Mua hirvittää kun tuttu äiti päästää alle 3-vuotiaan yksin ulos.
Lapselle on kerrottu minne ei saa mennä ja minne saa mennä. Sallittujen listalla on esim. metsä, jossa on erittäin jyrkkä kallio (sinne en antanut mennä edes eskarilaiseni. Tämä metsä alkaa heti heidän takapihalta. Ulkoilut ovat menneet ilmeisesti ihan hyvin, koska lapsi on tallella, eikä mitään isompia tapaturmia ole sattunut. Mutta ihmettelen miten joku voi luottaa tuon ikäiseen noin paljon?? Eihän lapset leikin tohinassa aina muista ettei esim. sen pallon perään juosta tielle tmv.
Itselläni on saman ikäinen lapsi (pari kuukautta vanhempi), enkä päästä häntä ulos yksin ollenkaan (paitsi meidän aidatulle takapihalle).
Olenko minä liian huolehtivainen?
Kommentit (17)
en tosiaan päästäisi. Hullua minun mielestä, ei voi muuta sanoa.
Mutta ei sinne metsään ikkunasta näe, ainakaan jos menee vähän pidemmälle. Vilkas parkkipaikkakin tuossa on, johon ei näe ikkunasta istutusten takia. Muutenkin pihassa on paljon paikkoja, jonne ikkunasta ei näe (asuvat pienkerrostaloalueella ja pihapiiri on laaja).
Noh eihän tämä minun asiani tietysti ole, jokainen hoitaa tavallaan...
ap
Lapsia on erilaisia, toisia ei voisi kuvitellakaan päästävänsä ulos.
Ehkä tuttusi katsoo lasta jatkuvasti ikkunasta, että missä menee?
Meidän piireissä monet tuon ikäiset ovat ulkoilleet "yksin", mutta toki vanhempien valvova silmä katsoo koko ajan missä nämä menevät.
nyt vielä laittaa suuhunsakin vaikka mitä.
äiti väsynyt, ei jaksa kiinnostua?kunhan vaan saa lapsen pois jaloista? laiminlyömistä tuollainen on.
niin saan tyydytyksen ja olen parempi kun tuttuni.. Mitäs muuta tuohon vielä keksisi, tuttusi on kenties niin lihava ettei jaksa mennä ulos, lapsikin on aadeehoodee...
mikä vitun järki oli taas tällä viestillä, sinun kuvailemallasi tavalla kuulostaa väärältä mutta mitää hyväähän sinä et keksi joten syyllistetään nyt sitten urakalla..
No jos jotain hyvää haluat niin tällä äidillä on kiva, hyväkäytöksinen vanhempi tyttö, sekä tämä pienempi on todella söpö. Tämä äiti on ollut hoitovapaalla niin kauan kuin kotihoidontukea maksetaan, vie lapsen hoitoon vasta tämän täytettyä kolme.
Mitä tyytydytystä luulet minun saavan jos jostain LAPSESTA EI PIDETÄ HUOLTA??
Vai oletkohan sinä tämä tuttuni....
ap
niin saan tyydytyksen ja olen parempi kun tuttuni.. Mitäs muuta tuohon vielä keksisi, tuttusi on kenties niin lihava ettei jaksa mennä ulos, lapsikin on aadeehoodee...
mikä vitun järki oli taas tällä viestillä, sinun kuvailemallasi tavalla kuulostaa väärältä mutta mitää hyväähän sinä et keksi joten syyllistetään nyt sitten urakalla..
Kyllä meillä muksut on itekseen ulkona, pihalla ja mettässä alle 3-vuotiaina. Mihinkä ne sieltä häviäis? Hyvin ovat pärjänneet - ja VIIHTYNEET!
Ehkä lapsi on kehittyneempi ja fiksumpi, kuin omasi. Minulla on 5v. tyttö, ja 3v. poika. Saavat olla pihalla keskenään. Kaverillani on tasan saman ikäinen poika, kun tyttöni. Aivan täysi tohelo, jalkakäytävälläkin pitää pidellä kiinni tai säntäilee vaarallisesti joka suuntaan. Enemmän luotan kolmivuotiaaseeni, kuin tähän viisivuotiaaseen.
Ehkä lapsi on kehittyneempi ja fiksumpi, kuin omasi. Minulla on 5v. tyttö, ja 3v. poika. Saavat olla pihalla keskenään. Kaverillani on tasan saman ikäinen poika, kun tyttöni. Aivan täysi tohelo, jalkakäytävälläkin pitää pidellä kiinni tai säntäilee vaarallisesti joka suuntaan. Enemmän luotan kolmivuotiaaseeni, kuin tähän viisivuotiaaseen.
Kyllä meillä muksut on itekseen ulkona, pihalla ja mettässä alle 3-vuotiaina. Mihinkä ne sieltä häviäis? Hyvin ovat pärjänneet - ja VIIHTYNEET!
itse olen pikkusiskoni kanssa leikkinyt paljon metsässä ja en koe sen olevan huoletonta käytöstä vanhemmilta.. en muista minkä ikäisenä tarkalleen, mutta kyllä 4v. jo on aikas fiksu.. tai tosiaan riipppuu lapsesta ja millainen elinympäristö hänellä on muuten ollut. Asuimme siis omakotitalossa josta takapihalta alkoi metsää.. eivät vanhemmat vahtineet koko aikaa vaan saattoivat jonkun ajan kuluessa huutaa tai tulla katsomaan esim. ruoka-aikana.. ei saa kuitenkaan olla liian ylihuolehtivainen..sekään ei ole hyväksi.. sellainen kenellä on jo vähän järkeä päässä voi päästää leikkimään, mut ei liian pientä ketä laittaa suuhus mitä vaan
asti ulkona yksin. Asumme suojaisalla rivari alueella. Järkeä on ja tietää tasan rajat. Ovi auki niin kuulen koko ajan mitä ulkona tapahtuu. Vanhempaa en olisi päästänyt tuonikäisen yäksin ulos. Silloinen asuinalue turvattomempi ja lapsikin arempi. Meillä kaikki 3 vuotiaat touhuavat ulkona yksin ja vanhemmat valvovot vohon väliä. Homma toimii moitteettomasti ja tieto kulkee vanhempien välillä hyvin.
Monet vastanneet ovat kertoneet miten tuon ikäisenä on sisarusten kanssa oltu metsissä ja ulkona yksin. Tämä ko alle 3-vuotias on ihan yksin siellä ulkona/metsässä. Mutta kai hän on sitten niin viisas jo että tajuaa varoa sitä jyrkkää tiputusta ja muistaa varoa aina autoja, eikä lähde juoksemaan tielle jonkun pallon perässä. Tai tietää ettei pidä mennä vieraiden matkaan.
Taidanpa tästä lähtein huolehtia vain omasta jälkikasvustani :)
ap
Mutta tuskin voit asialle kauheasti tehdä..
Jos ap sua hirvittää niin mene ja sano se tuolle äidille. Ja sillä hyvä.
Metsähän on aika turvallinen, tosin tuosta kalliosta en osaa sanoa. Mielestäni vähintään näköyhteys oltava alle 3-vhen. Vaikkapa talon ikkunan läpi.
Mutta se että et päästä edes omaa eskarilaistasi metsään yksin kuulostaa vähän ylihuolehtimiselta...
Se on todella korkea, suora pudotus ja tulee yllättäen. Minusta se on vaarallinen paikka ja vanhempana olen katsonut aiheelliseksi kieltää sille suunnalle menon.
Jos ap sua hirvittää niin mene ja sano se tuolle äidille. Ja sillä hyvä.
Metsähän on aika turvallinen, tosin tuosta kalliosta en osaa sanoa. Mielestäni vähintään näköyhteys oltava alle 3-vhen. Vaikkapa talon ikkunan läpi.
Mutta se että et päästä edes omaa eskarilaistasi metsään yksin kuulostaa vähän ylihuolehtimiselta...
Lapsia on erilaisia, toisia ei voisi kuvitellakaan päästävänsä ulos.
Ehkä tuttusi katsoo lasta jatkuvasti ikkunasta, että missä menee?
Meidän piireissä monet tuon ikäiset ovat ulkoilleet "yksin", mutta toki vanhempien valvova silmä katsoo koko ajan missä nämä menevät.