Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkähänlainen ammatti olis somistaja?

Vierailija
21.07.2009 |

Millainen työtilanne ja työn kokonaiskuva?

Onko jotain vaatimuksia alalle?

Alanvaihtoa täällä mietin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tiedä?

Vierailija
2/7 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyjä/somistaja vaateliikkeessä, mulla on kaupallinen koulutus ja somistajan hommia ajauduin tekemään ensin lomasijaisena ja sitten enemmänkin. Olen ihan "itseoppinut" ja meidän vakkarisomistajan kouluttama mutta ymmärtääkseni somistajaksi voi opiskella ammattitutkintona. Työhön kuuluu meillä vastata myymälän visuaalisesta ilmeestä eli tuotteiden esillepano, osastojen rakentaminen, kampanjoiden toteutus, näyteikkunat jne. Ketjuliikkeessäkin pääsee olemaan luova...Unelma-ammatissani olen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu kesti vuoden. Lähinnä kädentaitojen harjoittelua se opiskelua ja lopuksi näytöt. En ole hommia koskaan tehnyt.

Vierailija
4/7 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus 80-luvulla vielä joka tavaratalolla oli monta omaa somistajaa, mutta ei kai enää nykyään.

Vierailija
5/7 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin työkkärin sivuilla aina ajoittain haetaan piskuisiin Seppälöihin, Lindexeihin ym. somistajia.

Tuttuni on myös isossa tavaratalossa töissä, jossa on melkoisen monta somistajaa, jotka vastaavat tietyistä alueista.

Vierailija
6/7 |
23.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään puhutaan ennemmin visualistista tai visuaalisen markkinoinnin ammattilaisesta.

Ennen somistajat olivatkin enemmän tuollaisia näpertelijöitä, mutta nykyään - jos työskentelet esim. isossa ketjussa tai tavaratalossa - kaupallisuus on kaiken a ja o. Pitää osata lukea myyntilukuja ja tajuta mikä myy ja mikä ei. Ja miksi.

Myyjistä voi tulla hyviä visualisteja, kun ovat päivittäin tekemisissä asiakkaiden kanssa, asiakkaillehan sitä somistusta ja tuotteiden esillepanoa tehdään, että myynti nousisi.

Sitten on näitä mainosfirmoja, jotka tekevät esim. messuosastoja, roudataan kalusteita ja tehdään teippauksia jne.

Kaikenkaikkiaan voisi sanoa, että ala on fyysisesti raskas, olitpa töissä missä vaan. Ei siis mitään taiteilua ja askartelua, vaikka sitäkin joskus!

t. alalla ollut

Vierailija
7/7 |
23.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ajatellut hakea oppisopimuksella somistajaksi kun ala kiinnostaa ja olisi varmasti minullekkin mieluinen. minulla kun ei mitään koulutusta ole mistään:) niin olisi hyvä siitä aloittaa. kannattaa pistää ihan googleen somistaja niin sieltä löytyy tietoa aika paljon mitä vaaditaan ja mitä hommaan kuuluu. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi