Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä lienee muitakin odottavia terveydenhuollon ammattilaisia.

Vierailija
19.07.2009 |

Miten meinaatte varmistaa, että ette joudu työssänne hoitamaan sikainfluenssa potilaita? Täysin mahdoton homma! Potilaita tulee ja menee. Olisi mielenkiintoista tietää mihin muihin työtehtäviin meitä voitaisi siirtää ja keitä olisi ne henkilöt, jotka toiseen työpaikkaan siirrettäisiin.

Itse työskentelen sairaanhoitajana kirurgisella vuodeosastolla, enkä usko kuuluvani suurinpaan riskiryhmään. Suurenpi riski saada tartunta on lasten mentyä päiväkotiin.

Itse en osaa ottaa asiasta stressiä, mutta nyt kun raskaana olevista on alettu puhua riskiryhmänä, niin toki asia mietityttää.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on suuri mahdollisuus saada sikainfluenssatartunta vaikka ruuhkabussissa työmatkalla.

Ei se itse työ siis pelota.

Vierailija
2/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä isolla terveysasemalla, joten luultavasti ihan pahimmassa paikassa taudin suhteen.

Toivon, että pomo siirtää minut mahdollisimman vähäriskisiin tehtäviin äitiyslomaan asti. Esim. ajanvaraus/neuvontapuhelimeen tai jos rokotteita saadaan, rokottamaan.

Tartunnan mahdollisuus on toki missä vain, mutta jos/kun meillä aletaan hoitaa pelkkiä pärskiviä ja yskiviä potilaita, niin kyllä se riski siinä on suurempi, kuin bussissa (ja mä kuljen omalla autolla) tai kaupassa. Käsihygieniastani osaan huolehtia, jos voin pysyä erossa suorasta kontaktista sairastuneisiin.

t. th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kanssa tulevia kontakteja kun ryhdyit alalle??? Tulet työssäsi kohtaamaan jos jonkinlaista pöpöä, et voi jokaisen mahdollisen epidemian aikana vaatia pääsyä toisiin tehtäviin.

T: mahdollinen pomosi :-)

Vierailija
4/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle mahdollinen pomosi tiedoksi, että kommenttisi on täydellisen naurettava. Ja varsinkin esimiesasemassa olevan ihmisen suusta ( epäilen kyllä suuresti asemaasi ).

Mutta itse kyllä jos terveyskeskuksessa työskentelisin ( ja sinnehän kyseisten potilaiden hoito keskitetään ), olisin huolissani raskaana ollessani.

Taudin leviämisen ruuhkabussissa ja suurissa kauppakeskuksissa ymmärrän kyllä. Täällä pienessä kaupungissa, missä minäkin asun, ei juurikaan ruuhkia pääse busseihin syntymään ja minäkin kuljen omalla autolla. Suurinpana riskipaikkana ovat kyllä suuret laitokset, sairaalat, koulut ja päiväkodit.

Viestiketjun aloittajana mietinkin tuota pointtia, että meitä terveydenhuollon ihmisiä mahdollisesti siirrettäisiin toisiin työtehtäviin. Olisi kiva tietää minkälaiset ohjeistukset sairaaloissa / terveyskeskuksissa on ja kuinka yhtenevät.

Vierailija
5/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaanpa, että pomoni ei ole täällä notkumassa.

Itse asiassa en juuri työssäni normaalisti tapaa sairaita ihmisiä, sillä en juurikaan tee päivystävän hoitajan hommia.

Alalle hakeutuessani luulin, etten koskaan saisi lapsia. Siksikin tämä raskaus huolettaa minua erityisesti.

Influenssa A(H1N1) on myös hieman erilainen tauti, kuin monet muut tavalliset pöpöt. Lisäksi minulle on jo jouduttu järjestelemään töissä työtehtäviä, sillä en esim. voi pistää sytostaatti-injektioita tai hoitaa parvorokkoepäilyjä. En usko, että tämäkään mahdoton tehtävä nyt hommia järjestää.

Muutenkaan mun ei luultavasti tarvitse koko syksynä enää tehdä sitä, mitä yleensä teen eli annan elämäntapaohjausta, sillä nämä toiminnot ajettaneen alas heti kesäsupistusten jälkeen.

Vierailija
6/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vaan siitä ilosta, että pääsee pomottelemaan raskaana olevia?

STM suosittelee että sairaanhoitopiirit ja terveyskeskukset siirtävät raskaana olevat työtekijänsä influenssapotilaiden hoidosta muihin tehtäviin.

Vierailija
7/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tätä ajoin takaa. Tämä mukamas esimies ei ollut koko asiasta kuullutkaan, kun puhui vaatimisesta päästä muihin työtehtäviin.

Vierailija
8/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole erikseen ollut suunnitelmia raskaanaoleville työntekijöille. Mietittiin työpaikalla (tk) vaan sitä, että ainakin meidän puljussa odottavia äitejä on monta, mitenköhän pystyvät siirrot järjestelemään? Jos miljoona kansalaista sairastuu, tietenkään ei siis samanaikaisesti, on kyllä täysi kaaos päällä. Hätätyöhön kutsutaan varmasti monia eläkeläisiä, syystä tai toisesta vapaalla olevia ym. En kyllä valitettavasti usko, että ainakaan kaikkia raskaana olevia saataisiin siirrettyä turvallisempiin(?) töihin kun tällaisesta poikkeustilanteesta on kyse.

Vierailija
9/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa en juuri työssäni normaalisti tapaa sairaita ihmisiä, sillä en juurikaan tee päivystävän hoitajan hommia.

