Kolme lasta samassa huoneessa?
Unelmatilanne olisi tietysti se, että kaikilla olisi omat huoneet. Mutta nyt ei auta itku markkinoilla. Tilaa on vähän ja rahaa vielä vähemmän. Luuletteko, että kolme lasta (5,7,13) saisi nukkumaan samaan huoneeseen? Koululaisille tekisin oman "työskentelypisteen" muualle kodissa joten lastenhuone jäisi lähinnä pelailua, leikkejä ja nukkumista varten. Kerrossänky ja ylimääräinen sänky TAI sellainen kerrossänky jossa alapeti on 140cm leveä jolloin tytöt voisivat nukkua siinä vierekkäin.
Ihan hullu idea?
Kommentit (26)
Itse antaisin 13-vuotiaalle oman huoneen, jos asunnossa on kolme huonetta, ja aikuiset nukkuisi olohuoneessa. Mutta jos kaksiossa asutte, niin eihän teillä muita vaihtoehtoja ole.
huonetta. Lähinnä sellainen nurkkaus josta saisi rauhallisen paikan tehdä läksyjä, mutta ei mahdu sänkyäkään.
13-vuotias ei kyllä millään mahdu samaan huoneeseen pienten kanssa. Tosin jos ei muuta vaihtoehtoa ole, niin onhan sen sovittava. Jos saat tosiaan sen työpisteen järjestymään, eikö siitä järjestyisi myö nukkumapaikka. Entä vanhempien makuutilat? Voisiko niistä tehdä lastenhuoneen ja vanhemmat olkkariin tms?
kun kaikki 8 nukkuivat vierekkäin pirtissä, päiväksi raivattiin makuusijat pois..
Ihan hyvin voi olla nukkumistila vaikka kaikille vauvasta vaariin samassa, omat jutut sitten jossain muualla.
onhan ennen muinoinkin selvitty paljon isommallakin porukalla pienissä tiloissa. Isäni lähti maailmalle kolmiosta, jossa asui vanhempien lisäksi viisi lasta. :)
Voisitteko hankkia 13-vuotiaalle parvisängyn, ja kahdelle pienemmälle sitten kerrossängyn? Ja pystyisikö huoneen vielä jakamaan esim. jollain hyllyllä tms.? Ainakin tuo parvisänky olisi siitä hyvä, että työskentelytila olisi sitten siinä alla. Se työskentelytilaksi ajattelemasi paikka voisi sitten olla vaikka pienempien lasten leikkinurkkauksena? Lastenhuone olisi näin lähinnä nukkumista varten, ja 13-vuotiaan läksyjen yms. tekoa.
Asun kolmiossa lasteni kanssa. Viikon ovat isällään ja viikon minulla. Isänsä luona on omat huoneet. Tiedän, että periaatteessa mun pitäisi luopua omasta huoneestani, mutta tällä hetkellä se on ainoa paikka maailmassa jossa voin olla hetken rauhassa, tehdä töitä ja nukkua rauhassa.
Esikoinen on erittäin paljon mummilassa ja minun luona vain muutaman yön viikossa ja omassa huoneessa mummin luona.
Ei mikään ihanneratkaisu, tiedän. Isompi kämppä pitäisi olla, mutta kun ei rahat riitä ;(
Minä olin 7, siskot 13 ja 19, kun muutimme siihen asuntoon, ja asuimme siinä pari vuotta. Muistaakseni jotenkin hyllyillä jaettiin tilaa niin, että vanhimmalla oli oma työpöytä vähän niin kuin sermin takana.
Nyt meillä on omat lapset samoissa huoneissa, kaksi yhdessä ja kolme toisessa. Hyvin pärjäävät.
Ja edelleen muuten, esim. maahanmuuttajaperheissä on tavallista, että kaikki pojat ja kaikki tytöt nukkuvat samassa huoneessa. Molempia voi olla esimerkiksi kahdeksan.
yökyläily onnistuisi vaikka niin, että pienemmät nukkuvat sen yön äidin huoneessa, ja heidän sänkynsä annetaan yövieraille?
Yökyläkavereista ei voisi haaveillakaan.
Kaveriperheellä sama tilanne. lapset kaikki samassa huoneessa. vanhemmilla makkari ja sit on se olohuone.
Asun kolmiossa lasteni kanssa. Viikon ovat isällään ja viikon minulla. Isänsä luona on omat huoneet. Tiedän, että periaatteessa mun pitäisi luopua omasta huoneestani, mutta tällä hetkellä se on ainoa paikka maailmassa jossa voin olla hetken rauhassa, tehdä töitä ja nukkua rauhassa.
Esikoinen on erittäin paljon mummilassa ja minun luona vain muutaman yön viikossa ja omassa huoneessa mummin luona.
Ei mikään ihanneratkaisu, tiedän. Isompi kämppä pitäisi olla, mutta kun ei rahat riitä ;(
Jos olisit heti kertonut tuon tilanteen, niin ei olisi tarvinnut muita vaihtoehtoja vastaajien pohdiskella.
onko sompuilla neljä kappaletta kerrossänkyjä siis yhdessä huoneessa, jos poikia ja tyttöjä on yhteensä kahdeksan, vai mitä tarkoitit?
Mutta tiedän perheen, jossa on kahdeksan tyttöä ja viisi poikaa. Tytöillä on yksi huone ja pojilla on toinen huone.
onko sompuilla neljä kappaletta kerrossänkyjä siis yhdessä huoneessa, jos poikia ja tyttöjä on yhteensä kahdeksan, vai mitä tarkoitit?
vai onko niillä kahdeksan kappaletta kerrossänkyjä yhdessä huoneessa?jos siis kuusitoista tenavaa nukkuu samassa huoneessa?
niin etkö voi olla rauhassa sinä aikana? Kyllä mä tekisin olohuoneesta oman huoneen, koska 13-vuotias tarvitsee omansa. Ja jos 13-vuotias on noin paljon pois, sopisin hänen kanssaan, että tekisin siellä töitä ja ehkä nukkuisinkin silloin kun hän ei ole kotona.
niin etkö voi olla rauhassa sinä aikana? Kyllä mä tekisin olohuoneesta oman huoneen, koska 13-vuotias tarvitsee omansa. Ja jos 13-vuotias on noin paljon pois, sopisin hänen kanssaan, että tekisin siellä töitä ja ehkä nukkuisinkin silloin kun hän ei ole kotona.
Tai sovitte esikoisen kanssa että se yksi huone on työhuone, eli hän saa siellä tehdä läksyjä ja sinä töitä, eli on rauhoitettu pienimmiltä.
Toinen huone on sitten pienten huone.
Ja itse sinulla voi sitten olla joku pieni soppi vaikka olkkarisa missä nukut, voit kattoa vielä myöhään telkkaria tms.
Ja esim. koulutehtäviä vois tehdä sun huoneessa sitten tarvittaessa?
voisiko tämä piste olla 13v:n huone? ja sitten kaksi nuorempaa samaan huoneeseen. Ei 13-vuotias enää pelaile ja leiki, hänhän on yläasteella.