Mitä mieltä olette teemahäistä?
Jos pariskunta harrastaa esim. kantritanssia ja häissäkin soi pelkästään kantrimusiikki ja siellä on pelkästään kantritanssia (ja kutsussa olisi selvästi mainittu tuo).
Tai jos pariskunta on gootti tai hevari ja musiikki on sitten pelkästään heviä.
Kommentit (2)
No teemaan sopien voi järjestää jonkun näytöksen, lyhyen musiikkiesityksen ym, mut ei mitään sen enempää. Täytyy muistaa, ettei ne häät (yleensä) ole pelkästään samanhenkisten bileet, vaan siellä on koko suku ja monta sukupolvea. On tahdikasta ottaa huomioon sen, ettei esimerkiksi vanhempi väki välttämättä innostu hevistä, eivät vaan ymmärrä sitä.
Eli hyvä maku mukaan. Vieraat on jo investoineet häihin paljon häälahjan, matkojen, vaatteiden ja muiden kulujen muodossa. Jos siihen päälle pitää vielä yrittää hääparin mieliksi olla innostunut samoista asioista kuin he, niin menee vähän liian pitkälle. Juhlat on myös vieraita varten, eikä pelkästään hääparia varten...sitä kantria voi tanssia vaikka loppuelämänsä, mut muita sitä ei voi pakottaa tanssimaan.
Esim. jos nyt vaikka jotain gootti-teemaa ajattelisi... Sen voisi toteuttaa ihan hyvän maun mukaan niin, että hääpaikka, puvut ja koristelut ja miksei musiikkikin esim. heijastavat goottista romantiikkaa. Tulos voisi olla hyvinkin kaunis ja tunnelmallinen. Toisaalta sen voisi toteuttaa ihan naurettavasti ja ylilyövästi ja niin, että kaikilla vierailla (paitsi ehkä niillä goottikavereilla) on tosi epämukavaa...
Mukavat teemahäät, joissa olen ollut, oli sellaiset "sadonkorjuuhäät". Teemaa ei mitenkään tuputettu kutsuissa tai muutenkaan vierailta vaadittu mitään erityistä, mutta aihe tuli kivasti esiin koristeluissa, kukissa, ruoassa jne. Tavallaan ei olisi huomannut mitään kummempaa teemaa, ellen olisi tiennyt, että taka-alalla oli sellainen yhdistävä ajatus.
Sen sijaan ei innostanut kutsu parin larppaajan häihin, jonne vieraittenkin olisi pitänyt tulla jossain naamiaisvaatteissa. Ehkä jos olisivat olleet läheisiä ja itse olisin innoissaan sellaisesta... En kuitenkaan muutenkaan päässyt häihin ja olin aika helpottunut!