Mitä mieltä olette yksinhuoltajaäidistä, joka...
Elää kotihoidontuella siihen asti, että lapsi on vähintään kaksi vuotias?
Kommentit (26)
Ja olen kiitollinen niille, jotka antoivat vilpittömiä neuvoja. Niistä oli hyötyä. :)
Musta on tosi hienoa että ajattelet lapsesi parasta etkä vaan rahaa. Itsekin olen ehdottamasti kotona lapsen kanssa niin kauan kuin se on taloudellisesti mahdollista (=saan kotihoidontukea).
mutta jos joutuu hakemaan myös toimeentulotukea ja töitä kuitenkin olisi saatavilla, niin sitten paheksun.
on laillinen oikeutesi saada sieltä tukea. Ja lapsillasikin on tämä oikeus, jos sinä arastelet. Enkä tarkoittanut, että luulisin, sinun luulevan kaikkien paheksuvan. Tiedän vain, että masentuneena helposti ottaa vain (aiheettomankin)kritiikin itseensä. Siksi halusin tuoda ilmi, etteivät kaikki paheksu. Masennuksen seuraustahan ongelmasi ovat.
mutta jos joutuu hakemaan myös toimeentulotukea ja töitä kuitenkin olisi saatavilla, niin sitten paheksun.
Eikö se ole sama asia, mistä sitä tukea saa? Verorahoja se kelakin käyttää...
joka on noin 300 e. sen lisäksi saan sossusta ttt. Pitäisikö minun siis laittaa 2kk ikäinen lapsi tarhaan, koska ei ole varaa elää pelkällä äitiyspäivärahalla ja lapsilisällä...?
kuin masennusta, työttömyyttä, avioeron, puolison kuoleman, lapsen sairautta...
en vastannut kenenkään puolesta
Listastahan todella jäi uupumaan mm kelan tuet riittämättömät
21.hän ymmärtääkseni jo vastasi puolestaan...
Itse sain lapsen ilman parisuhdetta ja tätähän palstalla voidaan nyt parjata. Vaihtoehto siinä vaiheessa oli abortti, jota olisi myös parjattu.
Yksinhuoltajana olen elänyt ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan jälkeen lähinnä Kelan tuilla. Ansioni on reilun vuoden ajan koostunut hoitovapaarahasta, asumistuesta, lapsilisästä ja elatusmaksusta. Vanhempani ovat onnekseni halunneet rahoittaa lapsenlapsensa menoja ja olen voinut viivyttää töihinpaluuta yli lapsen 2vuotispäivän.
Silloin kun veroja on maksettu, käytettäänkö niitä tuettuun kunnalliseen päivähoitoon tai muihin lapsiperheen tukimuotoihin, en näe tässä ristiriitaa. Valitettavasti moni veroja todella paljon maksava ei koskaan hyödy perheellisten eduista, mutta tuskin suuresti siitä purnaa kuitenkaan. Eli annetaan jokaisen mahdollisuuksien rajoissa valita oman lapsensa hoitomuoto; oli rahaa tai ei.
perheisiin, joissa toinen aikuisista on töissä ja toinen on kotona. Yhteiskunta ei voi lähteä siitä perusajatuksesta, että jokainen yh-äiti on kolme vuotta kotona toimeentulotuella.
Myöskään elatusmaksuja laskettaessa tämä ei ole mikään vaihtoehto, vaan kyllä se nainen pannaan töihin. Kenenkään elatusvelvollisen ei ole tarkoitus eikä häntä voida myöskään velvoittaa maksaa aikuisen työkykyisen ihmisen kotona olemista.
Sori.
kotinhoidontuella on hankala elää vaikka olis mies töissä.
ja rahaa ruokaan ja muuhun tärkeään, niin hyvä.
Jos vaan pärjää. Mielummin tietysti kolme vuotiaaksi.
kuin parisuhteessa eläville?
T: hoitovapaalla (lapsi 2,5) oleva yh.
kaikkien muiden tukien lisäksi. Opiskelen, joten ei ole tilanne vielä muttumassakaan. Pärjää.
Kuin hakea toimeentulotukea. Ihmeellinen ajatuksen juoksu joillain.
Hienoa, että hoidat kotona. 1 v. on liian pieni tarhaan. Töitä kyllä ehtii tekemään kyllästymiseen asti, mutta lapset ovat vain hetken pieniä.