Mikä on sopiva hinta ulkomailla majoituksesta?
Meille tulee mieheni serkku vaimonsa kanssa kylään to-su eli pitkä vkonloppu. Vaimo on kampaaja ja pyysin että jos hän leikkaisi lasten hiuksia (3 lasta) mikä tarkoittaa kuitenkin tasoitusta, pienet lapset kyseessä. Viimeksi olemme nähneet heitä 3 vuotta sitten eikä yhteyttä olla pidetty sen jälkeen. Suomessa he eivät koskaan käyneet meillä kylässä eivätkä pyytäneet meitä kylään, me kyllä pyysimme heitä Suomessa kylään. Kukapa lapseton pariskunta tulee kylään perheeseen jossa 3 pientä lasta. He ovat nyt autoilemassa Euroopassa ja tulossa meille mutta siihen hiustenleikkauspyyntöön he eivät suostuneet, vaimo on nääs lomalla eikä leikkaa kenekään hiuksia. Majoitus kyllä kelpaa ja ilmaiset ruoat, kyllä pännii tuollaiset periaatteet. Jos yksikään kampaaja näkee tämän niin voitteko selittää mistä hitosta on kysymys, minä vain en ymmärrä.
Kommentit (28)
ja meidän luokassa oli tosi paljon ulkolaisia. Heillä oli jokaisella ns oma perhe, oma Suomen isä ja äiti jne ja meillä oli koko vuosi tosi, tosi kivaa.
Mun amerikkalainen tuttavapariskunta lähinnä vain "valittaa" kun tulevat Suomeen ja täällä on hirveesti ihmisiä, jotka haluavat heidät nähdä ja majoittaa.
Tämä Suomen isä on sellainen järjestäjä, hän sitten ottaa yhteyttä kaikkiin ja kysyy aikatauluja ja meilläkin he olivat 2 yötä ja sitten seuraavaan paikkaan. Mies oli luokkakaveri, vaimoon olen tutustunut pari vuotta sitten, näin ekan kerran heidän häissä ja vaimon kanssa vaihdetaan viestejä sähköpostitse. Vaimo ei nyt valittanut, tietenkään koska on jenkki, mutta ihmetteli kun joka paikassa tarjotaan lohta ja uuniperunoita. Kuten meilläkin oli ruokana. Ei kun pakkasesta jauhelihaa, tein kastikkeen + spagettia ja oli hyvää.
He voivat hyvin olla viidessäkin kyläpaikassa ja ei ne tuliaiset mitään erikoisia ole kun ei sellaisia määriä voi pitkin maata raahata.
Ja ei tarvi ollakaan. Ihanaa kun tulevat kylään ja saamme nauttia heidän seurastaan.
ja serkun mies on parturi. Ajattelin pyytää että leikkaisi meidän pojan tukan ja aion siitä myös maksaa. Tiedän että hän ei suostu maksua ottamaan.
Loppulomasta aion leikkaauttaa omat hiuksenikin. Menen hänen salonkiinsa ja hän saa päättää leikkaako itse vai antaako duuunarilleen tehtävâksi. Ja maksan tietysti.
En minäkään tykkää että kaikki vierailijat haluavat kuvauttaa lapsensa minulla kylässä käydessään! Jos haluavat ammattipalvelua, tulkoot studiolle! Hinnoista voidaan aina sopia.
ota matkapöytääni mukaan mihinkään. Hierominen on työtäni ja jos joku haluaa hieronnan varatkoon aikansa vastaanotoltani. Tämä koskee sukulaisia ja tuttavia. Hieronta on työtäni ja minulla on työajat niin kuin kaikilla muillakin. Niin ja otan myös maksun sukulaisilta ja tuttavilta. Toisekseen vastaanotollani on sähköpöytä ja ihan oman työergonomian vuoksi en tee töitä matkapöydällä vaikka minulla sellainen onkin. Meillä tosin niin fiksut sukulaiset ja tuttavat, että ovat tajunneet tämän ihan sanomattakin. Ja jos meille tulee vieraita, niin minä ostan ruuat ja juomat ja majoitan ilmaiseksi enkä edes odota kenenkään tuovan mitään. Erittäin harvoin kukaan tulee yökylään tyhjin käsin.
Ystävääni (hieroja) ärsytti kanssa jatkuvat hieronta pyytelyt ja yksissä juhlissa taas joku pyysi, no josko vähän hieroisit hartioita... ystäväni päätti siihen: sähän olet siivooja, tuletko meille nyt juhlien jälkeen niin saat tampata matot. =D aika vähissä on noi pyytelyt nykyään...
Jos vieraita tulee, niin he hyppäävät talon arkeen mukaan...!
Eli älä tee mitään erikoisia ruokia, vaan ihan sitä samaa mitä muutenkin söisitte, hieman enemmän toki.
Älä toimi turistioppaana, vaan sano että et nyt ehdi mihinkään lähteä, mutta tässä kartta ja sanakirja lainaan.
Vierailta voi myös pyytää pieniä palveluksia "et viitsisi täyttää tiskikonetta" tai "kattaisitko pöydän".
