Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kumpi parempi hoitopaikka 1-vuotiaalle

Vierailija
30.07.2009 |

Laittaisitko pienen lapsesi ennemmin päiväkotiin vai perhepäivähoitajalle? Millaisia kokemuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa palkkaa reilu 2000e kk ilman lisiä. Ei ole paljoa ottaen huomioon koulutuksen pituuden yliopistossa.

Jos kuitenkin ollaan tietoisia yleisestä naisten palkkatasosta ja siitä, kuinka Suomessa noin niinkuin keskimäärin tullaan toimeen, on varmasti ymmärrettävä, että aivan normi ansioista puhutaan.

Samantasoisella koulutuksella voi toki nauttia neljänkin tonnin palkkaa, mutta no can do.

Vierailija
2/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mitään huonoa sanottavaa. Meidän tyttö oli hoitoon mennessä 1v1kk.

En tunne yhtään pph paikkakunnalta, ollaan muualta tulleita, ja saatiin hyvä hoitopaikka. Varahoidot 2kpl nyt olleet loistavia, vähän mieltä kaivertaa, kuitenkin, et josko olisin saanut "valita paikan," olisin ottanut toisen näistä varahoitopaikasta, mutta olen silti tyytyväinen omaan hoitotätiimme.

Mutta näistä, kumpi parempi, en osaa sanoa, mut meille oikeaksi on osoittautunut tämä pph.

Sillä lapsemme ei osannut vielä hoitoon mennessä kävellä, ja oli porukan nuorin, hän sai mielestäni hyvin huomiota hoitajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olennaista on se että ansaitseeko mies samalla työpaikalla saman palkan, kuin että aletaan vääntään kättä jostain toisesta ammattiryhmästä joka saman koulutusasteen alla.

Jos mies tarhassa saisi enempi palkkaa niin se olisi paha. Hitto, tää naisten tasa-arvo on kyllä saanut naurettavat piirteet!!

Vierailija
4/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohara ole kaikille 300 miinus verot?

Kai nyt työstä saa enempi PALKKAA?

Vierailija
5/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olennaista on se että ansaitseeko mies samalla työpaikalla saman palkan, kuin että aletaan vääntään kättä jostain toisesta ammattiryhmästä joka saman koulutusasteen alla.

Jos mies tarhassa saisi enempi palkkaa niin se olisi paha. Hitto, tää naisten tasa-arvo on kyllä saanut naurettavat piirteet!!

Totesin vaan, että näin se nyt on ja esim. minunkin on tuolla palkallani kannettava korteni tähän meidän kotikekoon. Syyhän löytyy luonnollisesti siitä, että on valtion homma.

Mies ansaitsee 5000e. Kyllä nää mun rahat pennosilta tuntuu, mutta mies onkin yksityisellä.

Oletko sitä mieltä, että naisten ja miesten palkkatasossa ei siis olekaan tuota paljon puhuttua eroa?

Vierailija
6/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi hoitopaikoissa on huomattavia eroja.

Olen päässyt seuraamaan hyvän perhepäivähoitajan työtä ja toisaalta päiväkotityötä. Sanoisin että pph, tarha ja ryhmäpph voivat kaikki olla joko huippuhyviä tai ihan surkeita vaihtoehtoja. Paljon on kiinni siitä miten sitoutuneita työntekijät ovat näissä paikoissa.

Päiväkodeissa on yleisesti ottaen enemmän lapsia/hoitaja kuin pph:lla. Jos yksi hoitaja sairastaa, ei hänelle välttämättä saada heti ainakaan sijaista tai sijainen on lainassa toiselta osastolta vain puolipäiväisesti.

Toisaalta jos ryhmäpph/pph sairastaa, on silloinkin asiat huonommin, varahoidossa saattaa yhtäkkiä olla tuplamäärä lapsia yhdellä hoitajalla.

Itse tekisin niin, että kyselisin suosituksia ystäviltä ja vaikka ihan täältä keskustelupalstalta hoitopaikoista. Sellaiseen paikkaan en veisi lastani, enkä varsinkaan pientä lasta, josta saisin edes hiukan valituksia. Kun hoitopaikka vaihtoehdot täsmentyisivät pariin, soittaisin alueen valvojalle ja kysyisin sieltä onko tehty valituksia.

Oma lapseni on ollut erittäin hyvällä pph:lla, erittäin hyvässä päiväkodissa ja todella huonossa päiväkodissa. Huonossakin päiväkodissa viihtyi kaverien ansiosta hyvin.

Paras paikka lapselle toki olisi oma koti, mutta harvalla on varaa jäädä kotiin hoitamaan lasta edes kolmevuotiaaksi. Itselläni ei ainakaan ole siihen mitään mahdollisuuksia.

Meilläkin oli lapset ryhmiksessä. Lopputulos oli että tehtiin paikasta kantelu lääninhallitukseen.

Kannattaa soittaa alueesi valvojalle ja tarkistaa onko paikasta valitettu. Me ei tiedetty tehdä tätä ja jos oltaisiin tiedetty paikan valituksista niin ei oltaisiin lapsia sinne laitettu.

On vaan harmi että paikka josta tehdään paljon valituksia voi jatkaa jos itse lapsen hoito on kunnossa, mutta vanhemmille saatetaan soittaa heti töihin että hae lapsi jos ripuloi kerran.

Pph kuuluu ihan samaan luokkaan. Pari perhepäivähoitajaa kun laittaa yhdessä tilat ja aloittaa toiminnan saadaan ryhmis.

Yksityinen hoitaja saa sanoa miten asiat tehdään ja koska me ei aina haluttu samaa niin sanoivat suoraan että jos ei kiinnosta niin laittakaa lapset tarhaan SÄILYTYKSEEN.

Me laitettiin lapset tarhaan ja yllätyttiin miten hyvä paikka se on.

Loppujen lopuksi on se ja sama onko saman kokosessa ryhmässä eri-ikäsiä lapsia vai kaikki noin saman ikäsiä.

Saattaa olla että ryhmässä voi olla vaikeaakin jos sielä on isoja jokka ei halua olla pienien kanssa ja pienet vaatii paljon huomiota?

Tarha on meidän kokemuksen mukaan ollut parempi vaihtoehto. Ja tarhan vauvojen osasto tulee pian testiin kun palaan hetkeksi töihin.

Vierailija
7/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli lapset ryhmiksessä. Lopputulos oli että tehtiin paikasta kantelu "

Kurja, että teillä oli noin huono tuuri.

Meidän ryhmis (nro6 kirjoittanut) on kaupungin oma ja siinä on vuorohoitoa eli iltaisin on hoitoa tarvittaessa klo 21.00 asti. Yksi syy miksi tämä valittiin on juuri tuo iltahoito, kun työajat on molemmilla sellaiset, että mennään myöhään aamusta ja päästään vasta klo 17.00 (-18.00) pois+matkat. Ei kuitenkaan tarvittu yöhoitoja joten sellaiseen päiväkotiin ei viitsitty tyttöä laittaa. Sitten taas normaalipäiväkodit (haku klo 17.00) mennessä ei vain meillä toimi.

Meidän tyttö on ollut motorisesti tosi "lahjakas" ikäisekseen, joten vanhempien lasten seura on ollut ihan hyvä. (Olisi varmaan turhautunut päiväkodin vauvaosastolla ja muut pienet jääneet jalkoihin).

No tärkeintä on, että tyttö tuntuu viihtyvän ja me vanhemmat ollaan tyytyväisiä hoitoon, tiloihin, toimintaan, henkilökuntaan jne.

Vierailija
8/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sitä mieltä, että naisten ja miesten palkkatasossa ei siis olekaan tuota paljon puhuttua eroa?

...mielestäni naisten ja miesten palkkatasoissa ei ole eroa, vaan aloilla, joilla naiset yleensä työskentelevät, palkat ovat yleisesti matalia. Ammatinvalintakysymys siis.

terveisin DI jonka palkka on yhtä suuri kuin miespuolisilla työkavereillaankin, vaikka onkin nainen

Vierailija
9/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin on puskurirahastoa sairastumisten varalle.

Saihan miehesi sairauspäivärahaa ja sairausajan palkkaa - ei hän tulottomaksi tippunut Suomessa. Ja hänellekin olisi takuulla ollut parempi, että olisit ollut kotona.

Vierailija
10/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton mutta jotenkin ihmettelen äitejä jotka laittavat oman lapsen hoitoon mennäkseen töihin PÄIVÄKOTIIN?!?

Pitäisikö tämän kirjoittajan mielestä lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien kouluttautua uuteen ammattiin heti kun saavat omia lapsia...?

Äly hoi...

Vierailija
11/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka työssä kävisi.

Mutta hoitovapaa raha on eri kuin saa palkkaa.

Vierailija
12/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepäivähoitajan hyvin ja hän olisi minusta mukava ja kaikinpuolin erittäin ok, laittaisin sinne. Tuntemattomalle en laittaisi, vaan sitten päiväkotiin.

Minulla päiväkodista ihan hyviä kokemuksia.

Vierailija
13/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kokemukset on vaan positiivisia. Itse olen töissä päiväkodissa, mutten laittaisi omaa lastani päiväkotiin, pph:lla on enemmän aikaa lapsille ja pystyy menemään enemmän lapsen rytmin mukaan. Olosuhteiden pakosta jouduttiin laittaa kuopus jo 10kk iässä hoitoon ja perhepäivähoitaja oli tosi joustava nukkumisten ym. suhteen, poika sai nukkua sielläkin kolmet unet kuten kotonakin jne.

Vierailija
14/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lapseton mutta jotenkin ihmettelen äitejä jotka laittavat oman lapsen hoitoon mennäkseen töihin PÄIVÄKOTIIN?!?

Vierailija
15/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin 1-vuotias ei kuulu vielä yhtään minnekään päivähoitoon.

Vierailija
16/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmäperhepäiväkoti on myös hyvä vaihtoehto. Meillä tyttö aloitti ryhmäperhepäiväkodissa ollessaan 1v3kk ja oli toiseksi nuorin lapsi. Ryhmässä lapsia kaikkiaan max.16 ja hoitajia 4. Muut lapset olivat isompia.

Tyttö sopeutui todella hyvin. Kodinomainen ympäristö (kerrostaloasunto) ja huomiota riitti niin hoitajilta kuin muiltakin lapsilta. Tyttö oli monen muun lapsen suosikki (auttoivat syömisessä ja pukemisessa, vaikka osasi itse tehdä molempia itsekin). Lapset leikkivät eri huoneissa joten hälyä yms. on paljon vähemmän kuin monissa päiväkodeissa, joissa leikkitilana on esim. yksi yhteinen huone.

Lisäksi tekevät paljon enemmän retkiä yms. kuin monissa muissa normaaleissa päiväkodeissa.

Meillä on lisäksi käynyt hyvä tuuri, kun hoitajat ovat olleet aivan ihania ja hyviä, vaikka eivät olekaan koulutukseltaan mitään lastentarhanopettajia.

Vierailija
17/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minua tarkoitit, että miksi menin töihin kun kuopuksemme 10kk niin syynä oli se, että mieheni oli 3kk aiemmin sairastunut syöpään ja hän ei töitä kyennyt tekemään kun kävi hoidoissa ym. ja taloudellisesti emme olisi pärjänneet tuota pidempään, siksi palasin töihin suunniteltua aiemmin.

3

Vierailija
18/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvämaineinen ja pidetty. Hyvän pph:n tunnistaa esim. siitä, että lasten vaihtuvuus vähäistä, vanhemmat tahtovat nuoremmat sisaruksetkin sinne jne.

Vierailija
19/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v pärjää hoidossa ihan hyvin.

Vierailija
20/25 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen tässä, en tarkoittanut kritisoida tai muutenkaan pahoittaa mieltäsi. On jokaisen oma asia milloin ja minne lapsensa hoitoon laittaa, varsinkin jos on taloudesta kysymys. En tajunnut että joku tekee esimerkiksi päiväkotityötä rahan takia, siis totta kai tekee varmasti! Toivottavasti miehesi toipuu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi