Päästäisitkö 6-vuotiaan isovanhempien kanssa satojen kilometrien 1-2 yön reissulle?
Isovanhemmat ovat kaavailleet vievänsä esikoisemme pitkälle automatkalle, ja yöpyisivät yhden tai 2 yötä matkalla.
Kun kuulin tästä, meinasin pimahtaa! Minusta tuo on tarpeetonta kun lapsi itse ei ole pyytänyt mitään, vaan päähänpisto on isovanhempien. Oman perheen kanssa on tehty jo 2 reissua ja minusta nuo riittävät. Kuitenkin mietin olenko liian nipo..? En luota isovanhempiin täydellisesti. Heillä on joku ihme harhaluulo, että lasten täytyy reissata kesällä heidän kanssaan, minusta oman perheen matkat ovat täysin riittäviä :O
Kommentit (30)
itse asiassa 4-vuotias palaili juuri tänään kahden yön mökkireissulta ja kivaa oli ollut.
En tosin tunne sinun vanhempiasi/appivanhempiasi, joten enpä osaa puolestasi päättää.
Meillä kaikki 4 isovanhempaa on tyyliä, turvaistuimia ei tarvi käyttää, jos äiti ei nää - xylitoli ja hampaiden pesu on täysin turhaa, reiät tulee ainoastaan sokerista - miten niin ruoka-ajat/nukkuma-ajat? - Kyllähän tässä nyt PARI=mäyräkoira kaljaa voi ottaa lasten kanssa saunoessa jne. Eli tosi vähän annetaan lapsia isovanhempien hoitoon. Ja kuskipappojen takia ei reissuun, toinen ajaa hurjaa ylinopeutta/ei katso sivuille eikä käytä vilkkua ja toinen pappa ajaa varmuuden vuoksi 80 alueellakin 40:iä...
Jos joku joskus oma-aloitteisesti jonkun lapsistamme jonnekin veisi! Koskaan eivät isovanhemmat lasten kanssa mitään tee, saati sitten reissaa! Olen (ja 6-vuotiaani on)todella kade ap:n perheelle.
miten lapsi jaksaa pitkät automatkat?
Oma 5-vuotiaani kun ei jaksaisi edes kahden tunnin matkaa isovanhemmille.
Muuten reissu isonvanhempien kanssa on varmasti lapsenkin mieleen :)
Jos isovanhemmat ovat 26:n kaltaisia, en missään nimessä päästäisi. Jos suht normaaleja päästäisin kyllä. Ehkä sen nuoremmankin lapsen vuoro on joskus. Mutta omani kyllä yöpyy lähes viikottain yhden yön mummolassa, ikä 2v. Minulla huonohko suhde isääni, mutta isoisänä on skarpannut. Mikä ap sinua eniten jännittää? Ehket kertonut ihan kaikkea tarpeellista?
tuollaisen reissun ja varmaan isovanhemmat ymmärtää rytmittää matkaa ja kohteita lapselle sopiviksi. Oltiin tänä kesänä Itä-Suomen kierroksella ja 4-vuotiaalla ei lainkaan mennyt hermot. Kerralla ajettiin maksimissaan 200km ja silloinkin lapsi nukkui useimmiten. Joku alle 2 tunnin ajo menee ihan ikkunoista katsellessa ja jutellessa lapsenkin kanssa, joka välillä äityy kyselemään tauotta havainnoistaan.
ja päästin 6 v yhden kumminsa kanssa 4 päivän ulkomaan matkalle... pidin vaan ihanana juttuna. Kummilla on omiakin lapsia ja otti hyvää hyvyyttään meidän tytön kaveriksi omalleen lähes samanikäiselle 4 päivän reissulle Köpikseen. Maksoikin, vaikka tarjouduin maksamaan reissun (annoin kyllä ruoka- ja käyttörahaa).
Jos olisi oikea syy olla epäilevä (esim. isovanhempien korkea ikä, joka voi vaikuttaa autoiluun vaikkeivät myönnä, holtittomuus turvaistuimen tai turvavöiden käytössä, ruoka-aineallergian huomiotta jättäminen tai alkoholinkäyttö ym.), niin en päästäisi. Muuten kyllä.
Mun sekä miehen vanhemmat on lapselle rakkaita, suurinpiirtein yhtä hyviä hoitajia kuin mekin (jokaisessa puolensa - hyvät ja huonot, siis meissäkin!).
Toki siis saa heidän kanssaan reissata lyhyitä reissuja (vain lyhyitä ettei mulle tulisi niin kova ikävä..). Lähinnä eniten harmittaisi etten itse pääsisi mukaan. ;)
kysymykseen: Tottakai päästäisin. Ja tottakai idea olisi lähtöisin isovanhemmista. Isovanhempien kanssa reissaaminen on täysin eri asia kuin vanhempien kanssa reissaaminen, eikä "satojen kilometrien" matka ole meidän lapsille kuin pieni pyräys.
Nämä vastaukset koskevat siis meidän lastamme ja hänen isovanhempiaan.
pitää isovanhempia epäluotettavina,niin sitten en päästäisi.Jos se syy on sun päässäs-kuten tämä viesti antaa ymmärtää,niin pitäisin sua nipona.
Meillä on esikoinen reissannut mummin kanssa ulkomailla 5 vuotiaasta ja molemmat ovat nauttineet yhteisestä ajasta paljon. Tänä vuonna myös kuopus pääsee matkalle kun on tarpeeksi vanha