Siis USKOMATONTA! :D
Tää on niin älytön juttu, että kuulostaa provolta, mutta ei ole sitä. Sain viime viikolla lapsen ja minulla oli huonekaverina joku uudelleensynnyttäjä, joka synnytti ennen minua. Suunnilleen eka kysymys, jonka hän kysyi minulta oli, että kuinka monta pistettä lapseni sai, hänen lapsensa sai 10! Kertoi myös, että esikoisensa oli saanut 9.
Siinä oli vielä kolmaskin äiti, jolta asiaa piti udella. Tämän kolmannen lapsi sai kai 6 pistettä, mihin utelija vastasi omahyväinen virne naamallaan, että hänenpä lapsi sai 10 :D Siis älytöntä... Ja kun tälle mammalle tuli vieraita, niin heillekin piti kertoa tästä suuresta saavutuksesta :D
Onko tällainen pisteillä kehuskelu yleistäkin?
Kommentit (26)
Ehkä hän kuitenkin oli vain iloinen että sai terveen lapsen, mutta onhan lapsi terve vähemmilläkin pisteillä. Kyllä jotkut tutut minultakin kysyi pisteitä, mutta ei kyllä tuolla sävyllä. 9 meidän sai... muistaakseni.
nämä on niitä äitejä joilla ei omaa elämää ole ja valjastavat lapsensa ansiatsemaan mainetta ja kunniaa itselleen. Lapsiraukka. Tyhmän äidin sai.
siis yksi piste menee aina varpaiden ja sormien väristä kun niiden oikeestaan kuuluukin olla sinertävät.
omien lasteni pisteitä en muista.
on nyt terve pieni mies! Mutta kyllä noita pisteitä joskus kauhisteltiin. Ihan niinkuin se kertoisi paljonkin tulevaisuudesta tai jotakin. Haloo, se kertoo vauvan sen hetkisen kunnon ja mahd. avun tarpeen. Ei muuta.
Taa pistevillitys oli mielestani mun aitini ikaluokan ihmisten juttuja. He aina pisteitaan vertailivat ja lapsiaan.
Mutta oma isäni sanoi poikani 9/9/9 sarjasta "Kyllä siitä varmasti ihan älykäs lapsi tulee". Ihan tosissaan sanoi sen lohduttaen, taisi luulla että minulla on suurikin suru siitä ettei lapseni saanut täysiä pisteitä. En tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa... Ja hän siis tietää mitä nuo pisteet ovat.
Kyllä olen kuullut lohdutteluja ym. Ei hirveästi jaksa kiinnostaa noissa hetkissä, mutta jälkeenpäinhän sitä voi voivotella toisten aikuisten järjen juoksua!
hyvinvoinnin tarkkailun vuoksi. Ei ne ole mitään kilpailujuttuja... Tosin jotkut tuntuvat tekevän kaikesta kilpailun.
Meidän keskonen sai aikanaan muistaakseni 4 pistettä ja nelonen, joka oli jonkin aikaa vähän puristuksissa 6... Tuon nelosen kohdalla tilanne (lapsen vointi) kohentui nopeasti. JA se minulle on tärkeintä, että kaikki lapset selvisivät syntymästään hengissä ja ilman mitään vammoja - ihan sama mitä ne apgar-pisteet olivat.
kyseli miksi noita pisteitä edes annetaan..
Ne ovat työvälineitä KÄTILÖILLE ei mitään vertailukappaleita vanhemmille..1) Ärtyvyys (vastasyntyneen reagointi käsittelyyn), 2) Sydämen lyöntitiheys, 3) Hengitys, 4) Lihasjäntevyys ja 5) Väri ja kaikista voi saada 1-2 pistettä.. Lapset apgar pisteytetään vielä useammankin kerran syntymän jälkeen ja seurataan mihin suuntaan ne menevät..
kyseli miksi noita pisteitä edes annetaan..
Ne ovat työvälineitä KÄTILÖILLE ei mitään vertailukappaleita vanhemmille..1) Ärtyvyys (vastasyntyneen reagointi käsittelyyn), 2) Sydämen lyöntitiheys, 3) Hengitys, 4) Lihasjäntevyys ja 5) Väri ja kaikista voi saada 1-2 pistettä.. Lapset apgar pisteytetään vielä useammankin kerran syntymän jälkeen ja seurataan mihin suuntaan ne menevät..
ei ole kätilö vaan hoitaja. Kätilö huolehtii äidistä lapsen syntymän jälkeen ja hoitaja lapsesta.
Sisko pistetytti vastasyntyneet ei kätilö. Sisko on ollut sadoissa synnytyksissä mukana.
Joka sai itse syntyessään 0 pistettä.
Olen samaa mieltä, että tällä voi jo vähän ylpeillä ;o)
Minulla 2 lasta, enkä muista heidän pisteitään. Olin kiinnostunut vauvasta, enkä mistään pisteistä. Esikoisella oli murtunut solisluu synnytykessä ja se on ainut muu asia mikä siinä vauvan tulossa jäi mieleen kuin itse vauva. Myöhemmin joku taisi jostain pisteistä kysellä ja ihmettelin, että mitkä pisteet...
ole mitään väliä. Meillä kaikki ovat saaneet 9 tai 10 pistettä, siis ihan siksi, että ovat olleet hyvässä kunnossa helppojen synnytysten jäljiltä.
Mitenköhän tämä äiti olisi suhtautunut minun nuorimmaiseen lapsesn, hän kun ei saanut pisteitä lainkaan! Tai synnytyksessä mukana ollut isä arvioi 9 pisteen lapseksi, mutta koska paikalla ei ollut kätilöitä tai muita alan ihmisiä, ei pisteitä virallisesti annettu.
meita on moneksi