Mitä teen: 17 v vaihto-oppilas itkee ikäväänsä?
...kuukauden reissusta sillä on vielä kaksi viikkoa jäljellä. Ollaan väsyneitä, koska ollaa reissattu pitkä viikonloppu ja nyt tultu iltapäivästä kotiin.
Meenkö mä tonne sen huoneeseen... vai annanko olla? Tiedän, että asiat on kuitenkin ihan hyvin, nyt on vain huonosti nukuttu yö, reissussa rähjäännytty ja puolivälin paha kriisi.
Mä en oikein oo sellainen hellivä äiti-ihminen. Mutta tarttisko siltikin käydä sanomassa että kaikki on hyvin.
Kommentit (14)
kutsu sitten jonkin ajan päästä se välipalalle ja sano siinä yhteydessä että kaikki on hyvin ja ikävä kuuluu asiaan. Mutta älä jää sitäkään jahkaamaan vaan viritä vaikka dvd jota voitte katsella tms, mikä saa unohtamaan ikävän ja antaa kerätä voimia.
Käyt siellä huoneessa mutta et sano että kaikki on hyvin. Eihän sen vaihtarin mielestä ole koska hänellä on koti-ikävä. Jos noin sanoit niin vaan vähättelet hänen tunteitaan.
Kysyt että haluaisiko hän jutella kanssasi ikävästään tai vaikkapa soittaa vanhemmilleen. Tai olisiko jotain mitä sinä voisit tehdä.
Jos hän ei halua jutella sanot että ok mutta että jos tuntuu myöhemmin siltä että hän haluaa jutella niin voi tulla milloin vaan.
ja ole mahdollisimman osaaottava. Kyllä se ohi menee. Nyt on juuri se alkuinnostuksen ja ensimmäisen hypen aika mennyt ja todellisuus iskee.
Ihan palaa omat vaihtariajat 18 vuoden takaa mieleen. Olin silloin 17-vuotias. (Jestas, että aika rientää!!!!)
että haluaisiko nuori soittaa kotiinsa.
Sinuna juttelisin asiasta avoimesti. Myös tämä suomalainen tapa olla jurnuttaa voi tuntua vaihtareista ahdistavalta. Että en missään nimessä kyllä olisi vaiti!!
Keskustele asiasta avoimesti ja kysy, mikä painaa. Jos se on koti-ikävä nimenomaan, niin kerro ymmärtäväsi. Ehdota vaikka juuri sitä puhelua kotiin ja muistuta, että myös sinun kanssasi voi puhua kaikista mieltä painavista asioista. Koita saada hänet tajuamaan, että kaksi viikkoa on todella lyhyt aika ja menee kuin siivillä.
Ihan oikeasti mammat, ottakaa huomioon kulttuuriset erot, kun neuvoja jaatte. Tämä suomalainen tapa ignorata tunteet ja olla puhumatta asioista on ihan perseestä.
...ehkä sillä on vaan vähän allergista nuhaa. Mutta mä kävin kyselemässä ja vein sille kissan kainaloon :)
ap
Kohta siltä tippuu silmätkin päästä.
juu kävin vähän jututtamassa tyttöä ja syötiin yhdessä iltapala ja saunottiin. Itku helpotti.
Halusi itse ottaa kissan kainaloon.
Suunnittele jotain kivaa tyton kanssa tehtavaksi. Joko olette kayneet katsomassa Harry Potterin? Tai jotain muuta jannaa.
On suomalainen kulttuuri ja viela sen paalle mokkikulttuuri aika raskasta. Onko tytto tutustunut muihin ikaisiinsa?
Läimäytät sitä kevyesti harteille ja sanot reippaalla äänellä "Snap out of it".
Läimäytät sitä kevyesti harteille ja sanot reippaalla äänellä "Snap out of it".
jos jokin harmittaa niin voi tulla puhumaan. taputat vähän olalle ja tarjoat vaikka kupin teetä/kahvia/kaakaota.