Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia rahastoista! Erityisesti S-ketju.

Vierailija
09.07.2015 |

Minulla on säästötilillä ihan mukava potti, jonka korko on surkea (kuten kai kaikissa tileissä tällä hetkellä). Olen miettinyt rahastosäästämistä ja erityisesti kiinnostavat s-ketjun rahastot. Jonkin verran on tullut kahlattua nettiä läpi, mutta aika paljon jää aukkoja tietoihin.

Nyt kiinnostaisi ihan tankerokielellä kuulla teidän kokemuksia rahastosäästämisestä, sen riskeistä ja tuotoista. Varsinkin s-ketjun rahastot kiinnostavat (niillä ihan ok tuottohistoria).

Osakkeita en varmaan osaisi alkaa ostelemaan joten rahasto tuntuu helpolta. Osaamiseni on hiukan muussa, kuin talousneroudessa :D

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulle tarjottiin S-pankista rahastosäästämistä, luin myös sen pienen präntin. S-pankki mainostaa, ettei ota rahastoista kuluja. Rahastot eivät ole S-pankin omia, se vain välittää niitä. S-pankki ei ota kuluja, mutta rahaston myyjä tietenkin ottaa. Näin meitä höynäytetään luulemaan, että S-pankki olisi jotenkin reilumpi kuin muut.

Vierailija
2/38 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käyttänyt S-pankin rahastoja "säästötilinä" eli laitan joutavat rahat aina sinne kasvamaan korkoa. Ja myös säännöllisesti tyhjennän rahaa tarvitessani :D Mutta oikeasti mitään maksuja ei mene, eli ei mitään vedätystä. Verottaja tietty poimii osansa voitoista. S-pankin rahastot ovat maksuttomuutensa takia ehdottomasti parhaita. Enimmäkseen ovat tuottaneet voittoa ihan kivasti. Tällä hetkellä kyllä mennään miinuskäyrää... mutta kyllä se sieltä taas nousee, toivon ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, tiedänkin, että ei ole oikeasti kuluton (vaikka se ei siinä asiakkaalla näykään). Olenkohan ihan väärässä, mutta käsittääkseni yleinen kuvio on, että käytetään niitä fim-rahastoja kuten s-ketju tekee.

3 saako sieltä rahastosta nostaa kuinka usein haluaa? Mikä rahastovaihtoehto sulla niistä kolmesta on? Paljonko olet ns. netonnut ja missä ajassa?

Ap

Vierailija
4/38 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt bonukset S-rahasto rohkeaan noin 2 vuoden ajan. Ja pari kertaa nostanut säästöjä.

Ensimmäisen vuoden jälkeen tuotto oli noin 15 - 20%, tuolloin nostin yhteensä noin 800e.

Nyt noin 400e bonuksia säästössä keskimäärin 5% tuotolla, joten tarkoitus odottaa, että tuotto nousee yli 10%. Kuukausittain säästöön menee noin 35e-40e.

Vierailija
5/38 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia s-rahastoista?

Vierailija
6/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia muilla s-rahastoista!

Vierailija
7/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut siellä säästössä rahaa. Ihan hyvin tuottanut kun laittanut rahaa S-rahasto rohkeaan. Kannattaa välttää erikoisrahastoja. Talletin jonnekin Sahara-rahastoon ja siitä tuli vain miinusta.

Periaatteess kannattaisi laittaa kuitenkin ehkä pariin tai kolmeen eri rahastoon. Jos yksi rahasto menee miinukselle toinen voi paikata sitä.

Vierailija
8/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääntö sijoittamisessa on, että jos kysyy vauvapalstalla niin ei kannata sijoittaa ennen kuin oikeasti tutustuu sijoittamiseen. siis lukee itse eikä kuuntele nuoria pankkiireja

Vierailija
9/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolkuttomat kulut verrattuna indeksiosuusrahastoihin.

Vierailija
10/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo säästörahasto kohtuullinen on toiminut ihan hyvin eli kasvua kokoajan joskin vaan sijoitukset ovat olleet 20€-30€/kk eli bonukset ovat menneet.

Vierailija
11/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt bonukset S-rahasto rohkeaan noin 2 vuoden ajan. Ja pari kertaa nostanut säästöjä.

Ensimmäisen vuoden jälkeen tuotto oli noin 15 - 20%, tuolloin nostin yhteensä noin 800e.

Nyt noin 400e bonuksia säästössä keskimäärin 5% tuotolla, joten tarkoitus odottaa, että tuotto nousee yli 10%. Kuukausittain säästöön menee noin 35e-40e.

Mikä rahasto kyseessä? Itsellä bonukset menee Rohkeaan, jossa paras tuotto noista S-pankin "omista" rahastoista. Sinun rahaston tuottoon ei siinäkään pääse, tälläkin hetkellä tuotto on miinuksella (vajaa 2 %).

Vierailija
12/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin rohkean viikko sitten ja juurikin laitan s-bonukset sinne.

Vierailija
13/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan hieman kirjallisuutta, joka on suunnattu piensijoittajalle. Rahastosäästäminen ei tuoton kannalta ole kovin järkevä valinta, vaikka kyllä nekin parhaimmillaan jotaimn prosentteja tuo, jos haluaa ottaa riskiä.

Itse en sijoittaisi rahastoon, jossa on riskitaso korkea, koska rahat olisivat käytännössä herran hallussa.

Jos 1-5% tuotto riittää, on varmaan joku S-rahasto ihan ok vaihtoehto.

Vierailija
14/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuten niin ainakin helppoa säästämistä kun pelaa s-bonusten kanssa.Täällä menee varovaiseen bonukset 40-50€ kuussa.

Vierailija
15/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kohtuullinen ja tuottanut ihan ok..jotain pikkusummia tosin vaan.

Miehellä tullut kyseisestä rahastosta ihan kunnolla tuottoa 200€->500€ ja nyt viikonlopun aikana nousi 25€.

Vierailija
16/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot on mainio tapa säästää, eikä tuon 'Rohkean' juokseva kulu 1,1% ole ihan törkeä, vaikka halvempiakin rahastoja on. Nordnetillä (googlaa) on esimerkiksi täysin kuluttomia suoria osakesijoituksia tekeviä niin kutsuttuja indeksirahastoja joihin voi tehdä kuukausisäästösopimukia. Indeksirahasto on sellainen rahasto joka sijoittaa sellaisella hajautuksella että tuotto on hyvin lähellä pörssin keskimääräistä tuottoa. Monet maailman huippusijoittajat kuten esim. Warren Buffet suosittelee indeksirahastoihin sijoittamista.  Rohkea on rahastoihin sijoittava rahasto joten siinäkin tulee iso hajautus ja luultavasti pysytään lähellä indeksiä.  Tuosta on hyvä aloittaa.

Vierailija
17/38 |
12.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julius kirjoitti:

Mulla on ollut siellä säästössä rahaa. Ihan hyvin tuottanut kun laittanut rahaa S-rahasto rohkeaan. Kannattaa välttää erikoisrahastoja. Talletin jonnekin Sahara-rahastoon ja siitä tuli vain miinusta.

Periaatteess kannattaisi laittaa kuitenkin ehkä pariin tai kolmeen eri rahastoon. Jos yksi rahasto menee miinukselle toinen voi paikata sitä.

Rahasto Rohkea sijoittaa useaan eri rahastoon.

Vierailija
18/38 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin 20000€ s-asuntorahastoon ja saman verran op: n vastaavaan. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä op maksoi yli 400€ tuotta ja s pankki 24€. Joten varokaa s pankkia.

Vierailija
19/38 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ag kirjoitti:

Laitoin 20000€ s-asuntorahastoon ja saman verran op: n vastaavaan. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä op maksoi yli 400€ tuotta ja s pankki 24€. Joten varokaa s pankkia.

Aika huonot perustelut. Sinulle vinkiksi, että lue ne rahaston ehdot ja sijoita vain sellaiseen, minkä ymmärrät.

Vierailija
20/38 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä miksi ihmiset pelkäävät suoria osakesijoituksia. Jos ostaa vakka Sampoa niin sen tuottojen takeena on, että se on Björn Wahlroosin pääasiallinen tulonlähde, eikä Nalle jätä huolehtimatta tuloistaan.

Osakesäästäminen perusmuodossaan ei ole vaikeaa kunhan ei lähde seikkailemaan eikä hötkyilemään, sen tuotot ovat paremmat kun monien rahastojen eikä tarvitse elättää rahastonhoitajien armeijaa omien sijoitustensa tuotoilla.

Itsellä salkusta vain alle 10 % rahastoissa. Muutamaa indeksiä ja Intian kasvurahastoa. Ylivoimainen enemmistö salkusta hyvissä ja tuntemissani Suomalaisissa yrityksissä, mausteena sopivasti riskiä muutamassa potentiaalisessa kasvufirmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi