Millainen lapsi on n. 1v 8 kk:n ikäisenä? Sattuuko pienokaisesi olemaan noilla nurkilla?
Päiväkodin aloittaa vuodenvaihteessa tuossa iässä ja jo äitiä hirvittää, miten mahtaa mennä. Mitä taitoja tuossa iässä on, osaa varmaan jo itseään jollain tavalla ilmaista ja syödäkin ehkä jo itse?
Onko kokemuksia tarhan aloituksesta tuossa reilun puolentoista vuoden iässä?
Kommentit (10)
Tosi paljon asiat riippuvat luonteestakin, mutta kerronpa minkälainen lapsi meillä on:
- hyvin tomera, omanarvontuntoinen ja tarkka siitä, että hän saa tasan sen mitä muutkin (isosisko on olemassa)
- liikkuu hyvin ketterästi, kiipeilee varmasti
- syö itse, tosin on syönyt itse jo kauan
- on päiväkuiva, yövaippa on käytössä mutta se on joskus märkä
- ei puhu juuri mitään, mutta kommunikoi muuten
- yrittää pukea itse
- aiemmin oli "itsenäinen" (jos vauva voi sellainen olla), mutta juuri nyt on jollain tavalla läheisriippuvainen vanhemmista. Liekö siis joku eroahdistuskausi menossa?
Luulisin, että tämä on oikein hyvä ikä aloittaa hoito. Lapsi oppii päikyn tavat nopeasti (syöminen, nukkuminen, pottailu) ja ymmärtää sen, ettei vanhempi jätä häntä lopullisesti hoitoon vaan hakee iltapäivällä pois. Ainoa miinus on minusta tuo eroahdistus, sen ollessa päällä ei kai olisi hyvä aloittaa hoitoa, mutta ehkä teidän lapsella ei ole sitä samassa iässä kuin omalla lapsellani.
Luulisin, että tämä on oikein hyvä ikä aloittaa hoito. Lapsi oppii päikyn tavat nopeasti (syöminen, nukkuminen, pottailu) ja ymmärtää sen, ettei vanhempi jätä häntä lopullisesti hoitoon vaan hakee iltapäivällä pois. Ainoa miinus on minusta tuo eroahdistus, sen ollessa päällä ei kai olisi hyvä aloittaa hoitoa, mutta ehkä teidän lapsella ei ole sitä samassa iässä kuin omalla lapsellani.
[/quote]
Ja kolmoselle erityiskiitos kannustavasta viestistä!
Olen kuullut, että siinä vuoden nurkilla (hieman jo ennen) eroahdistus olisi suurimmillaan, tosin tulee varmaan uudelleenkin myöhemmin. Ja vaihtelee tietysti lapsesta riippuen. Toivotaan, ettei meillä ajoitu juuri siihen kohtaan =(
-Osasi puhua 2-sanaisia lauseita, mutta oppi heti päiväkodin alettua puhumaan pitempiä. Puheenkehitys oli todella nopeaa päiväkodissa.
-Ei ollut päiväkuiva, rupesi harjoittelemaan potalla käyntiä tarhassa pikkuhiljaa.
-Oli syönyt itse siististi jo pitkään.
-Ei oikeastaan pukenut tai riisunut itse.
-Kiintyi heti hoitajiinsa päiväkodissa.
-Ujosteli aluksi ja oli päiväkodissa hiljainen, mutta ei itkuisa.
Oli hyvä aika aloittaa ainakin meidän lapsellemme. Eroahdistusta tai uhmaa ei ollut siinä vaiheessa. Pari kuukautta myöhemmin tuli hankalampi vaihe (itki jäädessään hoitoon), mutta se kesti vain muutaman viikon.
Toivottavasti saatte mukavan hoitopaikan! :)
Meillä nyt 1v8kk poika, ainoa lapsi ja kotihoidossa.
-ei syö kovin hyvin itse mutta koko ajan kätevämmin (olen liian laiskasti antanut harjoitella kun en jaksa siivoilla hirveitä sotkuja)
-on täysin vaipoissa, ilmoittaa kyllä kun kakka on tullut
-on paljon sanoja mutta ei vielä muodosta lauseita
-ei pue itse, paidan osaa riisua
-reipas ja rohkea, ei ujostele vieraita (ei tosin ole paljon hoidossa yksin ollutkaan)
-nukkuu 1,5-3 tunnin päiväunet
-juoksee, kiipeilee ja yrittää hyppiä
-on viime aikoina ruvennut leikkimään myös muiden lasten kanssa, kinaa leluista tulee toki usein ja leikki on kuitenkin vielä aika yksinäistä kun ei kommunikaatio niin hyvin suju
Pitää puolensa että saa mitä muutkin.
Osaa syödä itse jos haluaa.
Sanoja on paljon, ei vielä lauseita.