En siis tarkoita hiusten leikkaamista tai suursiivouksen tekemistä, mutta jotakin pientä :)
Ja ehkä sitä kampaaja vierasta ärsytti se, että heti (siis ennenkun ovat edes perille tulleet!) ollaan vaatimassa hiusten leikkkuuta... Ehkä ei olisi kieltäytynyt jos olisit kysynyt vasta kun ovat teille tulleet ja hetken olleet.
Kuinka kauan vieraat ap:lla viipyvät? Sekin hieman vaikuttaa, jos pari viikkoa niin se alkaa jo työstä käymään, mutta jos muutaman päivän, niin sitä ei edes huomaa.
Vierailta voi myös pyytää pieniä palveluksia "et viitsisi täyttää tiskikonetta" tai "kattaisitko pöydän".
En siis tarkoita hiusten leikkaamista tai suursiivouksen tekemistä, mutta jotakin pientä :)Ja ehkä sitä kampaaja vierasta ärsytti se, että heti (siis ennenkun ovat edes perille tulleet!) ollaan vaatimassa hiusten leikkkuuta... Ehkä ei olisi kieltäytynyt jos olisit kysynyt vasta kun ovat teille tulleet ja hetken olleet.
Kuinka kauan vieraat ap:lla viipyvät? Sekin hieman vaikuttaa, jos pari viikkoa niin se alkaa jo työstä käymään, mutta jos muutaman päivän, niin sitä ei edes huomaa.
Kyllä nyt tätä ihmettelen kuka ei huomaa jos vieraat ovat 4 päivää, kyllä ne silloin ovat ihan näkyviä. Luulenpa ettei nyt teistä Suomessa asuvista kukaan kykene ymmärtämään millaista tämä vierasruljanssi voi ulkomailla olla. Viime kesänä touko-elokuun aikana meillä oli yksi viikonloppu ettei meillä ollut ketään, vierasta tai tuttua. Kenellä Suomessa on näin? Ei meillä ainakaan ollut. Se onkin siitä että Suomessa meistä ei ollut kiinnostunut kuin oikeat ystävät mutta kun muutimme ulkomaille niin johan kavereita riittäisi tulemaan kylään. Lisäksi minä en vaatinut mitenkään häneltä hiustenleikkuuta kysyin kauniisti ja hän kieltäytyi tylysti, sekin miten asian esittää vaikuttaa siihen millainen fiilis siitä tulee. Asian voi ilmaista kauniisti.
En IKINÄ kehtaisi mennä sukulaisten vaivoiksi edes täällä Suomessa, siis jos ei kyse ole todella läheisistä perheenjäsenistä. Serkkujen luoksi en ollenkaan.
Saati että tuppautuisin useaksi päiväksi ulkomailla kylään ja vielä niin, etten tee samanlaista vastapalvelusta.
AP:nä en jatkaisi kynnysmattona olemista. Missään nimessä ette majoita puolituttuja sukulaisia, ettekä maksa mitään heidän kulujaan. Vai että vielä pitäisi kuskata nähtävyyksiin ja maksaa pääsymaksu! Uskomatonta.
- paljon matkusteleva -
Mutta eroja alkuperäiseen on, sillä meille ei tule kun oikeasti rakkaita ja läheisiä ihmisiä, vieraammille sanon ei. Tosin suku ja kaveripiiri laaja, että porukkaa kyllä ramppaa koko ajan :)
Meille on varattu vierashuone, eli siellä saavat vieraat olla rauhassa. Ja meidän ei tarvitse katsella vieraspatjaa koko ajan olohuoneen nurkassa tai nukkua itse jossain patjalla lastenhuoneessa.
Meillä vierailevat ovat myös sen verran oma-aloitteisia, että ovat aika näkymättömiä. Illalisen teen kaikille, mutta aamiaisen saa jokainen ottaa itse kun herää (usein olemme silloin jo töissä ja lapset koulussa).
Vieraat kulkevat omia reittejään, eli käyvät nähtävyyksillä itsenäisesti. Toki kun isovanhemmat ovat kylässä haluavat he viettää aikaa lastenlapsiensa kanssa, heidän (ja muutamien muiden) vierailut ajoitetaan niin että lapsilla on lomaa. Kiertelevät sitte yhdessä huvipuitoissa ja vastaavissa, ja toki me vanhemmatkin olemme mukana viikonloppuisin tai jos meilläkin on lomaa.
Juuri tuo on mielestäni ihmeellistä että Suomessa asuvat ihmiset kuvittelevat että jos tuntevat hyvän ystäväni (eivät minua) voivat tietenkin tulla meille asumaan. Näitä sekä sellaisia ihmisiä keitä en ole tuntenut/pitänyt yhteyttä Suomessakaan ohjaan surutta hotelliin. Meillä on kuitenkin laaja suku sekä paljon hyviä ystäviä joita tapaamme mielellämme ja heidän kanssaan asiat toimivat puolin ja toisin. Jos kävisimme seuraavalla Suomi-lomalla jokaisen luona majoittumassa jotka ovat meillä olleet niin eihän siihen edes kesäloma riittäisi. PS: Käytin lapset eilen kampaajalla joten hiukset on leikattu kun vieraat suvaitsevat saapua!