Tyttären menkat
Moi sisaret.
Tyttäreni 13v haluaisi ruveta käyttämään tamppooneja, mut olen niin vanhanaikainen et en ole lämmennyt asialle vielä. Hän on hoikka vartaloinen joten siteet kuulemma tuntuvat "mokkeloilta". Kertokaas omia kokemuksia ja mielipiteitä.
Kommentit (26)
menkat vidennellä luokalla ja myös yläasteella kinusin äidiltä tampooneja, mutta en saanut. Siihen aikaan siteet olivat niitä paksuja eikä imukyvystä tietookaan. Ostin siis itse niitä tampooneja äidiltä salaa ja koin oloni huomattavasti mukavammaksi.
Kun muistelen tuota aikaa, kehoittaisin sinua ostamaan tytölle niitä tampooneja. Kerrot vaan tietenkin kuinka niitä käytetään, esim. vaihtovälit ym. Kyllä minäkin opn niitä aikoinaan käyttämään vaikka kukaan ei opettanut, pakkauksessahan on hyvät ohjeet.
kai hän itse tietää mikä hänelle sopii. Mä vihaan siteitä, en käytä juuri koskaan niitä ja näin on ollut aina, 13 vee asti.
Itse olen päättänyt, että kun tyttärelläni alkaa, niin todellakin kerron hänelle tamponeista. Miksi helvetissä pitäisi kärsiä rätti perässä, en tajua?
tamponien käytön tuossa iässä, nykyisin käytän kuppia.
Ja kyllä hän huomaa sitten kumpi toimii hänelle paremmin.
hoikaltakaan. En ymmärrä mitä väliä tässä asiassa onko hoikka, normaali vai lihava. Tuntoaisti on kaikilla.
Selostaisko joku tarkemmin ton kupin/käytön?
Eivät kyllä ole vaillakaan. Minä pelkään sitä tulehdusta joka niistä ohjeissa mainitaan. Kuinkahan yleinen se on? Eikä se tule vielä yleensä juuri nuorille tytöille?
Vihasin koko nuoruuteni siteitä! Sellainen hel***in muoviläppä kiinni perseessä ja tuntui, että koko maailma näkee, että nyt on menkat. Kuvittelin vielä, että kävellessä kuuluisi suhinaa, että varmasti kaikki saavati tietää. Kunnes kokeilin tamppooneja ja kaikki muuttui, ei enään hävettänyt ja pystyin liikkumaan vapaasti. Ei pelottanut enään, että jos vuodan kuin seula niin, että tulisi ylivuotoa tai mitään. Helppo käyttää ja itselläkin todella paljon varmempi olla!
kuinka usein kukaan sen saa, kyseessä ei ole tulehdus. Hygieniasta pitää toki huolehtia mutta kuppi tai tamponi on paljon sidettä mukavampi. Nuorelle ostaisin ensin tamponeita ja kun niiden käyttö sujuu voisi kokeilla kuppiakin, jos se kiinnostaa.
Vihasin koko nuoruuteni siteitä! Sellainen hel***in muoviläppä kiinni perseessä ja tuntui, että koko maailma näkee, että nyt on menkat. Kuvittelin vielä, että kävellessä kuuluisi suhinaa, että varmasti kaikki saavati tietää. Kunnes kokeilin tamppooneja ja kaikki muuttui, ei enään hävettänyt ja pystyin liikkumaan vapaasti. Ei pelottanut enään, että jos vuodan kuin seula niin, että tulisi ylivuotoa tai mitään. Helppo käyttää ja itselläkin todella paljon varmempi olla!
itse vihasin tuskallisen paljon kuukautisiani ja varsinkin siteitä, jotka kutisee, haisee, rapisee, menee pois paikoiltaan, päästää ohi.
Oma helpotukseni löytyi kupista, mutta en ole ihan varma, onko se 13-14-vuotiaan ekaksi jutuksi sopiva. Ihan siksikin, että kuppi on lopulta aika iso ja se vaatii hyvän anatomian ymmärrystä. Immenkalvon se taitaa viedä aina.
Antaisin käyttää tamponia, mutta selostaisin käyttöön liittyvät riskit ja hygieniavaatimukset. Ylipäätään kertoilisin eri vaihtoehdoista, niiden hyvistä ja huonoista puolista, ja antaisin tytön itse päättää.
TSS eli toksinen sokkioireyhtymä on harvinainen mutta erittäin vakava sairaus, joka voidaan todeta ja parantaa. Vaikka tauti on harvinainen, on kuitenkin parasta oppia tunnistamaan sen oireet, sillä silloin osaat toimia oikein jos joskus epäilet sairastuneesi siihen.
TSS aiheutuu myrkkyjä tuottavasta Staphylococcus Aureas -bakteerikannasta. Tätä bakteeria löytyy yleisesti ihmisiltä nenästä, kainaloista, nivusista ja emättimestä. Useimmat ihmiset ovat näiden bakteerien kantajia kärsimättä tilanteesta sen kummemmin. On kuitenkin olemassa pieni ryhmä ihmisiä, joilla bakteeri voi aiheuttaa TSS:n puhkeamisen. Hoitamattomana TSS on vakava sairaus joka lopulta voi tappaa siihen sairastuneen ihmisen.
* korkea kuume (38,8 astetta tai enemmän)
* oksentelu
* ripuli
* auringonpolttamaa muistuttava ihottuma
* lihassäryt
* heikotus
* pyörrytys tai melkein pyörtyminen noustessa seisomaan.
Se on iso ja vaikea asettaa paikoilleen ja erittäin vaikea saada ulos (naruja ei ole ja jos siellä vielä immenkalvot ja muut tiellä niin poisto lienee mahdotonta).
Minikokoisia tamponeja voisi kokeilla (iselleni nekään ei tosin menneet ennen kuin olin 17,5v hankkiutunut ensin neitsyydestäni eroon).
ja on ostanut kupin vaikka äidiltään salaa. Vilkaisee jotain Demin palstaa, niin siellä tota kuppia vasta hehkutetaankin.
Jos kuppi menee sisään, niin tulee se sieltä uloskin, immenkalvo jos on tiellä, niin se hajoaa jo sisäänlaitossa.
En tarkoita et tää kuuluu nuorille tytöille mut ihan yleisesti heitän et millanen on se sieni joka laitetaan emättimeen?
saa nykyään pienempääkin kokoa, ei se teinin värkki juuri pienempi ole kuin vaikkapa 19-vuotiaan värkki. Jos yhtään kehtaa omaa alapäätään tutkia tai kosketella, niin sen kupin saa sieltä kyllä helposti poiskin, alussa voi paikoilleen laitto vaatia harjoittelua, mutta niin se vaati minultakin ja aloitin kupin käyttämisen 27-vuotiaana.
Olin kuitenkin jo yläasteella tunkenut sormia sisääni sekä uteliaisuudesta, että masturboidessani, ja taisinpa jotain korvikedildojakin käyttää eli eiköhän se kuppikin olisi sinne silloin uponnut. Suurella osalla se immenkalvokaan ei ole kovin kummoinen, itse en ainakaan koskaan sitä huomannut, eikä ekalla kerralla sattunut tai tullut verta.
Se on iso ja vaikea asettaa paikoilleen ja erittäin vaikea saada ulos (naruja ei ole ja jos siellä vielä immenkalvot ja muut tiellä niin poisto lienee mahdotonta).
Minikokoisia tamponeja voisi kokeilla (iselleni nekään ei tosin menneet ennen kuin olin 17,5v hankkiutunut ensin neitsyydestäni eroon).
http://demi.fi/keskustelut/2123/kuukuppi-ihmiset-t-auml-nne
Sientä ei enää saa Suomesta, pitää tilata ulkomailta. Kuppi on vienyt siltä markkinat.
ja on ostanut kupin vaikka äidiltään salaa. Vilkaisee jotain Demin palstaa, niin siellä tota kuppia vasta hehkutetaankin.
Jos kuppi menee sisään, niin tulee se sieltä uloskin, immenkalvo jos on tiellä, niin se hajoaa jo sisäänlaitossa.
Harjoittelu asettimettomalla tamponilla voi olla hyvä välivaihe ennen kaikkein parasta kuukautissuojaa eli kuppia.
niin nykysiteet tuntuvat mukavan ohuilta...
No ei siinä tampoonissa mitään pahaa, muistaa vain vaihtaa.