Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ei ole hätätilanne on puudute laitettava ennen verikoetta lapselta.

Vierailija
21.07.2009 |

Turha laboratorioämmien märistä että puudutelaastarit kuuluu itse hankkia. Lapsen kivunhoito kuuluu pienen lapsen laadukkaaseen hoitoon ja ennen ihan tavis verikoettakin voi lapselleen puudutelaastarin tai voiteen vaatia eikä ämmillä ole mitään asiaa märistä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne sen nurisematta laittavat, vaikka ilmeisesti saattaa vaikeuttaa näytteen ottoa. Ilman Emlaa on joskus yritetty, ei onnistunut ollenkaan.

Vierailija
2/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerroin että lasta on turhaan itketetty ja verikokeita otettu ilman puudutteita. Että ihan kuuluu laadukkaan hoidon tasoon hoitaa lapsen kipua ellei ole kyse välittömästä ensiavusta. Voithan sinä 2 tyytyä siihen mitä saat ja itkettää sitä räkänokkaasi turhaan. Minä vaadin lapselleni puudutteen ennen verikoetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli voi olla, että muutenkin pieni suoni ei meinaa löytyä,kun on laitettu emlaa. Jos lapsella kunnon suonet, niin sitten kannattaa tietenkin käyttää.

T. laboratorioämmä

Vierailija
4/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ämmä, joka on ottanut muutaman verikokeen. Toki saat pyytää emlaa lapsellesi.

Itse en kuitenkaan näin aio toimia, koska puudute

melko tehoton ja ennen kaikkea saattaa vaikeuttaa näytteen ottoa. siis puudutteen vaikutus. Mutta suuri osa taitaakin olla plasebo vaikutusta varsinkin lapsella. Jatka tuolla asenteella, niin saat varmasti aina lapsinesi hyvää palvelua. Emlaa saa toki pyytää, mutta "hyvät tavat kaunistavat"

Vierailija
5/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelliset kauhukokemukset ja tarvitaan 2 hoitajaa pitämään kiinni kun kolmas sohii neulalla minne sattuu niin että lapsella on taipeet mustelmilla.

Vierailija
6/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hommaan sen mielummin itse kuin että odottelisin tk:ssa puoli tuntia lapsen kanssa, että vaikuttaa...

Vierailija
7/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi että pitääkö minun ottaa näin pienestä kädestä verinäyte, ja kun ei toisesta kädestä onnistunut niin totesin että ei tarvitse toisesta yrittääkään.

Ajeltiin lastenklinikalle ja siellä varovasti ysyin että onko pakko ottaa verikoe, labratäti sanoi että katsotaan, sanoi lapselle että tässä on tällaiset taikakepit, jotain sellaisia valuvia hilekeppeja ja lapsi niitä katseli kun verikoe otettiin vikkelästi ja ilman itkua.

Vierailija
8/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi hoitajaa pitelemässä kiinni, minun lisäkseni. Ilman puudutetta siis, eikä onnistunut. Emlan kanssa rauhallisempaa eikä tarvittu voimakeinoja. Olisko sitten sitä plasebovaikutusta...

3

Vierailija
9/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa prkl itse näytteenne, jos ei kelpaa meidän työ!

Vierailija
10/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edelliset kauhukokemukset ja tarvitaan 2 hoitajaa pitämään kiinni kun kolmas sohii neulalla minne sattuu niin että lapsella on taipeet mustelmilla.

yhdestä lapsesta pidettyä kiinni..!!!

Meillä ei pahaan kammoon Emla auta, huuto tuli jo eteisessä.

Vierailija
11/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulunpenkille opettelemaan sitä miten lasta pistetään ja miten suoni löydetään, niin ei tarvitsisi pientä käsivartta mustelmille tökkiä. Eikä ilman mustelmia aina selviä aikuinenkaan labraämmien kynsistä.

Vierailija
12/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

metrin mittaista lasta, varsinkin kun labraämmä ei osaa hommaansa eikä tiedä mihin tökkäisi.

Vierailija
13/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveä kammon verikokeen ottoon.

Labra ei puhunut silloin 3 vuotiaalle pojallemme mitään. puhui vain meille vanhemmille. Itse yritin kertoa rauhallisesti laoselle mitä tapahtuu ja miten äiti pitää sylissä ja mitä tapahtuu.

Poika pysyi mielestäni tilanteeseen nähden rauhallisena.

Sitten alkoi näytteiden otto ja siitä ei meinannut tulla mitään. Suonta ei löytynyt ja näytettä kaivettiin molemmista kyynärvarsista.

Hoitajan ainoat sanat lapsellemme oli pidä käsi paikalla ja turha on huutaa ei se mitään auta ja ei tämä satu.

Ja kaikki tämä tapahtui odotusaulassa.

Ennen näytteiden ottoa kysyin emmekö mene mihinkään rauhallisempaan tilaan ei ollut kuulemma tarvetta.

Tuosta kokemuksesta jäi todella pahamieli ja poika

kysyy aina lääkäriin mennessä eihän oteta verta.

Vierailija
14/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen lasten parissa siellä neulan terävämmällä puolella vaikken labrotoriossa töissä olekaan. Kukaan ei halua tahallaan lapsia satuttaa, siitä olen aivan varma. Joskus verinäytteen otto tai kanyylin laitto vain ei ensimmäisellä pistolla onnistu, vaikka pistäjä olisikin kuinka taitava ja kokenut tahansa. Yleensä lasten verinäytteen oton tarve ja kanyylin tarve harkitaan tarkasti.

Itse henkilökohtaisesti laitan aina mukisematta EMLAn, jos sitä pyydetään. Se supistaa jonkinverran suonia, muttei kanyylin laitto senkään jälkeen mahdotonta ole, ehkä jonkunverran hankalampaa kuitenkin. Toisten mielestä puudutelaastari tehoaa hyvin (joko siis puuduttaa tai tuo turvantunnetta muuten), toisten mielestä ei auta juurikaan. Oman mielenkiinnon vuoksi olen tuon EMLAn omiin kämmenselkiini testannut ja tässä kropassa pisto sattui kyllä yhtä paljon laastarin kanssa ja ilman. Tämän kokemukseni pidän kyllä työelämässäni omana tietonani.

Toisissa sairaaloissa lapset saavat melko rutiinisti EMLAt jo esim. saapuessaan lastentautien päivystykseen, useimmissa kuitenkin pyydettäessä.

Vierailija
15/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten varttia ennen näytteenottoa Emlat pois, niin kas, suoni tulee jo esille, mutta puudute vaikuttaa vielä.Näin siis lapsilla.

Käytän itselläni Emlaa kerran kuussa yhden jättipaksun piikin takia.Olen huomannut, että saa vaikuttaa kaksi tuntia, niin on tunto mennyt.

Vierailija
16/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sitten tullut mieleen laittaa sitä Emlaa vain toiseen käteen?

Puudutus tehoaa, ja näyte saadaan otettua kivutta. JOS kuitenkin käy niin, että suoni on supistunut liikaa, voidaan näyte ottaa vielä siitä puuduttamattomasta kädestä.

Parasta ollaan näin yritetty, eikä kenelläkään pitäisi olla ongelmaa.

Vierailija
17/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pienestä lapsesta joudutaan ottamaan säännöllisesti monta putkea verta. Emlaa käytettiin aluksi, mutta enää en huoli ja menee paljon paremmin.

Suonet todellakin on piilossa ja silloin kun vielä puudutettiin, jouduttiin kuitenkin ottaa verta toisestakin kädestä tai sormesta, että saatiin tarpeeksi.

Ihan pienenä jouduttiin kanyylia varten antaa rauhottavia, emla ei riittänyt.

Vierailija
18/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vauvasta jouduttu ottamaan paljon verikokeita. Toisinaan on ollut Emla toisinaan ei. Kerran jouduttiin peräkkäin pistämään käteen jossa Emla oli ollut ja jossa ei ollut. Itkussa ja sen ajoittumisessa oli ihan selkeä ero. Puudutetusta kädestä tuli kiukkuinen itku kiinni pitämisestä, johon piikillä tökkiminen ei vaikuttanut mitenkään. Ei-puudutetusta itku sen sijaan oli hysteerisempää ja muuttui juuri silloin, kun tökättiin.

Vierailija
19/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saitte kanyylia varten rauhoittavia? Meillä vauvalle jouduttiin yrittämään kanyylia monta kertaa ja vauva oli aivan paniikissa ja ahdistunut ja huusi vielä pitkään jälkikäteen, vaikka yritimme kaikkea hämäävää mikä normaalisti toimii.

Ei mainittu mitään mahdollisuutta puudutukseen saati rauhoittaviin. Olisin todellakin ottanut, en ole koskaan nähnyt lastani niin ahdistuneena ja hysteerisenä vaikka kaikenlaisia tutkimuksia on jouduttu tekemään.

Vierailija
20/29 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en tieda sikalaisista kaytannoista. meilla emlan on aina saanut ennen verikokeeseen menoa niin etta se on laitettu jo kotona muistaakseni noin tunti ennen naytteenottoa. joka kerralla on sujunut tosi hyvin eika lapsi ole edes itkenyt. pisto ei kuulemma ole sattunut ollenkaan vaikka poika sita pelkasi jonkin verran.