin varmasti tyttäresikin pian haluaa niin tehdä. On tärkeää olla kuin muutkin.
ja tätä en ole koskaan ymmärtänyt: päiväkodeissa nukutaan alushoususillaan, oli sitten kesä tai talvi. Meidän lapsia on ollut yhteensä kuudessa päiväkodissa ja kaikissa sama juttu.