On täysin vaipoissa vielä(äidin laiskuutta)
Ei osaa pukea eikä riisua.
Ujostelee vieraita, oudot ei saa katsoakaan häneen päin ja jos joku meinaa ottaa syliin,tulee kaamea itku.
Syö vielä rintaa unille mennessä.
Oma poikani ei vielä olisi valmis vieraan hoitoon. Tilanne on varmasti eri, kun ikää tulee muutama kuukausi lisää. Riippuu niin paljon lapsesta. Olen siinä onnellisessa asemassa, että menen töihin takaisin vasta kun poika täyttää 3 vuotta.
- syö itse
- pukee ja riisuu osittain itse: kengät, takki ja hattu menee ainakin
- ei ole vielä täysin päiväkuiva, pottaharjoittelu vielä kesken (olisi varmaan jo kuiva jos äiti olisi ollut aktiivisempi pottailun kanssa)
- puhuu paljon yksittäisiä sanoja, joskus kaksi sanaa putkeen, ymmrtää todella hyvin (jos haluaa ymmärtää...)
- nauttii äärettömän paljon muiden lasten - varsinkin vanhempien seurasta (on toistaiseksi ainut lapsi kotona)
- nauttii kun saa vanhemmat nauramaan, on oikea esiintyjäluonne
- on HYVIN temperamenttinen, rajat on pakko pitää tiukasti kun pieneikin lipsahdus kostautuu nopeasti
Luulen, että hän olisi valmis päivähoitoon ja jopa nauttisi siitä. Ei pode ainakaan juuri nyt eroahdistusta ja onkin ollut jonkin verran samalla paikkakunnalla asuvilla isovanhemmillaan yökylässä - aina on sujunut hienosti. Vielä on ollut kotona äidin kanssa ja on jatkossakin kun perheeseemme on tulossa vuoden vaihteessa kaksoset. Mietin kyllä vakavasti josko hän lähtisi viimeistään vuoden vaihteessa osapäivähoitoon, saisi enemmän virikkeitä kuin kotona ja minullekin jäisi enemmän aikaa kaksosten hoidolle. Saapi nähdä...
Meilla myos 1v ja 8kk tytto.
-Taysin vaipoissa, kay iltapissalla potalla ja ilmottaa kun kakka on tullut
-Syo itse siististi lusikalla
-Nukkuu tunnin paivaunet
-sanoo paljon sanoja (isosiskonsa sanoi tuossa iassa selvia lauseita)
-On alkanut ihan vasta leikkimaan samanikaisten lasten kanssa pienia aikoja, aiemmin jo tykannyt leikkia isompien lasten kanssa
-Reipas ja rohkea, menee helposti tutustumaan vieraisiin ihmisiin, valilla tietysti iskee ujous
-Todella voimakas temperamentti, raivokohtauksia paljon!!!
-Tykkaa leikkia yksin, lukea kirjaa ja "piitaa" (piirtaa), leikkia nukeilla ja matkia elainaania.
Eli poika 1v.9kk.
Todella puhelias (2-3 sanan lauseet), itsepäinen jäärä:) Saa raivokohtauksia, jos ei saa mitä haluaa.. Osaa syödä itse, osaa riisua, ei osaa pukea. Kertoo kyllä kun kakattaa, mutta ei osaa vielä pottaan tehdä.. Yhden kerran on pissannut pottaan oma-aloitteisesti.
Lisäksi poika on vilkas ja kiinnostunut kaikesta. Ei vierasta, päinvastoin juoksee jutustelemaan jokaisen vieraan kanssa, puhuu ihmisille kaupassa ym.
Taitaa olla aika henkilökohtaista mitä kukakin osaa, mutta ainakin meidän poika pärjää hoidossa tosi hyvin. Hän on tosin ollut 1-vuotiaasta asti päiväkodissa (nyt siirtyi pph:lle).
Ylipäänsä lapsemme on iloinen ja sosiaalinen, ja tuntuu että hän on innoissaan joka asiasta ja rakastaa ihmisiä. :D
Iloinen touhukas tyttö, joka muodostaa jo pitkiä lauseita. Hyppii ja juoksee paljon. On jossain tilanteissa ikäisiään varovaisempi, esim rappusilla tai kiipeilypaikoilla.
Kyllähän se vaihtelee aika paljon. Joku on jo ilman vaippoja öin ja päivin. Kyllä varmaan liki kaikki nyt osaavat syödä sen ikäisenä, osa ei varmaan. Tosin päiväkodissahan sitä oppii, kun näkee mitä muut tekevät. Osa varmaan osaa pukea/riisua jo jotain vaatteita. Osa puhuu hyvin kokonaisia lauseita, toiselta ei tule vielä sanaakaan.
Kaikki tuo on ihan normaalia vaihtelua