Olet töissä kirralla, etkä tapaa sairaita ihmisiä!!??!! Terveetkö ne sinne tulevat?

Vierailija
10/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole erikseen ollut suunnitelmia raskaanaoleville työntekijöille.

Löydät sen netistä, katso 16.7. päivätty.

Vierailija
11/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet töissä kirralla, etkä tapaa sairaita ihmisiä!!??!! Terveetkö ne sinne tulevat?

Tuohan sanoi olevansa tk:ssa töissä, kirralla oli ihan toinen kirjoittaja (olikohan ap).

Sitä paitsi kirralla tuskin kovasti influenssapotilaita hoidetaan...

Vierailija
12/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kanssa tulevia kontakteja kun ryhdyit alalle??? Tulet työssäsi kohtaamaan jos jonkinlaista pöpöä, et voi jokaisen mahdollisen epidemian aikana vaatia pääsyä toisiin tehtäviin.

Hoitsuksi aletaan kun halutaan hoitaa SAIRAITA ihmisiä, ja tottakai tuo pitäs ottaa huomioon alalle hakeutuessa. Enpäs usko, että päiväkodin/koulun jne. raskaana olevillekaan on suunniteltu erityistoimenpiteitä mahdollisen epidemian varalle. Sairaaloiden ja tk:n etu on se, että siellä hygienia-asiat ovat (pitäisi olla) luonnollisesti paremmin hanskassa.

Vierailija
13/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan sanoi olevansa tk:ssa töissä, kirralla oli ihan toinen kirjoittaja (olikohan ap).

Ei siellä hoideta influpotilaita, mutta potilaita kumminkin.

Vierailija
14/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsuksi aletaan kun halutaan hoitaa SAIRAITA ihmisiä, ja tottakai tuo pitäs ottaa huomioon alalle hakeutuessa. Enpäs usko, että päiväkodin/koulun jne. raskaana olevillekaan on suunniteltu erityistoimenpiteitä mahdollisen epidemian varalle. Sairaaloiden ja tk:n etu on se, että siellä hygienia-asiat ovat (pitäisi olla) luonnollisesti paremmin hanskassa.

Terveydenhoitaja hoitaa pääasiallisesti terveitä, työ on ennaltaehkäisevää. Lisäksi on erilaisia työpaikkoja (sekä sairaan, että terveydenhoitajille), joissa ei tarvitse tiettyjä sairauksia nähdä ollenkaan.

Sitä paitsi jörjestelläänhän päiväkodin työntekijöidenkin töitä, jos ryhmässä parvorokkotapauksia, eikä ko. työntekijä ole parvorokkoa sairastanut ja on raskaana. Sillekään alalle ei vissiin pitäisi sitten hakeutua, jos lapsia haluaa?

Vierailija
15/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä hoideta influpotilaita, mutta potilaita kumminkin.

Luit huolimattomasti ja kommetoit siksi tyhmästi.

Vierailija
16/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin olin raskaana töissä ryhmässä, jossa yksi lapsi sairasti parvorokon. Työajalla sain käydä neuvolassa vasta-aine testeissä, jotka negatiiviset. mutta eipä sekään johtanut mihinkään siirtoihin

Vierailija
17/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeista, mutta ihan noita tarkempia työpaikkakohtaisia järjestelyohjeita raskaanaoleville ei ole ainakaan viime viikkoon mennessä meillä tullut. Muutoin on melko selkeät suunnitelmat siitä, kuinka toimitaan. Luulenpa, että kun pandemia lopulta massiivisella voimalla pärähtää, ei siinä raskaana olevia juuri voi erityisesti suojata, oli sitten töissä tahi ei:/ Työsuojelulaki saattaa tästäkin asiasta sanansa sanoa, mutta eipä se tartunnalta suojaa. Kyllä niitä tartunnanlähteitä löytyy varmasti joka puolelta terveydenhuoltoa. Elämä on:/

Ja mitä p- kotiin ja parvoon tulee, ei siellä epidemian aikana siirrellä yleisesti eri tehtäviin, parvo kun kuulemma tarttuu herkästi jo ennen ensimmäisenkään oireilua on se jotakuinkin turhaa kun vahinko on pahimmassa tapauksessa jo ehtinyt tapahtua.

Vierailija
18/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa! Mitähän siellä sitten hoidetaan? Haimatulehduksesta, sappikivistä, kovista selkäkivuista, syövästä kärsivät ihmisetkö ei ole sairaita? On totta, että infektiot pyritään hoitamaan muualla, mutta jos ihminen tulee keuhkokuumeen takia sairaalaan, mutta sairastaa myös syöpää, niin kyllä hänet meillä hoidetaan.

On täysin mahdoton ajatus minunkin mielestäni, että hoitajia pystyttäisiin muihin työtehtäviin siirtämään. Ja vaikka meidän työturvallisuuslaki sanoisi mitä, niin eduskunta vääntää tarvittaessa taas vaikka pakkolain että kaikki kynnelle kykenevät hoitsut saadaan töihin!

Toivo todellakin itseni, syntymättömän lapseni ja kaikkien muiden raskaana olevien hoitsujen puolesta, että tilanne ei räjähdä käsiin ja pysyttäisiin terveinä ja lapset syntyisivät terveinä.

ap

Vierailija
19/19 |
19.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kanssa tulevia kontakteja kun ryhdyit alalle??? Tulet työssäsi kohtaamaan jos jonkinlaista pöpöä, et voi jokaisen mahdollisen epidemian aikana vaatia pääsyä toisiin tehtäviin. T: mahdollinen pomosi :-)

... että raskaana olevat siirrettäisiin nyt muihin hommiin. et ole tainnut uutisia lukea?