Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin lasten leikeistä, taisinko ylireagoida?

Vierailija
21.07.2009 |

Minulla on itsellä kaksi lasta, neljävuotias tyttö ja kolmevuotias poika. Leikkivät omalla pihalla ulkona hiekkalaatikolla. Naapurin kuusivuotiaalla pojalla on kyläilemässä pari vuotta isompi poika. Tulivat äsken meidän pihalle puhuttamaan mun lapsia, että heidän pitäisi tappaa pihalla olevia mehiläisiä. Olivat keränneet kuppiin ison kasan kuolleita mehiläisiä ja muita hyönteisiä. Suutuin sitten ja sanoin että miksi tappavat viattomia eläimiä, vastaus oli "muuten vaan". Mulla sitten ääni nousi kun aloin kyselemään että onko se kivaa tappaa niitä eläimiä ja minusta se ei ole hyvää käytöstä. Sanoin että menen sanomaan naapurin äidille. Kuulemma tiesi jo asiasta. Näin sitten parin minuutin päästä kun omalla puolella äiti silitti pojan päätä, oli sillä sitten asia vissiin kuitattu. No minä luonnonsuojelijana painelin naapurin luo ja kysyin että tietääkö asiasta ja oli sanonut että on oma vika jos mehiläinen pistää sormeen (niin kuin oli kuulemma käynytkin), ja kuulemma pojat ovat poikia.

Olen muutaman kerran ennenkin joutunut komentamaan tätä vierasta poikaa, kerran repi kukat meidän kukkapenkistä, kerran kasteli meidän kolmivuotiaan vesipyssyllä läpimäräksi, kun ei toinen päässyt isompaa karkuun (siis eivät leikkineet yhdessä vaan tuli vaan ampumaan meidän pihalle) kerran heitteli hiekat meidän hiekkalaatikolta ympäri pihaa, yms. monia muita juttuja. Naapurin rouva on brasilialainen eikä ymmärrä kunnolla saksaa (asumme Saksassa), meidän keskustelu on siksi vähän heikkoa. Tämä toinen poika on myös brasilialainen, ja naapurin rouva puhuu lapsille omalla kielellään niin että en sitten tiedä loppupeleissä että komentaako vai ei. Naapurin kuusivuotias on tosi kiltti poika kun tämä isompi ei ole leikeissä mukana, tulee meidän molempien lasten kanssa hyvin toimeen.

Miten tollaisiin voi reagoida vai eikö mitenkään? Ja yleensä miten te reagoitte jos esim. omat lapset alkavat tappaa eläimiä ihan huvin vuoksi?

Olen nyt vähän ylikierroksilla tuon jutun kanssa...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mehilaisista/muurahaisista tms pikkuotokoista jos niita tapetaan. jos kyseessa olis joku linnunpoikanen tai vastaava juttu niin toki suuttuisin silloin.

en ma nyt tosta olis menny naapurille riehumaan.

Vierailija
2/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mehiläinen olisi vähemmän arvokas kuin esim. pikkulintu?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevan sekä poikien että jopa tyttöjen kesäinen harrastus. No jos oikeaoppisesti tehtäisiin, niin elossa nuo ötökät pysyisivät, mutta harvoin kai näin. Eli sanoisin myös "pojat ovat poikia".

Vierailija
4/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt näyttää lapsilleni hyvää esimerkkiä siitä että luontoa tulee kunnioittaa eikä tappaa edes mitään ötököitä ilman syytä.

Harmittaa kun pienet lapset sitten näkevät tuollaista esimerkkiä. Mitä ihmettä siihen voi enää sanoa kun lapset töllöttävät isoilla silmillä kuolleita eläimiä ja toiset kehuskelevat siinä vieressä.

Jotenkin pelottaa kun lapset tuosta kasvavat ja saavat vielä lisää vaikutteita kavereilta..

Vierailija
5/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään elävänä purkkiin keräämistä vaan ihan jalalla päälle tallaamista ja tappamista.

Vierailija
6/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatus ainakin suomalaisen mittapuun mukaan, on naapurissasi vähän hakusessa. Toimit mielestäni oikein, jos olit kohtelias ja käytit ystävällistä kieltä.

Vierailija
7/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni asia ei sinulle kuulunut ja en puuttuisi kuin sammakkoa ja pikkulintuja koskeviin tappoihin.

Jokainen meistä tappaa itikoita, paarmoja, kärpäsiä, kuoriaisia jne. surutta enkä pidä mehiläisiä sen kummempina ötököinä.

Kiusaamiseen puuttuisin jos se kohdistuu lapsiini tai muihin lapsiin

Vierailija
8/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinun mielestäsi viattomien luontokappaleiden tappaminen on väärin ja omat lapsesti eivät saa sellaista tehdä. Ja jos vieras lapsi öykkäröi teidän pihallanne, aja hänet pois ja anna porttikielto tietyksi ajaksi.

Perheet ja vanhempien arvot ovat erilaisia. Muuttaa toisia et voi, mutta omien lastesi toimia ja omaa pihaasi voit vahtia ja määrätä säännöt.

Aika pieniltä, joskin kurjilta, rikkeiltä nuo pojan kolttoset kuulostavat. Ymmärrän, että itse hiillyt. Toisaalta, ehkä muutaman vuoden kuluttua huomaat omien lastesikin välillä riehuvan jonkun toisen pihassa. Pienet lapset ovat paremmin vielä hallittavissa. Isommille voi tulla kaikenlaisia älyttömiä päähänpistoja, jotka toteuttavat, vaikka heidät olisikin kasvatettu hyvin.

Vierailija
9/9 |
21.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eräs fiksu vanhempi otti pojilta mehiläiset ja tappoi ne välittömästi (kituivat tietenkin) ja ilmoitti että nyt loppuu nämä leikit. Ja taisivat loppuakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi